useless skrev:
Ok. Det var ju synd... Det är enklare att få till en bra genomföring om man kan sätta en stos som går upp till nock.
Men, det är ju inga större problem att göra en genomföring även mitt på taket. Dock är det bra om man vet vad det är för tak så att man eventuellt kan använda en produkt avsedd för just det taket.
Är det nån tegelimitation?
Precis det är plåt som efterliknar nån tegelvariant. Genomföring finns ju klar idag det är anslutningen mot den som är lite knepig då hålet från det nya taket inte centrerar riktigt rätt över hålet i det gamla taket dumt nog.
 
Det går ju att göra hålet under plåten större så att man får dit röret på ett bra sätt. Sen skruvar du några reglar i en fyrkant runt röret så att det sitter fast.
 
MultiMan
Macintorsk skrev:
Nackdelen med en vakumventil är att den "kleggar" igen efter ca 5 år.
Då räcker det att göra rent den.

Hur stort hål har du upp genom taket?
Tänk på att försöka behålla dimensionen på röret som kommer upp, så att du inte förminskar den.
Vad är det som "kliver på" den stammen?
Bad och kök?

mvh
//Micke
Konstigt. Jag har en vakuumventil i mitt badrum som suttit där sedan 1977. Fungerar ua fortfarande. Inte rengjord de senaste 20 åren.
 
MultiManOriginal skrev:
Konstigt. Jag har en vakuumventil i mitt badrum som suttit där sedan 1977. Fungerar ua fortfarande. Inte rengjord de senaste 20 åren.
I mitt googlande så tycks de mesta problem med dessa uppstå när de är placerade på en kallvind. I varmt utrymme verkar de fungera bra, sen hurvida de kleggar igen eller inte kan jag inte uttala mig om men det borde ju vara en lätt sak att rengöra om man kommer åt dessa inomhus och inte behöver upp och krypa på vinden.
 
Jag bytte avlopp för några år sedan (enskilt avlopp med slamavskiljare och infiltration). Då var det krav från kommunen på att minst en stam skulle vara öppet ventilerad. Den andra stammen har jag en vakuumventil på (i varmutrymme) och den började läcka avloppslukt efter ca 10 år så jag bytte ut den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.