Vill klargöra om tre små saker.

1. Inom svag- och starkström så finns det ingenting som kallas för "ledningar". Då är vi inne på högspänning med "kraftledningar" eller rörmokeri med deras vattenledningar.

2. Ledare/kabel som t.ex. FK och EK kallas inte för sladdar!!

3. Vägguttag, strömställare m.m heter sjutton i mig inte kontakter!! ARGH!

Så där, då var det klartgjort. Detta borde egentligen klistras och läsas av alla innan de skriver på elforumsdelen på byggahus. :p:rolleyes:

//Patrik
 
Äsch, det är bara entusiastiska nybörjare som tror att termerna är viktigare än begreppen.
 
jag har jobbat sedan -96 och säger sladdar dagligen om allt från 0.5 till 240 :p
 
Danne031 skrev:
jag har jobbat sedan -96 och säger sladdar dagligen om allt från 0.5 till 240 :p
Du, det är verkligen illa... jag sträcker mig till att kalla ledare för trådar och tåtar men inte längre! :p

//Patrik
 
Redigerat:
:D:D
 
De är lite roligt då kunder ringer och säger att de vill ha en kontakt installerad. Kan vara vadsomhelst :D
 
Tänk er en inbiten seglare som knyter fast båten med ett snöre.

Protte
 
1. Inom svag- och starkström så finns det ingenting som kallas för "ledningar". Då är vi inne på högspänning med "kraftledningar" eller rörmokeri med deras vattenledningar.


mja.

Med elektrisk svagströmsledning förstås ledning för telekommunikation (telefon, telegraf eller radio) eller för signalering, manövrering, mätning eller annat liknande ändamål, i vilken den elektriska strömmen inte har sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person, husdjur eller egendom.

Med elektrisk starkströmsledning förstås ledning, i vilken den elektriska strömmen har sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person, husdjur eller egendom. Spänning som nominellt uppgår till högst 1 000 volt växelspänning mellan fasledare eller högst 1 500 volt likspänning mellan poler benämns lågspänning.

Visserligen från ett gammalt dokument men visst finns det Elektrisk Ledning
 
stilofunk skrev:
1. Inom svag- och starkström så finns det ingenting som kallas för "ledningar". Då är vi inne på högspänning med "kraftledningar" eller rörmokeri med deras vattenledningar.


mja.

Med elektrisk svagströmsledning förstås ledning för telekommunikation (telefon, telegraf eller radio) eller för signalering, manövrering, mätning eller annat liknande ändamål, i vilken den elektriska strömmen inte har sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person, husdjur eller egendom.

Med elektrisk starkströmsledning förstås ledning, i vilken den elektriska strömmen har sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person, husdjur eller egendom. Spänning som nominellt uppgår till högst 1 000 volt växelspänning mellan fasledare eller högst 1 500 volt likspänning mellan poler benämns lågspänning.

Visserligen från ett gammalt dokument men visst finns det Elektrisk Ledning
Nä, då är det en kabel.

//Patrik
 
stilofunk skrev:
Ok om det är en Elektrisk ledning i luften, sk luftledning?

[länk]

[länk]

:D
Okej, men det skrev jag faktiskt att det hette i första inlägget. Fast då hade jag högspänningsledning i tankarna, men de finns ju själv klart i lågspänningsutförande också¨. :blushing::p

//Patrik
 
Hoppas mitt inlägg kan vara till ledning. d^_^b
 
Patrik_Hed skrev:
Vill klargöra om tre små saker.

1. Inom svag- och starkström så finns det ingenting som kallas för "ledningar". Då är vi inne på högspänning med "kraftledningar" eller rörmokeri med deras vattenledningar.

2. Ledare/kabel som t.ex. FK och EK kallas inte för sladdar!!

3. Vägguttag, strömställare m.m heter sjutton i mig inte kontakter!! ARGH!

Så där, då var det klartgjort. Detta borde egentligen klistras och läsas av alla innan de skriver på elforumsdelen på byggahus. :p:rolleyes:

//Patrik
Bra skrivet.
Fast man får ju som fackman acceptera att gemene man svänger till det ibland.
Kontakter, kan vara precis vad som helst, inom el.
Lampor, omfattar allt mellan armatur och ljuskälla.
Vippa, kan vara en automatsäkring, JFB eller HB. osv
Stod i kassakön på Clas i sjön och kunden framför mej frågade vad han skulle köpa för kabel till bla.bla..
Ja då ska du köpa en "Garagekabel" säger expediten till kundend^_^b
Facktutryck och en exakt benämning är viktigt inom de flesta skrån, utom inom databranchen, där tycks alla vara amatörer.
Tycker jag:rolleyes:
 
Det viktiga är att inte komma med dryga kommentarer ock pekpinnar när lekmän ställer frågor i ett forum för lekmän!

Vi är alla lekmän i något område.
 
stilofunk skrev:
Det viktiga är att inte komma med dryga kommentarer ock pekpinnar när lekmän ställer frågor i ett forum för lekmän!

Vi är alla lekmän i något område.
Tycker inte någon har varit dryg..

Jag tycker att det är helt ok när snickare skrattar åt mig när jag säger "bräda" eller "regel" om allt som är av trä och avlångt :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.