Det där med garagestädningen, vad exakt hade de klagat på? Om ni bara hade sopat av golvet, inte tagit bort damm på horisontella ytor, eller torkat ur ev. skåp och hyllor. Då har de väl iofs en poäng där.
 
Jag kan tycka att man inte lämnar utan ett lamputtag eller alternativt lampa i taket, jag hade iaf inte gjort det.
Sen blir ju ett garage skitigt mer än bara på golvet. Jag hade nog krävt mer av städningen.

Men å andra sidan är det bara det så hade jag inte bemödat mig att ta upp det som köpare. Jag hade satt upp nya lampor eller uttag själv..
Och har man synpunkter stort eller smått så tycker jag att det är bättre att gå genom mäklaren.
 
Jag tycker det är lite löjligt att som köpare klaga över en sådan skitsak.
Men det är lika fånigt som säljare att inte montera enkla lamputtag för kabel montage.
Om man plockar ner plafonder som nog kan likställas med fast monterad armatur, såsom lysrör etc.
Att lämna elkablar oskyddade är väl inte ens en tillåtet enligt gällande lag (fast installation).
 
Hemmakatten
Här ser man vad olika man tycker om städning och lampor. Själva har vi alltid lämnat kvar fasta lampor såsom lysrör o annan belysning i garage och förråd. Vi har också alltid lämnat kvar åtminstone en lampa/plafond i köket (passar förmodligen inte i nya huset ändå), tycker att det känns bra att en ny köpare inte kommer in i ett helt mörkt hus. Man vill ju som säljare att den nya köparen ska känna sig nöjd och välkomnad. Att lämna en liten bukett tulpaner på köksbänken är också trevligt.

Toapapper har vi också alltid lämnat en rulle vid varje toa. Reservsäkringar (vi har bara bott i gamla hus tidigare) lämnas också några stycken. Ved har vi lagt in i öppna spisen och lämnat lite bredvid, likaså självklart att sätta i en ny plastpåse i sopkorgen i köksskåpet.

Våra altaner, både som vi har nu och haft tidigare har alltig varit sopade och rena, snön sopar vi alltid bort. inte så bra att snön ligger kvar och smälter på en träaltan.

I ert fall, LillaHon, hade jag förväntat mig att altan skulle vara sopad, att garage och förråd vara städade/dammsugna och eventuella hyllor avtorkade, dock inte på samma nivå som inne i huset. Jag skulle också tycka det var småsnålt att ta ner en köksplafond (håller nog med om att det kan räknas som en fast installation) för ni lämnade väl badrumsbelysningen kvar hoppas jag. Eltåtar i taket hade jag definitivt velat ha säkrade med eltejp eller annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Adamski74 och 8 till
  • Laddar…
Det bästa är väl att ha en dialog mellan köpare och säljare, då undviker man en del överraskningar.
Nu har jag bara köpt/sålt en lägenhet och ett hus men i båda fallen så diskuterades det fram och tillbaka om vad som skulle ingå. I nått fall ville vi eller säljaren behålla något som normalt ingår och i andra fall så kunde vi eller säljaren tänka sig att lämna betydligt mer än vad som ingår. Så länge man är överens är det inget problem.
 
Hemmakatten, vad är det du vill säga? Borde köparen skicka räkning till säljaren om välkomstbukett saknas?

Annars betraktar jag ditt inlägg som lite OT.
 
injonil skrev:
Hemmakatten, vad är det du vill säga? Borde köparen skicka räkning till säljaren om välkomstbukett saknas?

Annars betraktar jag ditt inlägg som lite OT.
Håller med Hemmakatten. Om man med väldigt små medel får köparen att känna sig välkommen så är det väldigt trevligt att bjuda till. Som en bonus kan man räkna med att risken för att köparna kommer dragande med diverse problem minskar. Jag är säker på att köparna i detta fall hade haft överseende med altan och garage men när det hänger strömförande tåtar i många rum så tar de med altan och garage av bara farten. Ganska lätt att komma gående med en stege eller gardinstång och faktiskt råka komma åt strömförande kablar.
 
Absolut, men det har inte särskilt mycket med TS frågeställning att göra, eller hur menar ni?
 
Hemmakatten
TS frågeställning var -Vad hade ni gjort?. LillaHon skrev också att hon blev "paff" över köparnas klagomål. jag försökte visa att det fanns olika uppfattningar om städning mm så att LillaHon kanske bättre skulle förstå köparnas klagomål. Och nej, jag svarade inte direkt på frågan "vad gör man", eftersom jag menar att det är svårt att avgöra hur köparen kan tänkas agera framöver och endast LillaHon kan bestämma. Däremot har jag väl indirekt klargjort vad jag tycker och andra säljare kan kanske få lite input om hur de ska förfara vid sin försäljning. Och nog finns det oändligt många fler trådar än denna som har glidit lite OT.
 
Det här är ett diskussionsforum, i ett diskussionsforum diskuterar man. Det handlar inte bara om att "svara på frågan".
 
Hemmakatten, du har klargjort hur du tycker att TS borde ha lämnat huset vid försäljningen men du har absolut inte klargjort hur TS bör hantera den uppkomna situationen, varken direkt eller indirekt! Det är därför jag undrar lite.
 
Hemmakatten
Det var värst vad du insisterar på ett svar, injonil. Svaret är att jag vet inte. OM man tror att köparen bara är allmänt besviken och kommer att nöja sig med 900 kr skulle jag be om ursäkt och betala de 900 kr köparen vill ha som en liten kompensation för trådarna och städningen. OM man tror att köparen enbart är en grinig typ som kommer att komma med krav på krav så skulle jag inte betala eftersom kravet specifikt var för en elektrikerkostnad för att sätta upp en lampa (vilket inte säljaren egentligen inte ska betala för).
 
Alla tycks var ense om att TS gjort fel
Alla tycks vara ense om att TS inte ska betala
Alla tycks vara ense om att köparen är girig

hujahuja hur ska detta sluta

Kanske TS skulle skicka en blombukett för att lätta på trycket
 
hehe :)
 
Jag skulle ha erbjudit mig att komma och fixa grejerna.

Det blir garanterat billigare, och så kan man passa på att fråga köparen om de är nöjda med allt. Så man slipper att de kommer med fler grejer sen.

Att de tar in en elektriker och sen kräver att få betalat för det har de såvitt jag förstår inget som helst stöd för. De ska först och främst ge säljaren en chans att fixa "felen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.