Hej. Jag har sett att det finns flera trådar om detta men förstår trots det inte riktigt!
Jag vill byta ut vår 100år gamla spis mot en inbyggnadsugn(Framtid OV9 IKEA) och en Induktionshäll(Nutid HIN4T), båda på 230V.
I lägenheten är det såvitt jag förstår 1 fas draget och bakom gamla spisen är det ett 25A uttag. Det finns även ett par vanliga stickproppsuttag i köket.
Jag önskar också att sätta in en diskmaskin i köket.

Är detta möjligt? Går det att koppla in både häll och ugn där den tidigare spisen funnits? Om det inte går, funkar det att exempelvis använda gamla spisuttaget till hällen och koppla in ugn och diskmaskin på en vanlig stickproppskontakt?

tack för hjälpen!
 
Börja med att titta på vad du har för säkring till nuvarande spisen. När du skriver 25A uttag så misstänker jag att du tittat på vad uttaget är märkt med, det finns enfas uttag som får användas upp till 25A.

Men oftast är en enfas spis i lägenhet säkrad med 20A, och ledningarna är dimensionerade för 20A. Och lägenheten är då ofta säkrad med 25A huvudsäkring.

Som framgått av många andra trådar så överbelastar man i princip alltid säkringen med en enfasinkoppling. Märkeffekten på en spis är ofta uppåt 11 kW, vilket motsvarar en säkring på nära 50A.

Det fungerar ändå eftersom man dels inte använder alla plattor och ugnar samtidigt. Dels så är plattor och ugnselement för det mesta bara igång korta stunder åt gången (annasrskulle köket bli olidligt varmt att vistas i).

Det finns (nästan) ingen anledning att tro att din nya kombination skall belasta säkringen värre än din gamla spis, så du bör kunna använda bef. ledning till både häll och spis. Men du behöver då ta dit en elektriker som sätter dit en dosa och grenar av till resp. apparat.

Ugnen kommer ofta levererad med vanlig stickpropp som förväntas kopplas in i ett uttag säkrat för 16A. Dina nuvarande uttag i köket är med stor sannolikhet säkrade 10A, och med ledningar från centralen för den strömmen, går alltså troligen inte att säkra upp utan att byta trådar.
 
Tack för ett jättebra och snabbt svar! Det stämmer att jag endast tittade på uttaget, kollade nu på lådan som propparna sitter i och på den står det 25A så antar att det innebär att lägenheten är säkrad till 25A precis som du säger? På var och en av propparna som sitter där står det även där 25A, innebär att spisen trots allt är säkrad till 25A då?
Men i vilket fall som helst så kan jag med andra ord kalla på en elektriker som kan lösa mina problem utan att jag blir utskrattad? :)
 
Har du 1-fas in i lägenheten (mycket ovanligt) eller har du 3-fas? Detta är avgörande om du har några val alls egentligen. Om du har 3-fas in i lägenheten är mitt tips att låta en behörig installatör tråda om matningen till häll/ugn med fem trådar Fk 2,5. Två av faserna fördelas till hällen och den tredje till ugnen.
 
Detta medför att du kan köra "full fräs" utan att du blåser säkringarna.
 
larssaman skrev:
Har du 1-fas in i lägenheten (mycket ovanligt) eller har du 3-fas? Detta är avgörande om du har några val alls egentligen. Om du har 3-fas in i lägenheten är mitt tips att låta en behörig installatör tråda om matningen till häll/ugn med fem trådar Fk 2,5. Två av faserna fördelas till hällen och den tredje till ugnen.
Jag skulle vilja påstå att det det är väldigt vanligt att lägenheter i flerfamiljshus är matade med enfas. Om spisen är matad med enfas så är lägenheten i princip alltid matad med enfas. Det finns dock fastigheter där man i samband med någon större ombyggnad dragit fram 3 fas till centralerena i lägenheterna, men lämnat åt de boende att anlita elektriker för ev. vidaredragning till spisen.
 
Du skriver att på var och en av propparna står det 25A.

