Sand och lös jord finns det gott om. Jag bor lantligt. Möjligen att katterna tycker att den är för varm denna sommaren, alla spillningarna har legat på skuggsidan...
 
Jag har nu en teori rörande vilken katt det är och vad som har triggat beteendet. Närmaste grannens katt har alltid behandlat vår tomt som en del av sin egen, men nu har jag inte sett katten sedan början av sommaren. Måste fråga om katten är sjuk, eller kanske till och med har gått bort...

Hur som helst så har den sett vår tomt som sitt territorium och jagat bort andra katter. En annan granne har en katt som är väldigt folkskygg och som ofta stryker runt vår tomt, men som vi nästan aldrig ser på tomten. Denna katt har dock gått in i vårt hus tidigare när vi lämnat dörren öppen.

Min teori är att den första katten av någon orsak inte kan försvara vår tomt längre och att den andra katten nu markerar detta genom att bajsa på vår altan och inomhus. Jag har hittat bajs på altanen två gånger till sedan mitt senaste inlägg.
 
Jag undrar om jag inte får ta tillbaka det med att det var en katt...

Hittade idag en till korv på altanen. Den hade dock torkat så den gick i bitar. Jag hittade dock inget hår eller liknande i den, men massor av tunna "fjäll" som jag misstänker är insektsrester. Så helt plötsligt så misstänker jag grävlingen vi har i närområdet.

Jag har misstänkt att det är den som även har grävt i våra rabatter, men så kom jag på en helt annan tanke. Det skulle kunna vara igelkott. Jag har aldrig sett någon i vårt område, men det skulle passa in på grövskadorna i rabatterna. Det skulle också passa ihop med att jag har en hålighet under ett utstickande berg där en grävling inte får plats, men där en igelkott mycket väl skulle kunna tänka sig att bo.

Intressant nog så passar det också ihop med varför grannens katt inte är utomhus för tillfället. Den kom hem en dag riktigt illa tilltygad efter ett slagsmål med vad de tänkte var en annan katt, men det är ju fel tid på året för så hårda slagsmål mellan katter.

Vet att katter dödar ej fullvuxna igelkottar, men de vuxna brukar kunna bitas och freda sig.

Eller finns det något annat djur som äter insekter och lägger korvar i samma storlek som katter?
 
Jag har altanen mot berget så igelkotten skulle nog välja den vägen. Har dessutom björnbär som den kan äta direkt från altanen.

Det är inte grävling då det alltid är en enda korv som ser ut som om den kommer från en katt. Det borde dock varit mer hela insekter om det varit igelkott.
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har altanen mot berget så igelkotten skulle nog välja den vägen. Har dessutom björnbär som den kan äta direkt från altanen.

Det är inte grävling då det alltid är en enda korv som ser ut som om den kommer från en katt. Det borde dock varit mer hela insekter om det varit igelkott.
Du får sätta upp en åtelkamera.
 
Bra idé, jag har ju en webbkamera...
 
Webbkamera för att se om det är katt eller inte.
Om det är katt finns det medel som heter "piss off" i djurbutiker som man använder på platser där man inte vill att katter ska gå på toa.
Många katter ogillar att gå på aluminiumfolie och skyr allt som är klibbigt. Tänker mig att du kan lägga ut aluminiumfolie på altanen där den varit tidigare, eller lägga ut lite dubbelhäftande tejp?
 
Är det katt så fungerar nog inte folie, på västkusten så blåser det allt för mycket.

Men tack för tipset med pissoff.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.