Hejsan.
Köpte i höstas en f.d. sommarstuga, som vi nu bor permanent i.
Vinterbonad skulle den vara, men det fattas liksom lite grann.
Det fick vi erfara denna smällkalla vinter.
Bl.a ruggigt kallt på golvet!!

Min fråga gäller plintgrunden. Stugan är bara 54 m2 än så länge.
Naturtomt bestående mest av sten.
Den står på plintar och det finns plats att ta sej fram därunder.
Man har travat upp stora stenar hela vägen runt, för att skydda sig mot grävlingar.
Marken är någon typ av sand, blandat med diverse småsten.

Jag håller nu på att ta bort stenarna runt om och ska lägga åldersbeständig plast.
MEN vad gör jag sedan?
Kan jag täcka grunden med något som inte kostar skjortan?
Typ trä, som en panel, med tillhörande ventiler?
Lecablock sa någon, men då måste jag ju ha något att ställa dem på.
Nån typ av eternitskivor sa någon annan, men det skulle bli ruggigt dyrt.

Bifogar bilder. Till höger syns stenarna som ska bort.

Vore tacksam för tips och idéer!!
 
  • DSC03461c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03460a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om målet är att förbättra utseendet så sätt tex tryckvirke 22X95 liggande med någon cm spalt mellan brädorna.

Om målet är att få upp värmen så skulle jag satsa på mer isolering i golvet.
Vissa säger att det går bra att bara skruva frigolit under golvet, andra säger att det är en riskkonstruktion pga risk för fukt ovan frigoliten. Jag har inte läst på tillräckligt för att ha en egen uppfattning där
 
Liggande tryckvirke verkar vettigt. Tack!

Så var det den andra biten, värmen.
Det är ju cellplast vi har idag, kände inte till att det eventuellt kan skapas fukt på ovansidan.
Har googlat, men hittar inget som säger varken för eller emot.
Om man lägger plast under, mot cellplasten då?
Nån som vet om det är helt fel?
Borde ju skydda för fukt på ovansidan, känns det som.
 
  • Gilla
Bazinga och 1 till
  • Laddar…
Ingen som har någon kommentar på det?
Att sätta plast under cellplasten, som ett extra skydd.
Då borde det väl inte bli fukt ovanför cellplasten!
 
Aldrig plast ytterst i en konstruktion!
-inte i svenskt klimat iaf...
(om vi pratar om diffusionstät plast)

Fukten är ett ämne där "sunt bonnförnuft" ibland
kan vara missvisande...
* Fukten produceras innuti huset & vandrar utåt.
* Det är den Relativa fuktigheten som ger upphov till problem:
"Torr & fin", varm luft inomhus kan innehålla stora mängder fukt utan problem,
Smiter denna luft utåt i konstruktionen och kyls ner så blir samma luft
helt plötsligt "Kall & fuktig"...

Vill du isolera under stugan utan att riskera att få problem så sätt en
cellplastskiva med öppen cellstruktur ("dräneringsskiva") under bjälklaget.
Tex. Pordrän, Isodrän , Jackodrän
 
  • Gilla
Susanne22
  • Laddar…
Jag bugar mej djupt och tackar för era svar!!
 
dengroth skrev:
Cellplast är utmärkt att isolera golv, väggar och tak med.
Absolut inte! Giftiga gaser dödar dig snabbt när det brinner. I en grund där det kan vara fuktigt har den så klart sina fördelar, men i torra väggar och tak hör den inte hemma.
 
haavard skrev:
Absolut inte! Giftiga gaser dödar dig snabbt när det brinner. I en grund där det kan vara fuktigt har den så klart sina fördelar, men i torra väggar och tak hör den inte hemma.
Att läsa på thermisol.se:

Cellplast som isoleringsmaterial
Cellplast-isolering består av 2% polystyren - resterande 98% av volymen är innesluten luft som ger materialet dess värmeisolerande egenskap.

ThermiSol isolering avger inga skadliga ämnen och innehåller inte fibrer som kan frigöras vid bearbetning och inbyggnad.

