Jag tycker det ser ut som om spisen är för trångt inmurad. Det ska vara luftspalter på sidan så att spisen har utrymme att utvidga sig när den blir varm och så att luft kan cirkulera och kyla spisen.
 
Redigerat:
nikasp
Tack för tipsen. Ja, den är verkligen inmurad med presspassning så det small till och lossnade puts när luckan sprack. Lagning med försänkt skruv lät smart.
 
Det är antagligen därför den sprack. Du måste lyfta ut spisen och ta bort lite av muren på sidorna.
 
nikasp
Jag får ta borrhammaren och försöka lossa på den, men det blir tidigast till våren.
 
A Avemo skrev:
Om den liknar en Husqvarna så sitter den ihop med fyra skruvar, en i varje hörn. Du kan se dem på ovansidan av hällen, men det är underifrån du lossar dem. Alltså på undersidan av spisen. När du lossat muttrarna så kan du plocka ner spisen i dess beståndsdelar och knacka, slipa och stålborsta bort så mycket rost som möjligt. Antagligen har rosten pressat isär delarna när den stått och när du eldade så blev det den lilla extra spänningen som spräckte järnet. Det kan vara besvärligt att svetsa i dessa spisar. För mig har det gått bra vissa gånger och andra gånger har det gärna spruckit intill svetsen. En extra detalj för dig är också emaljen som inte lär förskönas av att du svetsar. Sedan har du en stunds pyssel med att montera ihop spisen igen. Därefter lägger du ny ugnslera på ugnstaket ock svärtar de synliga delarna så har du om än inte en ny spis så i alla fall en renoverad.
Hej, jag svetsade spricka på vår 527 från kokplatta och framåt med rostfria pinnar som har snarlik utvidningscoffient som gjutjärn, men man svetsar som om det vore tunn plåt det får inte bli för varmt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tack för tips! Nu 8 år senare så har det lagts tak, rivits inomhus, köket rivet en gång till och avlopp och vatten dragits in men sedan tog tiden slut. Jobb så in i helsike och har börjat coacha småkillar i fotboll så varje helg är upptagen. Kanske ska gå loss på spisen och riva isär nån gång till våren. Sugen på att få till den. Har inte dykit upp någon bra utbytes på Blocket på hela den här tiden.
 
  • Gilla
lillaklenby
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Tack för tips! Nu 8 år senare så har det lagts tak, rivits inomhus, köket rivet en gång till och avlopp och vatten dragits in men sedan tog tiden slut. Jobb så in i helsike och har börjat coacha småkillar i fotboll så varje helg är upptagen. Kanske ska gå loss på spisen och riva isär nån gång till våren. Sugen på att få till den. Har inte dykit upp någon bra utbytes på Blocket på hela den här tiden.
Vad söker du för spis
 
L lillaklenby skrev:
Vad söker du för spis
Glöm det, såg nu
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.