Då var det snart dax att måla mer tak med matt linoljefärg. Gysinges luktar eländigt och jag vet inte om jag klarar våra stora ytor i den stanken. Är det någon som har använt Enwall och Claessons matta? :) Är dessutom lite irriterad på att det inte går att hämta Gysinges färger från fabriken i Hedemora när man bor där.......det borde inte vara svårt att betala via nätet och hämta ut där.....q(;^;)p
 
E&C:s matta inomhusfärg innehåller 10-15% nafta samt blykarboxylat. Låter inte som något man vill jobba länge med. Varför man nu har biocider i en inomhusfärg...?
 
Deras säkerhetsblad var ju ingen munter läsning......håller med föregående talare. -Varför biocider i en inomhusfärg!
 
Det sägs ju att man kan göra egen genom att vispa ner vatten... Men jag tänker köra vanlig linoljefärg som grund och sedan äggoljetempera på. Vit äggoljetempera är hopplös på snickerier men funkarfinfint i på väggen och jag kan tänka mig att det blir toppen i taket.

Men jag har funderat lite på varför alla (jag med, men jag vet inte varför) skyr limfärg nu för tiden?
 
TorpSara: Vi målade med vit ÄOT (Ovolins vita) i tak. 2 strykningar på råspont med shelllackning emellan. Blev väldigt bra, fin karkatär på den färgen tycker jag.

Varför skulle ÄOT vara hopplös på snickerier?
 
De ljusaste färgerna tycker jag bara blir kletiga och de är så känsliga i början att det alltid blir fläckigt och skavt. Mörka kan jag tänka mig funkar bättre, men de har jag inte testat... :D
 
Limfärg är vackert men lite opraktiskt i kökstak och vi har låg takhöjd i bottenvåningen så det blir nog även missfärgningar ovanför kakelugnarna, vi ser det även på övervåningen vid kakelugnarna där vi ändå har högre i tak. Det är helt enkelt för att kunna tvätta i taket om det skulle behövas och vi bor ju året runt så slitaget ökar då.
 
Linoljeemulsionsfärg, då? Matt och tvättbar.
 
Vilken tillverkare? EoC hade en massa krafs i sin emulsionsfärg.
 
gafsan skrev:
Vilken tillverkare? EoC hade en massa krafs i sin emulsionsfärg.
Wibos innehåller enligt deras arbetsbeskrivning linolja, vatten, cellulosalim och pigment, inga gifter eller konserveringsmedel.
Allbäck har också en emulsionsfärg som de kallar Linus väggfärg. Ska innehålla linolja, linoljevax, vatten, cellulosalim, pigment och torkmedel.
 
Har inte använt den själv men jag vet att kulturhantverkarna har en linoljeemulsion för tak...
 
Anders_Roslagen skrev:
Har inte använt den själv men jag vet att kulturhantverkarna har en linoljeemulsion för tak...
Den har jag använt. Täckte ohyggligt dåligt och gulnade som en gammal fimp. :@
 
Nu är det dags för målning, och jag undrar om någon har provat Allbäcks Linus i taket som ersättning för limfärg i tex kök? Eler Ottossons matta linoljefärg?
I övriga tak kommer vi att köra egenblandad limfärg eller Wibos emulsionsfärg som vi har i lillhuset sen 3 år. Kan inte tycka att den har gulnat och den var skön att måla med och luktade gott. Ottossons är det balsamterpentin i och det går väl an, värre med Gysinges alifatnafta.
Fler erfarenheter sen 2010?
 
Wibos har jag nu kört i resten av huset. Mycket nöjd! Vet att forummedlem Sophie har kört Bifrost. Varför vill du inte köra vidare på Wibo?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.