ThermiSol cellplastprodukter innehåller inga färgämnen eller andra kemiska tillsatser och materialet rekommenderas av Astma och Allergi Förbundet.

Från broschyren Thermisol och miljön (http://www.thermisol.se/pdf/environ.pdf):

EPS är ett utmärkt energitillskott vid avfallsförbränning. 1 kg EPS innehåller samma mängd energi som 1,3 kg olja. Vid fullständig förbränning av EPS återstår endast ren koldioxid och vatten.
 
Gamla myter dör långsamt. Cellplast avger inte mer giftiga rökgaser än annan isolering...däremot har den betydligt lägre flampunkt och brinner snabbt, vilket gör att brandskyddet med cellplast blir obefintligt...och är anledningen till att cellplasten skall vara skyddad bakom brandhämmande material som gips, då den funkar alldeles utmärkt.
Själv sätter jag mineralull och cellplast inne i väggarna och låter cellplasten bilda en självstående enhet mellan dubbla innerväggar..sjunker inte ihop och börjar glipa.

Bygger man för övrigt trähus och det börjar brinna så att man måste utrymma så är det inte mycket hus att rädda oavsett om det är cellplast eller ull i väggarna..
 
  • Gilla
Ola j82
  • Laddar…
Forbo skrev:
Gamla myter dör långsamt. Cellplast avger inte mer giftiga rökgaser än annan isolering...däremot har den betydligt lägre flampunkt och brinner snabbt, vilket gör att brandskyddet med cellplast blir obefintligt...och är anledningen till att cellplasten skall vara skyddad bakom brandhämmande material som gips, då den funkar alldeles utmärkt.
Själv sätter jag mineralull och cellplast inne i väggarna och låter cellplasten bilda en självstående enhet mellan dubbla innerväggar..sjunker inte ihop och börjar glipa.

Bygger man för övrigt trähus och det börjar brinna så att man måste utrymma så är det inte mycket hus att rädda oavsett om det är cellplast eller ull i väggarna..
Cellplast är inte formstabilt. Det expanderar och krymper med luftfuktigheten och deformeras med tiden vid belastning.

Du har rätt i att brandskyddet med cellplast är obefintligt. Det går att skydda men tyvärr så blir det inte riktigt bra ens när man bygger in det eftersom det är mer eller mindre omöjligt att göra perfekt täta ytor i det du skyddar med. Elbränder har dessutom den otrevliga egenskaper att ofta börja inne i väggen bakom det skyddande skiktet där de sakta sprids och tar sig igenom yttre skivorna.

Ett hus trähus som brinner klarar sig ofta. Renovering krävs, men förutom rökskadorna så är det relativt lokalt.
Med stora mängder cellplast i konstruktionen så sker övertändning och spridning närmast explosionsartat. Vilket inte är förvånande. Det är ju i princip bara uppskummad olja.


---
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article897281/Idrottshall-i-lagor.html
"...// Vid halv två hade elden fått fäste ovanför huvudentrén, i all den frigolit som använts för att isolera hallens nya tak. En halvtimme senare tvingades styrkorna backa undan och se taket rasa.
- Frigoliten ger ett mycket kraftigt brandförlopp, det utvecklas otroligt mycket energi. //..."

---
http://www.youtube.com/watch?v=bJAWPfZzIKY
Är ett brandförsök av sandwichpaneler med eps. Tyvärr framgår det inte vad ytskickten består av, men brandförloppet blir likvärdigt när detta väl är genombrutet. (Börjar efter 1:10)
 
Redigerat av moderator:
Sätt upp en skiva mellan plintarna.
Precis vad jag funderar på. Men vad för skiva?
Har fått flera förslag om vad jag ska ha utåt.
Någon typ av panel, Leca, takpapp, med flera tips.
Vad är ditt förslag på "skiva"?
 
Någon form av fibercementskiva borde bara lämpligt.
 
Går väl att lägga byggplast för förhindra att markens fuktighet stiger upp mot bjälklaget även här, precis som man gör vid krypgrunder?
 
  • Gilla
Dreek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.