Hej
Det funkar inte i praktiken att isolera under bjälklaget med dräneringsskivor, likväl som fukt å vatten rinner rakt igenom skivan, så stiger RF lika lätt uppåt genom skivorna och då har du snart problem ialf.
Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Besiktningsmannen skrev:
Hej
Det funkar inte i praktiken att isolera under bjälklaget med dräneringsskivor, likväl som fukt å vatten rinner rakt igenom skivan, så stiger RF lika lätt uppåt genom skivorna och då har du snart problem ialf.
Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen
Har precis förstått att dessa dränskivor inte är helt vattentäta - man tänker lätt det eftersom man vill använda dem för att skydda grunderna mot fukt - men vid dränering använder man väl oftast andra täta skydd i samband, lätt att förglömma antagligen ☺️

Vanlig cellplast är väl mer vattentäta rentav..
 
Lägger du byggplast/plastfolie i mellan så kan kondensfukten inte torka ut, och du får då problem
 
Besiktningsmannen skrev:
Lägger du byggplast/plastfolie i mellan så kan kondensfukten inte torka ut, och du får då problem
Jo d vet jag ☺️ Det jag skrev om var att lägga plasten direkt på marken "det enklaste man kan göra i en krypgrund", iaf stoppa fukt från marken åtminstone, menar eftersom TS ville sätta skivor mellan plintar. Men det kanske inte var till mig du skrev 🙈
 
Hej
Det är inte bara marken som avger fukt,
Sätter man igen plintgrunden med skivor, så blir det en krypgrund, då kommer varm utomhusluft in i en kall krypgrund, då får du problem ialf. man ska aldrig sätta igen en plintgrund med skivor/liknande. Plintgrunden måste ventileras om den skall fungera som den ska. Sätt för gallerstaket eller liknande så den ventileras.

Besiktningsmannen
 
Besiktningsmannen skrev:
Hej
Det är inte bara marken som avger fukt,
Sätter man igen plintgrunden med skivor, så blir det en krypgrund, då kommer varm utomhusluft in i en kall krypgrund, då får du problem ialf. man ska aldrig sätta igen en plintgrund med skivor/liknande. Plintgrunden måste ventileras om den skall fungera som den ska. Sätt för gallerstaket eller liknande så den ventileras.

Besiktningsmannen
Jag vet.. Tror du ska försöka få till att svara med citat så man förstår vem du svarar lite bättre ☺️
 
Ledsen, jag är ny för dagen på denna sida,👍
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Besiktningsmannen skrev:
Ledsen, jag är ny för dagen på denna sida,👍
Jättekul att du hittat hit 😀 Jag är oxå rätt ny så förstår ditt läge 😋
 
Hur svarar man med citat? Måste jag klippa å klistra text från föregående inlägg?
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Besiktningsmannen skrev:
Hur svarar man med citat? Måste jag klippa å klistra text från föregående inlägg?
Om på mobil via appen, tryck på ... och välj svara med citat.

Skärmdump av diskussionsforum på mobil med öppen menyalternativ för att svara med citat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.