C
S sultanen1 skrev:
Har ett Jöli model 6 i min källare och skulle behöva bli av med det inför renovering. Vikt enl googling mellan 250 - 290 kg. En flyttfirma har varit här och säger att den inte kommer förbi en sväng i källartrappan.
Jag har nyckel kvar så dörren går att hänga av.
En firma har varit och kikat men ville ha över 30 tkr för jobbet att såga isär den

Hur hade ni gjort? Vinkelslip + slägga + kofot/spett eller?

Moderator får flytta om det blev fel delforum
Jag hade tagit ordentliga mått. Om den ryms i trappen hade jag hyrt en elektrisk trappklättrare.
Typ en sådan här.
https://www.cramo.se/sv/category/by...karra--350kg-batteridriven-liftkarsanohddolly

En video som visar hur den funkar.
 
Redigerat:
  • Älska
Bengt Numelin
  • Laddar…
Orkar inte läsa hela tråden men en bortskänkesannons på blocket och några osb-skivor som skydd för ytskikten på vägen ut borde väl funka?
 
M Masthugg skrev:
Orkar inte läsa hela tråden men en bortskänkesannons på blocket och några osb-skivor som skydd för ytskikten på vägen ut borde väl funka?
Har du skänkt mycket på blocket? Bara undrar för det jag har hört och varit med om är inte bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Har du någon uppfattning om det finns brandisolering i skåpet? Om det inte verkar finnas hård brandisolering, skulle jag kolla om det finns en lämplig metallcirkelsåg från Evolution som klarar sågdjupet. Denna kanske?
[länk]
Det går att hyra lämplig maskin på tex Bauhaus
 
Davidbagare
Vart i landet står det?
 
När vi flyttade in i vårt hus stod det ett liknande skåp ikällaren , det visade sig vara fyllt med gasbetong och gick att såga genom med en tigersåg med metallblad på nolltid , så kolla vad som finns innanför plåten och har du tur så kan du dela det i hanterbara bitar på nolltid
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vart i landet står det?
Umeå
 
C ChristianSch skrev:
Jag hade tagit ordentliga mått. Om den ryms i trappen hade jag hyrt en elektrisk trappklättrare.
Typ en sådan här.
[länk]

En video som visar hur den funkar.
[media]
Om det ska upp för en trätrappa och är väldigt tungt så kanske trappan inte vill vara med...
 
S sultanen1 skrev:
Har ett Jöli model 6 i min källare och skulle behöva bli av med det inför renovering. Vikt enl googling mellan 250 - 290 kg. En flyttfirma har varit här och säger att den inte kommer förbi en sväng i källartrappan.
Jag har nyckel kvar så dörren går att hänga av.
En firma har varit och kikat men ville ha över 30 tkr för jobbet att såga isär den

Hur hade ni gjort? Vinkelslip + slägga + kofot/spett eller?

Moderator får flytta om det blev fel delforum
Du kommer inte åt med en kranbil eller vinsch lägga plankor i trappan o vinsch upp det
 
M maxmsm skrev:
Om det ska upp för en trätrappa och är väldigt tungt så kanske trappan inte vill vara med...
Jo men trappen håller nog men måste skyddas av en säker ytbeklädnad.

Sen när det väger 250-290kg så är det ju ett baxningsprojekt och ingen "flytt" av något.
Ligger trappen rätt så med block samt om man kan ställa en lastbil med kran så är det "bara" att dra upp pjäsen. Sen måste man då fästa block i något med mer åverkan.

Men varför göra sig av med ett sådant här bra skåp??
 
  • Gilla
Bosebo och 1 till
  • Laddar…
S sultanen1 skrev:
Har ett Jöli model 6 i min källare och skulle behöva bli av med det inför renovering. Vikt enl googling mellan 250 - 290 kg. En flyttfirma har varit här och säger att den inte kommer förbi en sväng i källartrappan.
Jag har nyckel kvar så dörren går att hänga av.
En firma har varit och kikat men ville ha över 30 tkr för jobbet att såga isär den

Hur hade ni gjort? Vinkelslip + slägga + kofot/spett eller?

Moderator får flytta om det blev fel delforum
Du har inte funderat på att försöka flytta runt skåpet under renoveringen. Finns säkert redskap för det. Det är ju ett rejält skåp och bra för förvaring av värdesaker och hemligheter nu när det inte längre finns några bankfack att hyra. Och tjuvarna kan inte få ut det.
 
  • Gilla
EllinorLag och 5 till
  • Laddar…
S sultanen1 skrev:
Har ett Jöli model 6 i min källare och skulle behöva bli av med det inför renovering. Vikt enl googling mellan 250 - 290 kg. En flyttfirma har varit här och säger att den inte kommer förbi en sväng i källartrappan.
Jag har nyckel kvar så dörren går att hänga av.
En firma har varit och kikat men ville ha över 30 tkr för jobbet att såga isär den

Hur hade ni gjort? Vinkelslip + slägga + kofot/spett eller?

Moderator får flytta om det blev fel delforum
Dörrens vikt är en stor del av totalvikten. Plocka ur all lös inredning i skåpet & haka av dörren.
När ett skåp flyttas ska aldrig dörren vara reglad & ska provlåsas i öppet läge eftersom regelverket kan gå i baklås (sprängsäkring)
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
Du kommer inte åt med en kranbil eller vinsch lägga plankor i trappan o vinsch upp det
Vad fäster du vinschen i om det är en vinklad trappa dessutom?
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad fäster du vinschen i om det är en vinklad trappa dessutom?
Brytblock.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
useless useless skrev:
Brytblock.
Det flyttar bara problemet ju, vad fäster du det i?
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.