Ligger på drygt 40-45kWh om dagen i mitt hus. Fick in den där värmepumpen precis i tid. December -21 förbrukade vi 3000kWh. Januari ännu mer.. Då var ändå större delen av värmen avstängd.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag hade bundet på 67 öre som gick ut för en dryg månad sen. Då fick jag erbjudande om att binda om ett år för det facila priset 4;- per kWh.
J Jaggatagga skrev:
Som kollektivet elkonsumenter spelar det ingen roll hur mycket vi bundit eller inte. Det är ett nollsummespel. Enda skillnaden om alla band 3 år är att elhandelsbolag skulle konka till höger och vänster samt att de som skulle behöva förnya sina avtal skulle bli helt krossade på marginalen.

Att binda boräntor och elavtal fungerar inte på samma sätt. Bolån säljs som obligationer i utbyte mot pengar för ett hus som redan finns.

Elhandelsbolag köper framtida produktion där utfallet kan variera.

Vattenfall erbjuder 1 år bundet för 4,63kr/kWh. Känns ju sådär lukrativt? Om jag nu vill försäkra mig mot 8 kr/kWh kan jag göra det i max ett år alltså. Inte 10.
Du kan binda idag på 3-10 år på ca 2,9 kr/kwh, inte super attraktiva priser men beroende på vad man tror elpriset kommer ligga så kan det vara en OK affär om man har otur att måsta binda om just nu... Då kan man budgerera för vad kostnaden kommer bli och man kan enkelt räkna på vad olika besparingar ger i Kr...

Elbolagserbjudanden: fastpris abonnemang, pris per kWh, olika bindningstider, kampanjmarkerat erbjudande, knapp för mer information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Du kan binda idag på 3-10 år på ca 2,9 kr/kwh, inte super attraktiva priser men beroende på vad man tror elpriset kommer ligga så kan det vara en OK affär om man har otur att måsta binda om just nu... Då kan man budgerera för vad kostnaden kommer bli och man kan enkelt räkna på vad olika besparingar ger i Kr...

[bild]
Ja det var ju inte så illa. Jag kommer inte göra det.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Jag litar på att priserna kommer att gå ner, så jag binder inte på dom fantasinivåerna. Dessutom kommer jag snart få 19500:- av Ebba så jag klarar den här vintern.
 
  • Haha
  • Gilla
Anette Jonsson och 6 till
  • Laddar…
Senaste veckan 41 kwh dag senaste året ca 30 per dag. Kommer klara det då vi lägger undan varje månad och gjort i 3år och där räkna in elen i överkant. Men vi kommer nog vara tvungna att höja vad vi lägger undan inom snar framtid. 2,2 Pers i hushållet och i januari februari var vi 3,5 pers
LL värmepump så vi håller ca 18 grader inne inte använt direkt el än. Tätat fönster stängt till två rum. Samt draperi över ytterdörren vi ej använder och planerar för draperier och gardiner i hopp om att mindre kyla pyser in via fönster o dörr.
Skräcken är om gamla LL pumpen pajar. Då blir det tält och sovsäckar minsta rummet och då bara behöva ha ett el element igång.

Så just nu klarar vi elen men inte längre till då el ränta matpriser och bensin ihop gör allt högt. Bunden ränta nu men ändå jobbigt om den höga blir kvar sen
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag litar på att priserna kommer att gå ner, så jag binder inte på dom fantasinivåerna. Dessutom kommer jag snart få 19500:- av Ebba så jag klarar den här vintern.
39 000 kWh alltså !?!
 
  • Wow
Tairon
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
39 000 kWh alltså !?!
Ja. För mina två hus.
 
useless useless skrev:
Ja. För mina två hus.
Ja det är en del.. Men du är ganska nära SE2? Eller det kanske är bra att va i SE3 nu så man får bidrag..
 
MultiMan
https://www.svd.se/a/0Qvn22/kritik-mot-elstodet-stotande-for-allmanheten

Det är heller inte klart vad som gäller avseende ”uttagspunkt” då en elkund kan ha flera uttagspunkter.

