Myresjöhus har som en av de få hustillverkarna inte OSB bakom gips som standard. Det är riktigt uselt, me är som det är.
Vi har lagt till för att få OSB bakom gipset i alla innerväggar. För att få OSB i yttervägg tar de dock 56000 kronor, frågan är om man ska ha det trots priset?

Från husleverantören menar man att det hårdgips i yttervägg, så man bör klara sig utan OSB bakom. Detta har jag svprt att värdera eftersom jag aldrig haft hårdgips i något hus.

Klarar man sig utan OSB i yttervägg, eller kommer hatthyllor, gardinstänger och annat tidsnog bli lösa och trilla ner? Och montagehålen bara bli större och större? Vad tror ni?
 
wildeside
Skulle inte chansa på att hårdgips fungerar.
Diskutera möjligheten med byggentreprenören om dom kan köpa in OSB och vad det kostar.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Huset byggs på fabrik, så det är liksom inte bara att langa in lite skivor till den som monterar det på plats.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Huset byggs på fabrik, så det är liksom inte bara att langa in lite skivor till den som monterar det på plats.
Siket j**** skitbygge😂, tycker jag iaf
 
vi byggde lösvirke och satt osb och isolering i alla innerväggar och ångrar det inte.
Dock så tror jag nog hatthyllor osv sitter hyffsat bra i gips om man använder rätt infästning.

Ska man hänga upp tv-apparater osv är det väldigt skönt att ha osv bakom gipset, men går säkert lösa med bara gips ändå:)
 
Många grannar har byggt med myresjöhus/smålandsvillan. Och det låter inte som att sakerna rasar från väggarna hemma hos dom iallafall ;)
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Väl långt ifrån alla som har OSB soms standard. Men jag hade aldrig byggt utan..

Riktigt ockerpris. Pratar vi yttervägagr så har man kanske 150m2, det innebär runt 15000:- i materialkostand.
Problemet är ju när tillägg diskuteras efter att man skrivit på/bestämt sig för huset. Hade man gått igenom alla sådana frågor innan kontrakt, och innan husleverantören är säker på att dom har en på kroken, så hade det troligen gått att få för hälften.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
A Agi skrev:
vi byggde lösvirke och satt osb och isolering i alla innerväggar och ångrar det inte.
Dock så tror jag nog hatthyllor osv sitter hyffsat bra i gips om man använder rätt infästning.

Ska man hänga upp tv-apparater osv är det väldigt skönt att ha osv bakom gipset, men går säkert lösa med bara gips ändå:)
Jag skulle spontant vara mer brydd över hatthyllan än TVn ;)

En hatthylla med tunga vinterjackor och lite hävarm är betydligt jobbigare för gipset. Speciellt då det ibland också dyker upp vingliga personer som ska hänga med en hand i hatthyllan när de kränger på sig skorna.

En tv hänger oftast tight mot väggen, är rätt lätt och utsätts inte för så mycket ryck och slit, så det är inga problem alls att hänga i enbart gips. Möjligtvis om man ska ha tv:n på nån lång vikbar arm kan man bli lite ängslig och vill ha nog mer stabilt att skruva i.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 7 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Väl långt ifrån alla som har OSB soms standard. Men jag hade aldrig byggt utan..

Riktigt ockerpris. Pratar vi yttervägagr så har man kanske 150m2, det innebär runt 15000:- i materialkostand.
Problemet är ju när tillägg diskuteras efter att man skrivit på/bestämt sig för huset. Hade man gått igenom alla sådana frågor innan kontrakt, och innan husleverantören är säker på att dom har en på kroken, så hade det troligen gått att få för hälften.
Precis det är just ockerpriset som avskräcker. Hade det varit ett mer jordnära pris hade detta varit helt givet.

Det var helt klart från början att det inte ingick, jag försökte med alla medel att få till det i grundpriset, men icke. Det var samma pris då som nu, det går som tillval oavsett från denna husleverantör.
 
Tack för svaren, tvekar dock fortfarande. Är det värt 56000 kr? Hmm...
Precis som nån skrev att det är ju gott om hus från Myresjöhus och Smålandsvillan, och jag har inte sett eller hört att det skulle vara några större problem, men det känns definitivt klent med endast enkelgips.
 
O
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tack för svaren, tvekar dock fortfarande. Är det värt 56000 kr? Hmm...
Precis som nån skrev att det är ju gott om hus från Myresjöhus och Smålandsvillan, och jag har inte sett eller hört att det skulle vara några större problem, men det känns definitivt klent med endast enkelgips.
Vi har bara gipsväggar hemma och här sitter sakerna kvar. Tvn sitter i regel, tavlor hänger på väggen som vanligt osv.

Tycker faktiskt inte priset var så mycket ocker då det är en del jobb med att få in OSB också.

Jag hade inte valt det!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Precis det är just ockerpriset som avskräcker. Hade det varit ett mer jordnära pris hade detta varit helt givet.

Det var helt klart från början att det inte ingick, jag försökte med alla medel att få till det i grundpriset, men icke. Det var samma pris då som nu, det går som tillval oavsett från denna husleverantör.
Men vad är 56kkr i förhållande till vad huset kostar. Jag tyckte snarast att det lät billigt. Bara material lär väl kosta 15-20kkr. Lägg sedan till arbete på detta så kan det knappast bli billigare. Det är trots allt ganska många kvadratmeter med vägg. I förhållande till hur mycket mer gediget allting känns, samt vad det underlättar när tavlor, hyllor och annat ska upp, så är det småpengar. Även om det är hårdgips, så är det ändå bara gips.
 
  • Gilla
Jeppan och 4 till
  • Laddar…
O
Vispen74 Vispen74 skrev:
Vet du om ni har vanligt gips eller så kallat hårdgips? Är nyfiken på om det gör någon faktisk skillnad.
Ingen aning. Huset är från 60-talet. Skulle gissa på vanlig gips!

En sak som jag skulle säga är viktigare och som jag betalt för är isolering i innerväggarna! Det gör mycket för ljud!
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Vi har bara gipsväggar hemma och här sitter sakerna kvar. Tvn sitter i regel, tavlor hänger på väggen som vanligt osv.

Tycker faktiskt inte priset var så mycket ocker då det är en del jobb med att få in OSB också.

Jag hade inte valt det!
Vet du om ni har vanligt gips eller så kallat hårdgips? Är nyfiken på om det gör någon faktisk skillnad.

Edit: Du han svara redan 🙏
 
A AG A skrev:
Men vad är 56kkr i förhållande till vad huset kostar. Jag tyckte snarast att det lät billigt. Bara material lär väl kosta 15-20kkr. Lägg sedan till arbete på detta så kan det knappast bli billigare. Det är trots allt ganska många kvadratmeter med vägg. I förhållande till hur mycket mer gediget allting känns, samt vad det underlättar när tavlor, hyllor och annat ska upp, så är det småpengar. Även om det är hårdgips, så är det ändå bara gips.
Precis allt är relativt men ändå inte. Dessa 56'000 kommer inte höja andrahandsvärdet, och en tusenlapp är en tusenlapp i lån och amortering, oavsett totala beloppet. Allt annat är bara att lura sig själv. Problemet är att det som vanligt med kataloghus blir 50 tkr här och 50 tkr där till helt orimlig totalkostnad. Så även om jag håller med dig i grunden så behöver vi väga alla 50 tkr-kostnaden på guldvåg.

Men det kan vara värt det just för det du nämner, ska något upp på väggen så behöver man aldrig fundera, bara att skruva upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.