Hej,

Ja man kan använda en betongpump för att pumpa betongen från bilen istället för att använda en ränna. Men eftersom SKBn ska flyta ut ganska bra själv skippade jag det (och sparade kostnaden för pumpen) och vi lossade direkt med ränna genom två fönster. Det hade också gått utmärkt om det inte varit så att gruset sjönk ner på botten direkt och inte flöt med vattnet vidare.

Utetemperaturen ska inte påverka vad jag vet. Så länge betongen inte fryser ska det inte vara något problem. Enligt följesedeln var betongtemperaturen 14 grader när den blandades. När vi lossat klart mätte jag med IR termometer och temperaturen låg på ca 6 grader. Rumstemperaturen ligger på ungefär 6-8 grader. Dock gick den nog ner mot nollan i en timme när vi hade fönstret öppet (ca 2-3 minusgrader ute) men det lär ju knappast hunnit påverka betongen så mycket (eftersom den var 6 grader varm när vi var klara).

//Jonas
 
Det verkar väl som dom blandat i för mycket vatten, kanske för att det skulle flyta bättre med bara rännan. Viskositeten har då blivit för låg, vilket gör att gruset skjunker till botten innan betongen har härdat.
 
Hejsan,

Tänkte bara meddela hur läget är nu:
Jag skrapade, som jag skrev tidigare, av den "den slammiga ytan" dagen efter gjutningen och är nu drygt en vecka senare är den jättefin och hård. Så det ska inte vara några problem med att få klinkers att fästa.

I tisdags var en kille från Swerock ut och tittade på golvet och han försäkrade mig att det inte kommer bli några problem med varken ytan eller hållfastheten.

För att få en opartisk källa kollade jag även med en bekant som är besiktningsman på stora hus projekt (med lång erfarenhet i branchen) och han sa exakt samma sak. Hållfastheten är inget problem!

Swerock ska även kreditera mig för allt extra arbete detta orsakat mig så det blir ca 30-40% rabatt vilket känns bra för min ansträngda byggbudget.

Så det känns mycket skönt att det blev bra tillslut och jag inte behöver riva upp golvet igen.
//Jonas
 
Bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.