BirgitS
S Sragnob skrev:
Om jag använder mig av typ luxskiva, kan jag bara bredspackla den och sätta glasfiberremsa i skarvarna sen måla in i samma färg?
Vad står det i instruktionerna för luxskivan?
Det finns någon skiva som används på det sättet som bara är tillåten att kaklas men jag kommer inte ihåg om det var luxskivan eller någon annan.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Eftersom regelverket kräver att man har tätskiktet bakom fixturen. Alltså så att fixturen står in inne i badrummet och inte i väggen så har man inte mycket till val.

Självklart så kan man bygga in fixturen hela vägen upp till tak för att få en illussion om att den är en del av väggen. Dock så föredrar de flesta att behålla så mycket volym som möjligt i rummet och väljer därför lösningen med ett hyllplan över fixturen.
Jo men det finns modeller som du kan bygga in i en vägg utan att stjäla utrymme. Ist för låda så hade jag valt en vanlig toalett med cidern men vägghängd, men jag antar folk tycker det är snyggt med en toaskål på en låda
 
K kniv skrev:
Mycket lättare att städa under och ansamlas inte massa damm och snusk runt avloppsgenomföringen i golvet.
Ja det är väll det då men man hade ju kunna dra upp avloppet i väggen och haft en vägghängd toa så fall.
Men som jag skrev ovan vissa kansle föredrar en låda, man får jun ett hyllplan ovan iaf :rofl:
Själv tycker jag det ser rätt fult ut med en låda med toaskål :)
 
K
T TheGame skrev:
Ja det är väll det då men man hade ju kunna dra upp avloppet i väggen och haft en vägghängd toa så fall.
Men som jag skrev ovan vissa kansle föredrar en låda, man får jun ett hyllplan ovan iaf :rofl:
Själv tycker jag det ser rätt fult ut med en låda med toaskål :)
Detta är en sk. vägghänd toalett. Alla vägghängda toaletter har en fixtur. Bara det att i vissa fall bygger man in den i väggen. Kravet på tätskikt bakom gäller ändå ifall cisternen eller annan del läcker så kommer det ut i våtutrymmet och inte i väggen.
 
K kniv skrev:
Detta är en sk. vägghänd toalett. Alla vägghängda toaletter har en fixtur. Bara det att i vissa fall bygger man in den i väggen. Kravet på tätskikt bakom gäller ändå ifall cisternen eller annan del läcker så kommer det ut i våtutrymmet och inte i väggen.
Ja men alla vägghängd har inte fixtur med cistern.
Men även fast man bara vill ha en skål finns det fixturer med cistern man får bygga in.
Båda alternativen är imo mycket snyggare lösning än en låda.
 
T TheGame skrev:
Ja men alla vägghängd har inte fixtur med cistern.
Men även fast man bara vill ha en skål finns det fixturer med cistern man får bygga in.
Båda alternativen är imo mycket snyggare lösning än en låda.
Nej det finns ingen cistern dom är godkänd att bygga in i väggen. Det strider mor SäkerVatten att bygga in vatten i väggen. Om jag har fel så får du gärna länka till en sådan toalett.

I utlandet så bygger man in samma fixturer som vi har i Sverige eftersom deras regelverk är sbällare än vårt.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Nej det finns ingen cistern dom är godkänd att bygga in i väggen. Det strider mor SäkerVatten att bygga in vatten i väggen. Om jag har fel så får du gärna länka till en sådan toalett.

I utlandet så bygger man in samma fixturer som vi har i Sverige eftersom deras regelverk är sbällare än vårt.
Lustigt för jag har en sådan :p
 
T TheGame skrev:
Lustigt för jag har en sådan :p
Jag är öppen för att jag kan ha fel. Enligt min fru så händer det ofta...:)

Men om du äger en fixtur som är godkänd att montera utanför tätskiktet så bör du väl veta tillverkare och modell? Dela med dig av dem så kan vi alla få lära oss något nytt.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag är öppen för att jag kan ha fel. Enligt min fru så händer det ofta...:)

Men om du äger en fixtur som är godkänd att montera utanför tätskiktet så bör du väl veta tillverkare och modell? Dela med dig av dem så kan vi alla få lära oss något nytt.
Jag tror den hette Geberit duofix tek eller nått sånt son jag har.
Märket var Geberit på figuren iaf.

Jag hade tidigare en ifö sign vägghängd toalett. Mycket bättre än en låda det också :)
 
K
Du får bygga in fixturen i väggen, det går bra. Inte det jag säger. Men du behöver ändå sätta tätskikt så fixturen står på ”insidan” av tätskiktet (dvs på badrumssidan). Då slipper du den lådan du tjatar om. Har du en cistern du får ha i väggen utan tätskikt bakom så får du gärna ge källa på det. För det finns inte.
 
K
Janus82 Janus82 skrev:
Nej det finns ingen cistern dom är godkänd att bygga in i väggen. Det strider mor SäkerVatten att bygga in vatten i väggen. Om jag har fel så får du gärna länka till en sådan toalett.

I utlandet så bygger man in samma fixturer som vi har i Sverige eftersom deras regelverk är sbällare än vårt.
Jo du får ha cistern inbyggd i väggen. Det ska vara tätskikt bakom cisternen. Aningen ett monterat på skivor ”traditionellt” eller ett tätskikt som ansluts mot en tät låda i fixturen.
 
T TheGame skrev:
Jag tror den hette Geberit duofix tek eller nått sånt son jag har.
Märket var Geberit på figuren iaf.

Jag hade tidigare en ifö sign vägghängd toalett. Mycket bättre än en låda det också :)
Jag viker mig! (y)
Det var en enkel och smidig lösning på problemet med tätskikt bakom cisternen.
 
K kniv skrev:
Du får bygga in fixturen i väggen, det går bra. Inte det jag säger. Men du behöver ändå sätta tätskikt så fixturen står på ”insidan” av tätskiktet (dvs på badrumssidan). Då slipper du den lådan du tjatar om. Har du en cistern du får ha i väggen utan tätskikt bakom så får du gärna ge källa på det. För det finns inte.
Tece har en safetybag på sin fixtur. Går alldeles utmärkt att bygga in i väggen utan tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.