Nu blir det rörigt. För antingen är din lägenhet matad med enfas 25A, då skall det finnas EN huvudsäkring på 25A (vad som står på proppskåpet är ofta ointressant, det brukar handla om hur stark matning som proppskåpet tål). Sedan kan du i princip faktiskt ha en 25A propp till spiesen, fast det är ganska ovanligt.

Om du däremot har 3 fas matning till lägenheten, då har du 3 st. huvudsäkringar, 3x 25 A är ganska ovanligt till en lägenhet, många villor med elvärme klarar sig på 20A.

men av din text tolakr jag det som att ev. ALLA proppar i ditt proppskåp är märkta 25A, menar du förresten själva proppen? Det låter i så fall som ett farligt fel.
 
Är det inte så att det står 25A på propphuven? Det är i så fall den maximala säkring som passar i den huven. Själva säkringen är sannolikt på mindre än 25A. Om du skruvar ur den så kan du läsa på sidan av den hur många ampere den är på. Om alla säkringar verkligen är 25A är det fel, men att det står 25A på propphuven innebär inte att säkringen måste vara 25A.

Erik
 
Hempularen: Jag vill ändå hävda att det är betydligt mer ovanligt med 1-fas abonnemang än 3-fas. Jag vet att det i Sthlm finns en hel del 1-fas lösningar kvar men ser du till övriga landet så törs jag nog säga att det är 3-fas överlag. Med dagens nät- och abonnemangsavgifter finns det ingen vinst, snarare förlust redan på kort sikt, att dela ett 25A abonnemang på tre förbrukare.
 
Ni får ursäkta min okunskap! Jag laddar upp en bild istället. Så här ser det ut i hallen. Jag förutsatte att det var 1fas i lägenheten eftersom det verkade vara vanligast, och att det står 1x25A på mojängen på bilden.

el.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har enfas till lägenheten. Den vänstra proppen 20A (blå) går troligtvis till spismatningen och de andra 10A (röd) går till övriga uttag och belysning. På den gamla skylten framgår även att du har 4mm2 ledning från överliggande matning så i princip är max 20A eller 25A totalt för hela din anläggning på en fas.
 
Redigerat:
okej! Då var det klargjort, så hur ser möjligheterna ut nu, med en häll och en ugn och en diskmaskin. går det att lösa så långe man inte maxar alla plattor och ugnen samtidigt som man diskar?
 
OBS att det är inte säkert att ugnen får avsäkras mer än 16A.

Om jag inte minns fel har det framförts olika bud om vad man får och inte får göra, men en variant är att sätta en liten undercentral i köket som matas från huvudcentralens spismatning. En tvåpolig jordfelsbrytare (krav om man gör något som kan räknas som "ombyggnad" snarare än "utvidgning", en 20A-säkring (mest för att uppfylla reglerna) som matar hällen, en 16A-säkring som matar ugnen och en 10A-säkring som matar diskmaskinen. Det finns små kapslingar för att slippa sätta upp en stor elcentral i köket.

Hör med några elektriker vad de vill ha för att göra jobbet och hur de vill göra det. Det här är helt klart behörighetskrävande.
 
Ska man hårddra det så får ni egentligen inte installera häll, ugn och diskmaskin då man kan förvänta sig att säkringarna kommer att överbelastas. Men det finns ju inga andra rimliga alternativ. Ni får föröka tänka på att inte köra allt samtidigt. Nyare vitvaror brukar ha en högre effekt för att värma snabbare, så om ni värmer upp en sak i taget så kan sedan både häll och ugn användas samtidigt. Ni behöver hur som helst anlita en elinstallatör som får ordna med matningen till alla tre.
 
Vi har en 40-talslägenhet med enfas. Huvudsäkringen är på 25 A. Tidigare satt spisen på en 20 A säkring och resten i köket på en tia.
När vi byggde om köket förra sommaren var vi oroliga att matningen inte skulle räcka till.
Jag lät installera en ny central som byggdes som om vi hade trefas men byglad på inkommande som förberedelse i fall vi skulle ha behövt byta matningen till trefas. Det har inte behövts. Vi har aldrig blåst någon huvudsäkring (eller någon annan säkring heller).
Drog även fem nya grupper till köket.
Jag har strypt hällen till 4500 W. Har inte upplevt att det begränsat funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.