Tack för alla helbra svar! Värt massor. Från att varit lite uppgiven känns det trots allt mer hoppfullt nu!

manose: Låter som vår lägenhet det, så då bör det ju fungera här med hoppas jag. Har du någon aning om vad en sådan lösning skulle kosta? är det ett monsterjobb?
 
Bara ett litet förtydligande ang. manoses inlägg om att förbereda för trefas. Det är bra. Men obsevera att man kan inte dra fram en trefasgrupp för att ex. junna nyttja 3x16A till en spis, om faserna är byglade till enfas i matande ände.

Tre faser från "äkta" trefas kommer pga fasvridining att ge max 16A i den enda nollan (återledaren) som man har i en trefas grupp. Om man matar med 3 faser som inte är fasförskjutna (dvs byglade till en fas i matande ände) så kommer strömmen i nollan att kunna bli 3x 16A, vilket resulterar i överbelastning av nollan och brand.

Nu framgick det att manosa hade på något sätt strypt matningen till spisen, så jag tolkar det som att den inte matas med en simulerad trefasgrupp. Jag skriver bara det här för att uppmärksamma ev. hempulare på risken.
 
Ja, som sagt, det är inte alls särskilt ovanligt med enfas till lägenheter, men det gäller ju givetvis gamla lägenheter där stigarna (huvudledningarna till varje lägenhet) inte har bytts.

//Patrik
 
O
hempularen skrev:
Om man matar med 3 faser som inte är fasförskjutna (dvs byglade till en fas i matande ände) så kommer strömmen i nollan att kunna bli 3 x 16A, vilket resulterar i överbelastning av nollan och brand.
Strömmen i nollan kommer aldrig att kunna bli 48A eftersom den totala strömmen begränsas till 25A av huvudsäkringen. Överlasten blir alltså maximalt 9A. Betänk sedan att 16A/2.5mm har en viss marginal och att spisen inte är den enda belastningen utan övriga förbrukare på övriga grupper också måste räknas in. Det är alltså mycket troligare att huvudsäkringen går än att anläggningen börjar brinna. Nu argumenterar jag inte emot dig sak utan vill enbart påpeka att du får det att låta mycket värre än vad det är. Någon gigantisk överlast på 48A och en omedelbar brandhärd är det knappast tal om, men självklart skall man ändå göra rätt.
 
O
larssaman skrev:
Hempularen: Jag vill ändå hävda att det är betydligt mer ovanligt med 1-fas abonnemang än 3-fas. Jag vet att det i Sthlm finns en hel del 1-fas lösningar kvar men ser du till övriga landet så törs jag nog säga att det är 3-fas överlag.
Jag håller med Hempularen. Flerfamiljshus byggda under 50- och 60-talen har i stort sett alltid enfasmatning av de individuella lägenheterna oavsett vilken del av Sverige det handlar om. Den lösning som det handlar om här med 20A + 2 x 10A är en typisk tvårumslägenhet. Jag har själv bott i åtminstonde två sådana lägenheter under årens lopp. I bostadsrätten övervägde vi att byta stigaren men då gruppindelningen, med befintliga pansarrör i väggarna, inte medgav en bra sektionering eller utökning hade det krävts helt ny utanpåliggande installation eller ett omfattande fräsarbete. Det var helt enkelt inte värt besväret så jag har full förståelse för att varken hyresvärdar, bostadsrättsföreningar eller bostadsrättsinnehavare i sådana lägenheter bemödar sig att uppgradera till modernare standard då det fungerar hjälpligt ändå.
 
jacobn skrev:
Tack för alla helbra svar! Värt massor. Från att varit lite uppgiven känns det trots allt mer hoppfullt nu!

manose: Låter som vår lägenhet det, så då bör det ju fungera här med hoppas jag. Har du någon aning om vad en sådan lösning skulle kosta? är det ett monsterjobb?
Byte av central och framdragning av nya grupper till köket tog ungefär en dag. Materia kostade cirka 5000.
hempularen skrev:
Bara ett litet förtydligande ang. manoses inlägg om att förbereda för trefas. Det är bra. Men obsevera att man kan inte dra fram en trefasgrupp för att ex. junna nyttja 3x16A till en spis, om faserna är byglade till enfas i matande ände.

Tre faser från "äkta" trefas kommer pga fasvridining att ge max 16A i den enda nollan (återledaren) som man har i en trefas grupp. Om man matar med 3 faser som inte är fasförskjutna (dvs byglade till en fas i matande ände) så kommer strömmen i nollan att kunna bli 3x 16A, vilket resulterar i överbelastning av nollan och brand.

Nu framgick det att manosa hade på något sätt strypt matningen till spisen, så jag tolkar det som att den inte matas med en simulerad trefasgrupp. Jag skriver bara det här för att uppmärksamma ev. hempulare på risken.
Hällen matas av den gamla 3G4. Ugnen matas med en av faserna i 5G2.5. Har installerat ett Perilex och ett Shukouttag på 5G2.5:an men bara fasen som går till Shukouttaget är ansluten i centralen. De övriga är oanslutna. Det är tydligt märkt både på Perilexuttaget och i centralen att det inte är anslutet på tre faser.

Anledningen till att jag krånglade till det så här var att jag var ganska säker att det inte skulle räcka med 1x25 A för hela lägenheten med alla nya maskiner i köket. Men det räcker utmärkt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.