Hoppas verkligen att allt ordnar upp sig som nämnt, själv spanar jag över hur vädret ska bli resten av veckan och det ser ut som regn till och från varje dag, idag har pannorna kommit så de lär väl sätta igång när som helst och blir själv lite nervös över att det ska skita sig även här men men inget jag kan styra mer än att hålla koll samt ev. fota lite om det skulle behövas, imorse fick jag torka av muren då det strilade ned brunt tjärvatten ifrån kombinerad vind + regn som antagligen letar sig in runt skorstenen på nått vis trots att jag tätat plåtkanten mot skorstenen med takmassa + plast och silvertejp....inte vidare spännande.
 
Nu har en kille varit här från OCAB. Det tog honom 40 minuter att göra lite mätningar och enligt hans mätningar så har väggar och tak förutom innertaket till sovrummet klarat sig. Där fick han dock extrema utslag, så det är inget snack om att det taket måste ner. Hur som helst är det skönt att det mesta verkar ha klarat sig.

Takläggarna kom hit en stund efter att OCAB killen varit här (ingen närvarande från företaget under besiktningen trots att besiktningsmannen ringt dem innan han åkte till huset) och de tog bort lite isolering, men inte allt det som besiktningsmannen ansåg att de behövde ta bort och som jag försökte beskriva samtidigt som jag var tvungen att ta hand om min 1 åriga son. Då det började regna igen stack de iväg och sedan har jag inte sett till dem, trots att det nu är bra väder. Så fort de kommer tillbaka igen ska jag be dem rycka ner mer och kasta de förstörda spånskivorna som de nu sparat på vinden.

Det går framåt, men samtidigt börjar mina krafter ta slut känner jag.
 
beque skrev:
Nu har en kille varit här från OCAB. Det tog honom 40 minuter att göra lite mätningar och enligt hans mätningar så har väggar och tak förutom innertaket till sovrummet klarat sig. Där fick han dock extrema utslag, så det är inget snack om att det taket måste ner. Hur som helst är det skönt att det mesta verkar ha klarat sig.

Takläggarna kom hit en stund efter att OCAB killen varit här (ingen närvarande från företaget under besiktningen trots att besiktningsmannen ringt dem innan han åkte till huset) och de tog bort lite isolering, men inte allt det som besiktningsmannen ansåg att de behövde ta bort och som jag försökte beskriva samtidigt som jag var tvungen att ta hand om min 1 åriga son. Då det började regna igen stack de iväg och sedan har jag inte sett till dem, trots att det nu är bra väder. Så fort de kommer tillbaka igen ska jag be dem rycka ner mer och kasta de förstörda spånskivorna som de nu sparat på vinden.

Det går framåt, men samtidigt börjar mina krafter ta slut känner jag.
Vi får hoppas de fixar allt detta innan kylan kommer. d^_^b
 
Trist det här. Stå på dig och lycka till :)
 
Mikael_L
Lite uppdatering för intresserade. Jag köpte igår en egen fukt ägare och började kontrollera väggarna i sovrummet som besiktningsmannen kontrollerat, och vad tror ni jag hittar, fukt i en vägg som besiktningsmannen missat. Nu har jag begärt att få ut honom igen för en ordentlig besiktning då han missade att gipsskivan mot ena ytterväggen var blöt i ett område på ett par m2 decimeter. Imorrn ska gips ner från innertaket. Fortsättning följer.
 
Herregud..ska man behöva kontrollera en besiktningsman till och med, men förstår att du vill kolla överallt beque och jag skulle nog själv pedantiskt undersökt vidare med men det hade jag nog inte gjort om man inte hade haft slarvfolk hemma.

Det regnade båda dagarna som jag fick mitt gamla tak utbytt nu i veckan och var på helspänn hela tiden, grubblade när man gick och la sig etc..stack upp huvudet i inspektionsluckan idag och kände och fotade lite med blixt just ovan luckan och där var det som tur var torrt och det såg iaf ut som det en bit bort med.
Man blev ju inte mindre nervös när nocken var bar för att torkas under natten när det regnade trots att jag såg en ny pressening ligga på ställningen användes den ej..


Hur gör du/ni nu TS sover ni i ett annat rum eller i det befintliga sovrummet?, jag kan bara säga att jag hade flippat ur om jag fick in så mycket väta.
 
Ska jag byta tak igen nån gång skall jag göra det typ i februari när det är svinkallt. Tips från snickare. Bra tanke för att inte få in fukt tycker jag......
 
du skrev att pappen på taket som dom hade lagt blev bucklig. klarade sig den? har man otur så dras spiken upp me råspånten och sen när såsponten lägger sig igen så är spikskallarna kvar uppe och riskerar att peta hål på den nya pappen!
 
