Bezt skrev:
Då kan det bli som boken/filmen, luftslottet som sprängdes.
Det hoppas jag inte! :x
 
Bezt skrev:
....så plaskade det under den plastmattan.
Fy tusan. Vad låg under din plastmatta?

Då händer det kanske inte så mycket med mitt badrumsgolv, mer än att mattan bubblar upp och lossnar från limmet kanske? Men jag ska leta upp nåt lämpligt plaströr att sätta i badkarsavloppet och ner i brunnen. Det jag köpte igår funkade inte (begränsat utbud på Jula antar jag...)
 
Det var spånskiva och under den plankgolv men det klarade sig förvånansvärt bra, var bara att kassera spånskivan och planket och gräva ur lite sågspån som hade sugit upp vatten.
 
Fler funderingar: Kan man göra något åt "bubblorna" så att de försvinner? Har sett att Cheapy har en lös klämring, kan jag på något sätt (hur??) "laga" mattan och sen sätta på en ny klämring, för att undvika fler bubblor eller försämringar de kommande 1-2 åren i alla fall?

Jag fick tag på ett annat rör, som funkar jättebra, mellan badkaret och avloppsbrunnen. Nu kommer det inte längre ut vatten på golvet längre, inte ens när barnen har badat och jag tar upp proppen. Allt rinner ner i brunnen.
 
Du behöver inte oroa dig, bubblorna har nog varit där länge. Och har du betonggolv så är det absolut ingen fara. Betong kan i stort sätt stå i vatten utan att något händer. Ska du dessutom renovera inom 1-2 år så finns det ingen anledning att oroa sig. Sitt ner i båten. :)
 
Ok, du har säkert rätt. Nu har jag dessutom åtgärdat problemet med vatten över hela golvet och förhoppningsvis hjälper det till att minimera risken. :)

Meeeeeen......även om betonggolv kan stå i vatten, så kanske inte gamla golvmattor kan det? Och vad händer i så fall med limmet undertill?

Oh, nu fick jag nog en helt vansinnig idé! Skulle man kunna skära av och dra bort själva golvmattan och lägga något, klinker kanske?, ovanpå rengjort (och på något sätt tillfixat - men hur i så fall???) betonggolv??? :D Hellre förekomma än förekommas liksom.
 
Mikael_L
pink_painter skrev:
Meeeeeen......även om betonggolv kan stå i vatten, så kanske inte gamla golvmattor kan det? Och vad händer i så fall med limmet undertill?
Ja det ger "sjuka hus" åkommor. :S
Golvmatta ska ej limmas förrän betongen torkat ner till 85% rH, eller torrare.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article226712.ece
https://www.byggahus.se/renovera/undvik-sjukt-hus

Jag kan väl ändå hålla med en tidigare skribent, sitt lugnt i båten ett år eller två och kraftsamla för en total renovering.
Då blir det dags att bila upp och byta golvbrunnen sen gjuta igen.
Köra värme och avfuktare i någon månad(er).
Sen bygga upp allt korrekt med tätskikt och val av nya ytskikt.

Fundera även på att ev golvvärme och/eller isolera under.
 
Mikael_L
För har du fukt i betongen så måste du ändå låta torka ut det ifall du funderar på att byta bara en liten del av mattan eller någon annan lösning.
Och det handlar troligen om en väldig lång tid med byggfläkt + avfuktare.

Det känns lite onödigt overkill att försöka göra något halvdant fix.
 
Tack för länkarna, ingen rolig läsning. Och ju mer jag tänker på det, desto starkare känner jag för att dra bort hela den gamla, bitvis bubbliga, plastmattan! Jag har två småttingar på 2½ och 5½, varav min äldste har en svår sjukdom och behandlas med cellgift. Sjukdomen i sig ger sämre immunförsvar, som sänks ytterligare pga cellgifterna.

Kan inte se att det blir halvdant av att ta bort mattan och låta betongen torka ut och sen lägga något annat/nytt ovanpå? Det blir ju snarare bättre, oavsett! :)
 
För mej ser det ut som det sitter en insats modul monterad på en gammal gjutjärnsbrunn.
Det var ett inte alltför ovanligt oskick under den tidseran. Insatsbrumnnen försökte man sätta in sätet för en gammal förhöjningsring. Värdelös konstruktion hur som. Gjutjärnsbrunnen rostar och lossnar med tiden hur noggran montören än varit med fastsättningen/tätningen. Inget att gör bara att riva tyvärr.
 
nino skrev:
Bezt: om det är byggt på luft då? :)
då borde ju plattan lufttorka :p
 
problemet är j igentligen inte så farligt . inteförens vattnet når övr golvbrunnskanten då rinenr det ju bakom brunnen så då har du problem ordentliga problem... ta dit någon fukt slukare pajas som kan mäta hur stort området är .. sen e det bara börja spara gryn . och renovera.. badrumet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.