Försäkringskassan, som har ansvaret för att betala ut pengarna, har fått information om att runt en procent av elnätskunderna saknar svenskt person- eller samordningsnummer.

”Risken är betydande” att de inte kommer att få elpriskompensation beslutad alternativt utbetald innan förordningen upphör att gälla – jämfört med personer med starkare anknytning till Sverige, enligt myndigheten.

Samtidigt kan stöd komma att betalas ut till personer som kan ”framstå som stötande för allmänheten”.

”Exempelvis kriminella element, utan att Försäkringskassan har vare sig praktisk eller legal möjlighet att hindra det.”

Även personer under sanktioner riskerar att få pengar.

Villaägarnas riksförbund, som också getts möjlighet att ha synpunkter på elstödet, är kritiskt till att norra Sverige blir utan stöd – trots att hushåll i elområde 1 och 2 under inledningen av december haft samma höga priser som i övriga landet.
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
Det känns lite tidigt att börja killgissa om vad räkningen bliver för December. Mycket avhänger av temperatur, blåst, isläggning, O3+R3 m.m. Uppskatter att vår räkning - för c:a 1 MWh i SE4 - bliver någonstans mellan 5000 og 35000 kr. 23 dager kvar, där elpriset kan bli allt mellan 50 öre/kWh og 40 kr/kWh...
 
@
B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
Okej? Men kan det också vara så att förbrukningen i norra Sverige är dubbelt, eller tre gånger så hög på grund av kylan.... :thinking:
B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
B Boende45 skrev:
Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:

SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh

Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.

Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?

Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.

För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.

Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
Mmmm...... Det flesta alla "glömmer" är hur stor skillnad det är på klimatet i Sverige. En förbrukning på 3 000 kW i södra Sverige kan norrut vara dubbel, eller tre gånger så hög....

Dessutom är det stor skillnad på hur lång den kalla perioden är i norr respektive södra Sverige.. :sweat:
 
  • Gilla
DataJonny och 5 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Som kollektivet elkonsumenter spelar det ingen roll hur mycket vi bundit eller inte. Det är ett nollsummespel. Enda skillnaden om alla band 3 år är att elhandelsbolag skulle konka till höger och vänster samt att de som skulle behöva förnya sina avtal skulle bli helt krossade på marginalen.

Att binda boräntor och elavtal fungerar inte på samma sätt. Bolån säljs som obligationer i utbyte mot pengar för ett hus som redan finns.

Elhandelsbolag köper framtida produktion där utfallet kan variera.

Vattenfall erbjuder 1 år bundet för 4,63kr/kWh. Känns ju sådär lukrativt? Om jag nu vill försäkra mig mot 8 kr/kWh kan jag göra det i max ett år alltså. Inte 10.
Käns skönt att andra får betala det mesta av min elkostnad nu när jag har bundit :cool: nu är jag ingen storförbrukare av el, genomsnitt 130 kWh/månaden. Men några kr spar jag :D
 
  • Gilla
Tairon och 1 till
  • Laddar…
Nytt säsongshögsta på 29,7 igår.. Men det är ändå ok för mig.
 
F fiskarn87 skrev:
Nytt säsongshögsta på 29,7 igår.. Men det är ändå ok för mig.
Låter rimligt med tanke på hur mycket LL pump du kör, märks snabbt hur dom blir mindre effektiva vid lägre temp. Lider med dom med äldre större villor, gärna som är änka eller i vilket fall lever på pension och kanske inte mycket sparpengar kvar.
 
  • Gilla
Villa2.0 och 1 till
  • Laddar…
R Redgeneral skrev:
Låter rimligt med tanke på hur mycket LL pump du kör, märks snabbt hur dom blir mindre effektiva vid lägre temp. Lider med dom med äldre större villor, gärna som är änka eller i vilket fall lever på pension och kanske inte mycket sparpengar kvar.
Ja de blir mindre effektiva absolut men de drar väl inte så mycket mer för det tror jag? Däremot blir det kallare inne :) . Eller ja är det varmare drar de ju mindre ftersom de reglerar ner om det behövs så men de (min iaf) tror jag inte drar mer än max 1,1 kW oavsett vad så 25-26 kWh per dygn. Sen tillkommer ju övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.