Vi har målat vårt köksgolv (nylagt golv av gran) med linoljefärg (15% grön umbra) och är inte helt nöjda med resultatet. När det var färdigmålat såg golvet snyggt ut och var precis som vi hade tänkt. Men golvet drar verkligen till sig smuts. Går man t.ex med ett par svarta sockar på golvet så fastnar luddet och gör svarta fotspår. Lägger man handen på golvet en stund så klibbar den fast på golvet. Allt annat smuts fastnar såklart väldigt lätt. Det känns som något inte har blivit rätt...

När vi målade använde vi först en burk med Gysinges linoljefärg som hade stått ett tag och kladdat ihop. Vi försökte röra ut färgen igen men det blev nog aldrig riktigt bra utan efter tre strykningar var golvet flammigt. Då målade vi två strykningar till med E&C linojlefärg (hade en 15% umbra i denna också). Resultatet blev bra men vi kom på efteråt att det var utvändig linoljefärg vi använt, hade missat det. Vet inte om det kan påverkat.

Har googlat lite och förstått att man inte ska skura linoljegolv med basiska produkter. Vi har skurat en gång med grönsåpa men det kändes som problemen fanns redan innan. Går det att olja in golvet med linolja för att få bättre resultat?
Någon som har något tips?
Hur rengör ni era linoljefärgsgolv?
 
Hur lång tid gick det mellan strykningarna? Det låter som att golvet inte torkat ordentligt vilket kan ske om man målar flera lager för tätt efter varandra. Själv hade jag väntat minst 48 timmar mellan strykningar eftersom det brukar ta 24 timmar för dammtorrt.
 
Vi har ett golv som är målat med två strykningar 15% grön umbra och den ytan är totalt klibbfri. Snarare lite glasartad.
 
Det var ca en vecka mellan varje strykning så det borde inte vara det som är problemet. (helgprojekt...)
Ja, den där nästan glasartade ytan var det vi var ute efter också =)

Vet du vilket fabrikat du använde? Det tar iof emot att måla en gång till eftersom vi har monterat upp hela köket nu men om man bara visste att det skulle bli bra skulle det vara värt det.
 
Min erfarenhet av linoljefärg är att den tar lite tid på sig att "härda". Dvs ytan är lite mjuk de första veckorna innan den verkilgen torkat. Det tar ju också ett par månader innan färgen fått sin "slutgiltiga" glans och gått från blank till halvmatt. Jag inbillar mig att färgen är mer ömtålig under denna process. Jag har dock bara använt Gysinges färger och vet inte om andra fungerar annorlunda. Det funkar ju dock inte precis att låta ett köksgolv torka i sådär ett par månader... Själva har vi hittills bara målat snickerier och utvändigt men vi har planer för att måla ett golv och då har den här funderingen dykt upp.

Vad gäller skillnad på linoljefärg för inne och ute så är det ju ingen skillnad för Gysinges färg i alla fall. Det jag skulle kunna tänka mig är att vissa fabrikanter tillsätter antimögelmedel i utevarianterna.
 
Vi körde Gysinges.
 
Det finns många saker som spelar in vid resultat av lnoljefärgsmålning. Torkning ä rdefinitivt en men något som man sällan pratar om är fukt. Träet får inte varit för fuktigt och luftfuktigheten skall inte heller vara för hög. Vid denna tid på året kan det mycket väl vara för mycket fukt.
Det brukar finnas zinkvit i utefärgerna. Det vill man helst inte ha inomhus eftersom det är ett gift och helt onödigt - borde inte påverka resultatet dock.
Var golvet helt obehandlat? Ibland används olja i processen när man hyvlar/slipar och då kan det påverka resultatet - jag har upplevt det på en stavlimad skiva som aldrig riktigt ville torka.
 
Förmodligen orelaterat men oftast brukar ju tillverka avråda från att blanda produkter?

Har ni kvar någon spillbit från golvläggningen? Skulle ju vara intressant att måla en bit från "scratch" med E&C och se hur den beter sig (alternativt en sektion med gysinge, en med E&C och sen en med blandat)
 
En del tillverkare "förbättrar" sina färger med diverse skit och är således inte ren linolja och pigment (kolla säkerhetsdatabladen). Om de inte har fuffensingredienser så spelar det ingen roll om man blandar.
(kolla dock denna tråden som handlar om matt färg vilket inte är samma som den blanka http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/152382-matt-linoljefarg.html)
Ofta är det svårt att hitta databladen trots att de skall vara enkelt tillgängliga.
 
Ni har inte målat för tjocka lager? Med tjocka lager tar det väldigt lång tid för färgen att härda. Hur länge sedan var det ni målade?
 
Tack för alla hjälpsamma svar, jag hade inte sett att det kom så mycket nya svar.

Vi målade under våren, kommer inte ihåg exakt men april-maj tror jag. Det är köket i stugan så vi behövde inte bo där samtidigt.
Alltid minst en vecka mellan varje lager och jag tror vi målade tillräckligt tunt. Vi hade en bra pensel och vi har målat en del med linoljefärg innan, bl.a utvändiga detaljer med E&C-färgen innan och fått bra resultat.
På våren är det ju torrare och golvet ska ha varit fabrikstorkat till 8%.

Vi har alltså inte blandat färg utan målat över torkade färglager med färg av annat märke.
Den första färgen från Gysinge var skum. Den hade blivit stående i kanske två år så när jag öppnade var det bara en klump med pigment i botten och resten olja. Försökte röra ut den som en galning, la säkert två timmar på att röra. Klumpen var så hård att man var tvungen att hacka i den med mejsel för att få den att börja dela på sig. Jag fick till slut färgen utrörd men det blev aldrig bra ändå. Golvet blev väldigt flammigt i olika nyanser när vi målade. Det var därför vi tänkte att vi måste måla över golvet med någon annan färg.

Det är inte bara linolja och pigment i E&C:s färg, zinkvitt och antimögelmedel också. Men zinkvitt är väl inte speciellt giftigt speciellt när det är bundet i färgen? Zinkvitt finns ju i Idominsalva bland annat.

Visst har vi brädbitar kvar från golvläggningen men vi har målat med E&C-färgen innan på utvändiga detaljer och fått bra resultat. Färgen från Gysinge har åkt till återvinninsstationen däremot...

Vi får väl vänta några månader och se vad som händer med golvet.
 
Umbra är ett ganska tjockt och tungt pigment. Har kört med gysinges och det har fungerat. Spädde du med någon terpentin i första och andra strykningen? Min erfarenhet är att det behövs en grundning med spädning av färgen för att få färgen att tränga ner i träet. Terpentin hjälper färgen att bita sig fast i nytt virke. Att måla över redan tidigare linoljefärgsmålade ytor ställer inte samma krav på spädning. Det är lite olika beroende på pigmentens karaktär. Linoljefärg är ingen helt homogen färgtyp.
 
Jepp, späder alltid med terpentin enligt instruktioner från resp. tillverkare...
 
Undrar om inte det där antimögelmedlet bidrar. Varför inte måla en provbit med E&C-färgen så får du svart på vitt om det är den färgen eller underlaget som är problemet?
 
Svärmor och frugan målade vårt sovrumsgolv. Det kladdar där svärmor har strukit för tjockt. Frugans målade brädor är dock okladdiga och fina. Det behövs inte alls mycket "för tjockt" för att det ska skita sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.