Här finns en video med tester på sammanfogningar som kan vara intressant.
 
gwyrlim skrev:
Här finns en video med tester på sammanfogningar som kan vara intressant.
Tja, det mest intressanta var hur de valde att jämföra. Jag lärde mig att en sammanfogning av smal liggande plywood bryts av snabbare än en tenon i hårdträ på högkant som såg ut att vara minst 5 gånger så tjock. Och jag lärde mig att en fästning av ändträ mot ändträ i 45 grader håller sämre än två träbitar som såg ut at ha minst 3 gånger så stor bredd som ändträt hade.

Sanningen att säga, det var inte en jämförelse av sammanfogning mot sammanfogning, det var en jämförelse av olika typer av trä i olika storlekar med olika sammanfogningsmetoder, vilket gjorde det rätt svårjämförbart.

--- Mats ---
 
Dom gjorde ju många tester och detta antar jag bara är en bråkdel. Står väll mer i artikeln om man kan få tag i den. Men man kan ju i alla fall se att en icke kexad gerning klarar ca 63 kg och en kexad ca 100 så i det fallet gav det ju lite styrka, men det är ju en svag limfog från början så allt hjälper väll till.
 
P
Ja, det finns nog inte ett entydigt svar på sammanfogningar - olika material/tjocklek tarvar ju olika lösningar.

Dominon är superb - men den klarar inte allt. På det den klarar så är den dock otroligt smidig och ger fin precision utan att man behöver svettas.
 
Jag skall bygga ett 2M högt högskåp, i 19mm MDF, där jag skall ha en hylla halvvägs, där jag skall ha en ugn. Hyllan som även den skall vara i 19mm MDF tänkta jag limma fast med en radda kex (stl 20) på varje sida. All MDF är lackad.
Kommer hyllan orka hålla upp ugnen, eller måste jag även borra och skruva från sidorna?
Tack på förhand,
Dusthall.
 
I min värld håller kex + lim vansinnigt mycket. Dock kanske du ska fundera på var på hyllplanet tyngden från ugnen hamnar. Jag antar att ugnen står på fyra fötter och därmed hamnar tyngden i kanterna. Om den inte gör det finns det stor risk att hyllplanet bågnar med tiden.
 
Japp, tyngden är länst kanterna, så får prova limma ett par skräpbitar, och sätta mig på det hela ;)
Tack för svaret.
 
Det tradiga med MDF är att det säckar ihop med tiden. Ett sittest kanske ger en fingervisning men inte mer. The Sagulator kan nog ge dig mer kött på benen.
 
Jag tror inte du behöver fundera så mycket på hyllplanets saggande, då benen står nästan längst ut mot kanten. (Skulle annars kunna ha en utläggning om kantlisternas underbara värld, men jag har lovat mig själv, och andra, att hålla mig ifrån ämnet...) På köpeskåp för ugn finns det dock beslag för att hålla in hyllplanet. (Tyngden gör att sidorna på skåpet kan bukta ut om de inte sitter fast ) Dina kex orkar nog hålla in skåpet, men jag hade skruvat i några möbelvinklar för säkerhets skull.
 
Jag kan skruva en L-profil aluminum under hyllan på varje sida för säkerhets skull
Skall ha dubbla högskåp brevid varan med varsin ugn i, så i mitten blir det 2 limmande 19 mm skivor (38mm), så hoppas inte att det skall bukta något och botten plattan blir 22 mm mdf.
Sedan skall man ju även fästa högskåpen i väggen bak, så det borde väl ge lite stadga också, för utom bakstycket.
Hade inte tänkt på att sätta en list under, men det var smart. Tack!
 
andersmc skrev:
Kexet är för att styra bitarna och hålla dem fixerade medan limmet torkar. Det bidrar inte till hållfastheten. Så har du en limfog som är tillräckligt stark så håller den med eller utan kex.
Dette er en påstand som er bade riktig og feil. Det er viktig å tenke litt på hva det er man limer sammen, og hvordan man gjør dette. Ved liming av tre i langsgående retning, ved f.eks produksjon av limtreplater, utgjør kjeks ikke noen styrkemessig fordel. Dette fordi limskjøten i seg selv er så sterk at kjeks ikke tilfører noen ekstra styrke/hållfasthet. Limer man derimot endetre mot endetre tilfører kjeksen bra mye ekstra styrke i skjøten.

Beklager off topic og norsken !
 
Jag tycker nog att kexen bidrar till hållfastheten... och det underlättar avsevärt montering då de styr bitarna bra. Sedan om det skulle visa sig att fogen glipar lite (fast det gör det ju aaaaaldrig) så hjälper de limmade kexen att hålla ihop.

För MDF så skulle jag absolut kexa, dels för förbindningen men också för den större fördelningen av belastningen, dvs inte bara på en skruv på 4-5mm utan på ett kex på 45-50mm

Blablabla: nja, ok att förstå *fast* du kommer från sydnorge. Vi har minst en till norrbagge här men han kommer från östligare delar och är rätt lätt att förstå, han kanske har blivit svennifierad av forumets diskussioner :)
 
MDF skivorna är sprutlackadem så man får väl köra med PU-lim, då det inte suger något annat än i kexspåren.
Är det något lim ni rekomenderar om jag väljer att limma en L-aluminium profil under hyllan, som förstäkning (mellan stommen och hyllan). Typ snickerilim eller likande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.