Som du kan läsa i mitt inlägg syftar jag inte på den har tråden utan på uppmaningen:

Detta borde egentligen klistras och läsas av alla innan de skriver på elforumsdelen på byggahus.

Ska det till liknade klistrade ordlistor i varje del av forumet som varje frågeställare ska läsa före en fråga ställs?

I ett forum för lekman, är det inte rimligt!
 
Jag har länge vetat att man inför en inbiten seglar gärna skall prata om att "knyta fast båten" eller "dra i snöret". Dessutom skall man gärna placera saker på golvet i båten. Höger och vänster är andra givna termer för att reta somliga seglare.

Nu vet jag även att man inför den inbitne elektrikern skall prata om att spika upp sladden på väggen och liknande. Givetvis kan man även dra ledningar i elrör inne i väggen också.

Är det inte lite onödigt att irritera sig på terminologin i de fall då risk för missförstånd inte föreligger? Beträffande ordet kontakt så har även jag märkt att det kan ha en högst skiftande betydelse, men om man pratar om sladdar eller ledningar borde det ändå i de flesta fall ges av situationen vad som avses.
 
>1. Inom svag- och starkström så finns det ingenting som kallas [...]

OK, det var skönt att höra att sladdar och kontakter inte är sånt man använder i starkström. Jag är ju ren amatör så om jag håller mig till sladdar och kontakter så behöver jag alltså inte få forumets behörighetspoliser på mig då...?
 
edvinf skrev:
>1. Inom svag- och starkström så finns det ingenting som kallas [...]

OK, det var skönt att höra att sladdar och kontakter inte är sånt man använder i starkström. Jag är ju ren amatör så om jag håller mig till sladdar och kontakter så behöver jag alltså inte få forumets behörighetspoliser på mig då...?
Helt korrekt! Sladdar och stickkontakter får man hålla på med hur mycket man vill även som obehörig. Det är när man menar det i den fasta installationen som det blir fel. ;)

//Patrik
 
Mikael_L
Sladd får jag med bilen.
En ledare hade vi i scouterna.
Ledning är det där dokumentet man alltid misstolkar så grovt.
Kabel brukar jag lägga på toan.
Kontakter är benämningen på mina gamla studiekompisar och arbetskamrater.


Är det nåt mer ni undrar över så är det bara att skriva till. ;)
 
Det saknas en smiley at välja från här..."sleepy"..godnatt.
 
Håller med dig i #1 Patrik H, men går man bakåt lite
i historien kan man bl.a. hitta följande benämningar:

"Kuhloledningar" 1910-tal (mont.handbok)
"Stickkontaktpropp" 1930-tal (mont.handbok)
"Väggkontakt" 1930-tal (mont.handbok)
"Blygummiledning" 1940-tal (el.tekn.handbok)
"Kontakter" 1950-tal (försäljn.katalog)

Saker & ting förändras hela tiden...
 
försöker med bilderna igen...
 
  • IMG_4576_800.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4761_531.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Det kommer med jämna mellanrum upp frågan ifall det inte vore bra med en el-faq eller el-wiki här på forumet.

Blir det någonsin verklighet så platsar informationen i Patriks första inlägg utmärkt där.
 
Mikael_L skrev:
Det kommer med jämna mellanrum upp frågan ifall det inte vore bra med en el-faq eller el-wiki här på forumet.

Blir det någonsin verklighet så platsar informationen i Patriks första inlägg utmärkt där.
Ja, det skulle ju kunna stå lite fackuttryck och vad saker heter och lite sånt. Då kan det vara lite lättare att förstå för de som inte kan så jättemycke om el när de läser på forumet (och när de ska beställa en tjänst av elektriker. Lär sig beställa ett vägguttag istället för en "Kontakt" om de ska ha ett sånt). :)

//Patrik
 
Elhistoriska: Har du någon hemsida där du samlar på dig och visar upp all din kunskap och bilder/osv från förr?

Hittade denna då jag googla: http://home.swipnet.se/elsamling/

Fast... Uppdaterad 24/11 2002

Är de där din?
 
C
Nåt som nästan är ännu mer irriterande när amatörer som är nördar inom ett område pratar med en som yrkesman, och "vet" vad allting heter, och därför är så otroligt jävla korrekta att man nästan inte förstår vad dom säger för det istället.
 
Heter det inte klargöra? :)
 
FredrikR skrev:
Heter det inte klargöra? :)
Så vitt jag vet, så går det inte att ändra en rubrik. ;) Står "klargöra" i själva inlägget i stället.

//Patrik
 
Sladd = en flexibel kabel med ett begränsat antal ledare och liten ledararea.

Det är numera ok att säga sladd. d^_^b
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.