H Harald Blåtumme skrev:
Kanske bara så enkelt att det finns en spänning i enheten som kan inducera en svag men förnimbar upplevelse av det finns växelspänning i närheten.

Inte alla kan känna detta, har testat med frugan tex och hon är tydligen inte lika känslig - men jag kan omedelbart känna om det finns en fasledare inuti tex jordade metallrör eller chassin, ojordade ännu tydligare. Mäter jag på det så finns det en detekterbar spänning mot jordplanet men ingen strömstyrka alls. I det läget är det väl jag som är jordplanet om jag inte står med isolerande gummistövlar på golvet.

Det känns som en vibration med typ nätfrekvens när man drar med fingertopparna över de inducerade komponenterna.
Jag upplever samma sak när jag drar handen över en aluminiumledare som går ner i havet (typ handikappramper). Har undrat varför inte andra reagerar på det, men om inte alla kan känna det…

TIL! 😉
 
S svarsfrojd skrev:
Hur mäter man det utan att frilägga noll eller jord i centralen?
Mät resistans mellan jord och nolla, sedan bryter du jordfelsbrytaren och gör om det. Är det kontakt vid första mätningen men inte andra så är det rätt. Saknas jordfelsbrytare skipoar du den andra mätningen. Få vet du visserligen inte om jorden går från central eller är fuljordad senare. Men du vet att du har jord.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.