Vi bytte tak i vintras, tur att det va en riktig vinter. Enklare att sopa bort lite snö än att torka blöt isolering....
 
Hur har det gått?
 
Nu har det gått över två månader och Svenska takbeläggningar AB (www.stb.se) fuktskadade vårat hus, och dom är fortfarande inte klara. Stor varning för detta företag som bara försöker komma undan hela tiden. Anlita dom aldrig!
 
STB Svenska Takbeläggningar AB vill svara som följer:

STB AB beklagar verkligen det som inträffade under vårt ansvar med takbeläggningen på er fastighet.
Det får inte hända och ska inte hända igen. Den personal som stod som ansvarig vid er takbeläggning, arbetar inte med oss längre.
Det gick fel denna gång men STB AB tog sitt ansvar och rättade till skadan helt i enlighet med era önskemål samt OCABs fuktutredning som grund.
STB AB avslutade arbetena med yttertaket omgående efter vattenskadan.
STB AB gjorde om de arbeten som var felaktiga med underlagspappen och rättade till alla brister samt bytte allt fuktskadat material.
STB AB stod för alla kostnader själv i samband med skadan.

Att det tog två månader innan hela entreprenaden färdigställdes berodde således på torktiden samt byte av fuktskadat material och en ombyggnad av ett entrétak.
När vi offererade omläggning av yttertaket hade STB AB även lämnat ett pris på att bygga om ert entrétak. Från ett platt tak till ett brutet tak med tegel samt hängrännor och rör, till en kostnad av 22 300:-.
Ni avböjde denna del av offerten men som kompensation för er olägenhet med fuktskadan och det besvär ni haft, bjöd STB AB på denna ombyggnad av entrétaket utan extra kostnad för er.

Innan vi avlämnade entreprenaden som färdigställd till er, ställde STB AB frågan om ni var nöjd med den ersättning ni fått och slutresultatet av vårt arbete. Ni sa då att ni var helt nöjda med resultatet efter vattenskadan och den gottgörelse ni fått.

STB AB hoppas att ni är fortsatt nöjd och skulle det uppstå några problem i framtiden pga. vattenskadan är vi tacksamma om ni kontaktar oss omgående.

Självklart har STB AB en garanti gällande sitt arbete och material.

Vänliga hälsningar

STB Svenska Takbeläggningar AB
 
  • Gilla
JonasFapejo och 4 till
  • Laddar…
D09
Marlen Eskilsson skrev:
STB Svenska Takbeläggningar AB vill svara som följer:

STB AB beklagar verkligen det som inträffade under vårt ansvar med takbeläggningen på er fastighet.
Det får inte hända och ska inte hända igen. Den personal som stod som ansvarig vid er takbeläggning, arbetar inte med oss längre.
Det gick fel denna gång men STB AB tog sitt ansvar och rättade till skadan helt i enlighet med era önskemål samt OCABs fuktutredning som grund.
STB AB avslutade arbetena med yttertaket omgående efter vattenskadan.
STB AB gjorde om de arbeten som var felaktiga med underlagspappen och rättade till alla brister samt bytte allt fuktskadat material.
STB AB stod för alla kostnader själv i samband med skadan.

Att det tog två månader innan hela entreprenaden färdigställdes berodde således på torktiden samt byte av fuktskadat material och en ombyggnad av ett entrétak.
När vi offererade omläggning av yttertaket hade STB AB även lämnat ett pris på att bygga om ert entrétak. Från ett platt tak till ett brutet tak med tegel samt hängrännor och rör, till en kostnad av 22 300:-.
Ni avböjde denna del av offerten men som kompensation för er olägenhet med fuktskadan och det besvär ni haft, bjöd STB AB på denna ombyggnad av entrétaket utan extra kostnad för er.

Innan vi avlämnade entreprenaden som färdigställd till er, ställde STB AB frågan om ni var nöjd med den ersättning ni fått och slutresultatet av vårt arbete. Ni sa då att ni var helt nöjda med resultatet efter vattenskadan och den gottgörelse ni fått.

STB AB hoppas att ni är fortsatt nöjd och skulle det uppstå några problem i framtiden pga. vattenskadan är vi tacksamma om ni kontaktar oss omgående.

Självklart har STB AB en garanti gällande sitt arbete och material.

Vänliga hälsningar

STB Svenska Takbeläggningar AB
Bra när företagarna tar ansvar, visar goodwill och återkopplar

- även om det var lite sent ;)
( se datum )

En olycka händer lätt och kan förstå snickarnas magkänsla när när regnet kommer och man inser att taket inte är täckt 🙀

En viktig del är att stå upp för sina misstag:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.