pacman42 pacman42 skrev:
Huskvarnas klippare anpassar svängarna om den studsar för mycket när den skall hem. Den svänger då lite åt gången till dess den kan köra en längre sträcka utan att studsa. Jag har ett par passager där detta är väldigt tydligt när man studerat klipparen under ett par år...

Ibland känner man att man vill gå in och hjälpa den, men den hittar ut efter en stund.

Det stora problemet för klipparen att hitta ut är när ytan ser ut som D. Om den då kör med vänstersväng när den skall ut så kommer den att misslyckas. Kör den med högerscängar så tar den sig ut efter en stund. Åtminstone min klippare väntar länge med att byta riktning på svängarna när den ler tar efter guiden...
jag har helt övertygad om att man måste dra guidetråden in i D. Det jag är lite undrandes över är varför du vill dra guidetråden längs kanten på B? Och vad det gör för nytta. Jag hade bara gjort en rejäl sväng in i B.
 
  • Gilla
Mimsan4
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
jag har helt övertygad om att man måste dra guidetråden in i D. Det jag är lite undrandes över är varför du vill dra guidetråden längs kanten på B? Och vad det gör för nytta. Jag hade bara gjort en rejäl sväng in i B.
Jag undviker att följa samma tråd in och ut. Det blir snabbt körspår då.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag undviker att följa samma tråd in och ut. Det blir snabbt körspår då.
Då förstår jag vad din tanke är. Man kan alltså backa ut klipparen utan att följa guidetråden och att ”fångar in” guldtråden när man backat färdigt? Det ska lägga på minnet för det kan vara bra att veta. Jag har inte upplevt problem med att det blir körspår längs guidetråden, förutom precis vid laddstationen. Vår familj har 7 Husqvarna robotgräsklippare av varierande storlek. 315x som vi har i vår trädgård är den minsta. Jag har inte sett körspår från någon, men det kanske ändå kan bero på hur gräsmattorna ser ut, våra är inte jätte välvårdade.
 
hlph hlph skrev:
Då förstår jag vad din tanke är. Man kan alltså backa ut klipparen utan att följa guidetråden och att ”fångar in” guldtråden när man backat färdigt? Det ska lägga på minnet för det kan vara bra att veta. Jag har inte upplevt problem med att det blir körspår längs guidetråden, förutom precis vid laddstationen. Vår familj har 7 Husqvarna robotgräsklippare av varierande storlek. 315x som vi har i vår trädgård är den minsta. Jag har inte sett körspår från någon, men det kanske ändå kan bero på hur gräsmattorna ser ut, våra är inte jätte välvårdade.
Det beror också på om man har några trånga passagers som kräver smalare korridorbredd. Jag har varit tvungen att minska denna en aning vilket ger mer spårkörning (jag planerar att spräcka lite berg i sommar för att lösa just det problemet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.