Vispen74 Vispen74 skrev:
Det låter ju ändå bra 👌
hårdgips är inte bra för detta typ av ändamål, fungerar rent ut sagt uselt för det.

är framtaget för något helt annat.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Just nu lutar det åt att bita i sura äpplet och ta kostnaden för OSB efter att ha läst på lite om Hårdgips och hört runt lite.
Vi hade OSB i både förra och nuvarande hus, så misstänker att jag kommer störa mig varje gång jag ska sätta upp något när man också är van vid det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
går utan problem fästa allt du nämner i dubbel gips.

korrekt infästning i dubbelgips klarar du enkelt +60 kilo per infästning.
Visst går det, men det är inget kul.
 
F fribygg skrev:
Visst går det, men det är inget kul.
sätta 4 plugg för en tv istället för 56 000kr?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Hårdgips har jag faktiskt aldrig hört talas om, var tvungen att googla det 🙄 Vi har plywood bakom gips i vära väggar och jag tror vi betalade mindre än 56k för det. Men, är det att vara eller inte vara OSB bakom gips så är det inget att snacka om. Jag har aldrig förstått mig på folk som envisas med dubbelgips och då är jag i branschen.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Hårdgips har jag faktiskt aldrig hört talas om, var tvungen att googla det 🙄 Vi har plywood bakom gips i vära väggar och jag tror vi betalade mindre än 56k för det. Men, är det att vara eller inte vara OSB bakom gips så är det inget att snacka om. Jag har aldrig förstått mig på folk som envisas med dubbelgips och då är jag i branschen.
dubbel gips är överlägset ur akustik synpunkt.
går inte ens att jämföra med gips + plyfa.

akustik är en otroligt viktigt del och du klarar ändå bärigheten plus att det är billigare
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
sätta 4 plugg för en tv istället för 56 000kr?
Jag själv föredrar att sätta råspont under gipsen, att ha nått stadigt att skruva i är bekvämt.

Till väggen där tv ska placeras tänker jag att man vill ha ett stadigt trämtrl att skruva i, det kan man nog fixa själv för betydligt lägre summa än vad hustillverkaren offererat.
Att hålla på med "Molly" till rullgardiner och liknande är inget kul, till ett tv fäste vart 10år må det vara hänt.
 
MrJay
O oliven1 skrev:
dubbel gips är överlägset ur akustik synpunkt.
går inte ens att jämföra med gips + plyfa.

akustik är en otroligt viktigt del och du klarar ändå bärigheten plus att det är billigare
Vad har du i dina väggar utöver dubbelgips samt vad har du för reglar? Vi har luftspalt + glasull samt akustikreglar och det slår nog dina dubbelgips any day of week ur akustiksynpunkt. Det viktigaste för de flesta människor är att väggarna är styva och tål belastning, inte akustiken. Jag skulle vilja påstå att akustik är enbart viktig i biorum samt om sovrummen är i vägg med tvättmaskin. Ett till lager gips kan du skruva på när som helst, att sätta en osb/plywood/annat skiva bakom kräver lite mer arbete..
 
Redigerat:
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
Är det billigare med Plywood?

Absolut något bakom, första hand plywood med OSB som en lika stark men ändå tvåa och i tredje hand dubbelgips.
Råspont gör de väl inte heller antar jag.
Kör på, det är inget "surt äpple" snarare en investering.

Lycka till

/W
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vad har du i dina väggar utöver dubbelgips samt vad har du för reglar? Vi har luftspalt + glasull samt akustikreglar och det slår nog dina dubbelgips any day of week ur akustiksynpunkt. Det viktigaste för de flesta människor är att väggarna är styva och tål belastning, inte akustiken. Jag skulle vilja påstå att akustik är enbart viktig i biorum samt om sovrummen är i vägg med tvättmaskin. Ett till lager gips har du skruva på när som helst, att sätta en skiva bakom kräver lite mer arbete..
va, vad pratar du om?
vi diskuterar ju självklart allt annat lika, något annat kan man ju inte göra.
exakt samma vägg och 2 lager gips istället för gips + plyfa så är 2 lager gips extremt mycket bättre ur akustiksynpunkt.
 
sen ska man ha med sig att det är otroligt stor skillnad på osb och plyfa, en osb måste du vara noggrann när du skruvar annars ger den ingen extra bärighet alls.
 
MrJay
O oliven1 skrev:
va, vad pratar du om?
vi diskuterar ju självklart allt annat lika, något annat kan man ju inte göra.
exakt samma vägg och 2 lager gips istället för gips + plyfa så är 2 lager gips extremt mycket bättre ur akustiksynpunkt.
Lägg ner denna diskussion, TS kan ändå inte ha dubbelgips så jag förstår inte varför du ens tar upp denna lösning. Han kan nog inte heller ha plywood så min lösning är nog inte heller genomförbar. Jag poängterar bara att det finns bra bättre lösningar än din dubbelgips.
 
MrJay
O oliven1 skrev:
sen ska man ha med sig att det är otroligt stor skillnad på osb och plyfa, en osb måste du vara noggrann när du skruvar annars ger den ingen extra bärighet alls.
Va!?! Vi har gjort lösningar där vi öppnat upp vägg och limmat OSB på baksidan av gips som man sedan skruvat tunga föremål i - inga problem! Trollar du eller gissar du bara?
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Har öppnat upp väggar och förstärkt regelstommen för att hänga upp tyngre saker så allt är möjlig, det är bara en kostnadsfråga😂
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Va!?! Vi har gjort lösningar där vi öppnat upp vägg och limmat OSB på baksidan av gips som man sedan skruvat tunga föremål i - inga problem! Trollar du eller gissar du bara?
har jag sagt att osb inte fungerar?
det är en otroligt mycket sämre lösning än plyfa, det är fakta.

bärighet är bättre i plyfa och framförallt så måste man vara extremt noga när man skruvar i osb fr annars drar man sönder den, det gör man inte med plyfa.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.