Hej.
Varje morgon uträttar en av grannens 4 katter sina hårdare behov utanför vår dörr där det råkar finnas sand.
Tips hur man håller katter borta från tomten mottages tacksamt.
 
Se till att ha en hink med vatten placerad som du kan slänga över katten en morgon så är den nog borta för gott sedan.
Eller trädgårdsslangen eller vattenpistol... Katter avskyr vatten, och hjälper inte det så kanske lite karamellfärg i vattnet gör att grannen inte släpper ut katten?
 
Skaffa en egen katt. Gärna en okastrerad hankatt. De ser till att hålla alla andra katter borta från tomten (reviret) och uträttar dessutom sina egna behov utanför reviret (på grannens tomt alltså).
 
Haha ;D.
Ska även plantera lite ogräs i rabatterna för att hålla kirschkålen borta.
 
General Failure skrev:
Skaffa en egen katt. Gärna en okastrerad hankatt. De ser till att hålla alla andra katter borta från tomten (reviret) och uträttar dessutom sina egna behov utanför reviret (på grannens tomt alltså).
Tyvärr har okastrerade hankatter en benägenhet att flytta... en kastrerad hankatt duger gott.

Jag rekommenderar att du provar att strö ut rikligt med cayennepeppar på sanden och vispa runt litegrann. Ett annat alternativ är skal från citrusfrukter. Är du hemma och ser katten ska du spruta vatten på den så snart den går innanför det område där du inte vill ha den (tomtgränsen?), på så sätt markerar du att det är DITT revir.
 
I morse låg det som sagt en ny "klubba" där, inte trevligt.
Tyvärr är katter mer morgonpigga än jag, jag hinner inte med att spruta vatten eller annat manuelt arbete. Jag drar mig ända till 5:45 (så jag har en kvar till sex).
Tömde en halv burk Kockens Cayennepeppar. Få se om korvgubben ger upp, jag tänker inte göra det.
Har förresten sett en del kul produkter på Clas Olsons. Radarstyrda hundskall, infrarödstyrda sirener m.m.
Skulle ju kunna inhandla något liknande och koppla en magnetventil till vattenslangen men det är fusk att lägga ut för många hundringar på det här projektet.
Håller tummarna för Kockens produkter
 
Hur gick det i morse?
Var klubbkatten där som vanligt? ;D
 
Det var med stor spänning (kom på en annan kattfälla just nu :) ) jag kollade läget i morse
Korvgubben har antingen:
- försovit sig
- ätit något olämpligt
- gått någon annan stanns


Någon klubba eller annan lämning hittades ej.
Jag håller tummarna och återrapporterarar om jag får besök igen.
 
Hej BAS!
Jag har en granne som äger fem (!) katter. Fem för mycket, enligt mig... Jag har provat att schasa eller skrämma dem, men det funkar inte. Min granne på andra sidan har lyckats rätt bra genom att högtryckstvätta några av katterna med vattenslang :p

Själv har jag införskaffat ett miljövänligt medel från Weibulls som är små kulor som luktar citron fast äckligare. Katterna gillar inte alls detta! Vi har strött det utmed trädgårdens kanter så katterna håller sig undan rätt bra.
 
Hej BAS,
Det finns även en mer permanent lösning: en metallplatta strax under sanden, en tryckkänslig kontakt och 220 V. Sedan är det bara att gå upp i tid och "undanröja bevis" innan grannen börjar leta. ;D
 
Har typ detsamma problem. Närmsta grannen har 8 katter (som mest i somras hade de 12). Har vi dörren öppen så får vi "räkna med" att katterna kommer in i huset. De har tagit mat m.m. Jag blir så äcklad av dessa spinkiga katter som är överallt >:( Har pratat med dom, men de bryr sig inte. Kattskabb och innavel vet de väl inte va d e...
 
Fick tips av min egen granne som äger 2 katter som brukade komma in i huset att spruta vatten med en sprutflaska. Det fungerade, dom kommer inte in i huset  ;D
 
Jag tycker nog att du ska hålla dig till Vatten då sipper du bråk med grannen också - för ni kommer väl att ha en fortsatt relation :-/, det bruka hjälpa med vatten!!

Kattägaren borde uppskatta detta så katterna håller sig på rätt ställe ;D
 
själv gett rådet till mina grannar att spruta vatten på mina kissar om de stör dem...

nu är det väl såpass bra att mina kissar är så väluppfostrade så de enbart rör sig på vår och ena grannens tomt och leker, skiter å pissar gör de på låda i källaren...
 
Det viktigaste är nog att främst bryta katternas vanebeteende dvs att hindra dem att använda er trädgård. Vattensprutning är ju accepterat & ok. Weibulls kulor kan funka men det är inte säkert. Att skaffa två/tre kompostgallerpaket är också ett alternativ som komplement till de andra råden. Lägg försiktigt gallren över rabatter/jord där katterna brukar gå. De gillar inte att trampa över gallren. Jag använder själv dessa för att lära min valp att vissa platser i trädgården är förbjudna.

Har själv haft katt. Är av den uppfattningen att katter skall skötas på samma sätt som andra husdjur - dvs hållas inom egen trädgård. Kan man inte det får man hålla dem inne. Eller inte hålla katt. Tyvärr lägger lagen inget ansvar på kattägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.