Jag vill påstå att kolla kolla väldigt noga hur långt det är mellan golvbjälkarna.
Det skall vara som mest 400mm då går det att lägga klinkers
Men då ni har krypgrund vill jag påstå att det finns risk med att fukthalterna från grunden påverkar
golvstockarna mm. vilket leder till att de ändrar sig och då spricker klinker samt fogar.
Plast matta på golvet med kakel på väggar går bra.

Men varför köpte ni ett hus med krypgrund som dels får fukten genom luftens vatten innehåll och genom inläckage uteiftrån vid våt väderlek

temperaturerna styr fukten vilket är svårt att styra genom att vi inte vet när den utlöses, endast genom teori.

Älvsbyhus konstruktion är inte tillåten enligt Boverkets regelverk
Köp inte hus med krypgrund riskerna är för många och för stora att få problem i konstruktionen
Det är tiden som avgör när ni får det men också markförhållandena som styr.

LEnnart
 
"Älvsbyhus konstruktion är inte tillåten enligt Boverkets regelverk"

Kan du ge en länk så jag kan se vad de säger/skriver om Älvsbyhus?
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Fejkblubb Fejkblubb skrev:
Hmm ja det gör mig ju väldigt orolig om det redan bildats påväxt.
Tycker inte du behöver vara orolig för fukt i ett nybyggt Älvsbyhus. Blir det för hög luftfuktighet går avfuktaren in, och skulle avfuktaren inte fungera larmar den.

En bra platta på mark är säkert bättre, men svårt att få mer hus på totalentreprenad för pengarna än med Älvsbyhus. (Sen är det kanske inte så prisvärt om man ska lägga på ett kaklat badrum, tror inte dom drar så mycket om du väljer bort ytskikten)
 
Stickan56
S snoddas2 skrev:
Tycker inte du behöver vara orolig för fukt i ett nybyggt Älvsbyhus. Blir det för hög luftfuktighet går avfuktaren in, och skulle avfuktaren inte fungera larmar den.

En bra platta på mark är säkert bättre, men svårt att få mer hus på totalentreprenad för pengarna än med Älvsbyhus. (Sen är det kanske inte så prisvärt om man ska lägga på ett kaklat badrum, tror inte dom drar så mycket om du väljer bort ytskikten)
Om sjukvården skulle behandlar patienter som krypgrunder hanteras.
Tidigare, patienten insjuknar och behöver vård i respirator.
Nutid, patienten mår bra men för säkerhets skull kopplar vi in respiratorn.

Helt sjukt va, att fortsätta bygga med krypgrund

Stickan
 
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Helt sjukt va, att fortsätta bygga med krypgrund
Då är det väl bra att du slipper, så kan dom som vet vad dom pysslar med få bygga sina fullt fungerande krypgrunder, även om det sticker i ögonen på vissa.
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Stickan56
S snoddas2 skrev:
Då är det väl bra att du slipper, så kan dom som vet vad dom pysslar med få bygga sina fullt fungerande krypgrunder, även om det sticker i ögonen på vissa.
Jag har precis blivit av med en krypgrund med fuktproblem.
Man lär sig av misstagen.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag har precis blivit av med en krypgrund med fuktproblem.
Man lär sig av misstagen.

Stickan
Har ett antal vänner som bor i hus med krypgrund. Endast en av dessa har haft problem med sin krypgrund, det var då när Älvsbyhus installerade trygghetsvakten. Då kom Älvsbyhus och sanerade krypgrunden samt installerade en sorptionsavfuktare istället.

Det finns fördelar med krypgrund. Vid renoveringar eller t.ex. vattenskada är det väldigt enkelt att flytta på rör eller byta ut material samt torka. Hus på platta har nackdelen att vid en eventuell vattenskada sprids vattnet på plattan till stora ytor, det undviker man med krypgrund. Nackdelarna är även de några. Självklart är det en nackdel att man måste underhålla en avfuktare. Sedan kan det bli mer vibrationer när tvättmaskinen centrifugerar. Krångligare att montera en tung kamin.

Största fördelen är ändå priset vid nybygge. Det är så mycket billigare hus att köpa. Han nu bott i 10 år i mitt hus som kostade då inkl garage 33m2, Ägir vinkelhus 145m2, inkl allt som tomt och anslutningsavgifter, 1 850 000 kr. Har efter det byggt om köket samt tvättstugan, tog det billigaste vid köpet av huset för inget av det de hade då föll i min smak, bestämde mig istället att göra om i efterhand.

Så jag är jättenöjd, inte något lyxhus men ändå fint.
 
  • Gilla
Rolf Tore och 2 till
  • Laddar…
Vi bor i ett Älvsbyhus Tyr som vi byggde 2009. Vi har kakel och klinker i badrummet och det har hittills inte vart några problem. Vi har inte heller haft något problem med vår krypgrund och vår avfuktare tycks funka utmärkt.

Jag är dessutom sugen på att bygga ett nytt hus och då är Älvsbyhus det mest prisvärda alternativet och idag finns det ju väldigt många fina tillval
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.