Jag har själv en Jötul C150 som jag inte har installerat ännu. Viktigast är nog att man hittar en som faller en i smaken. Som någon ovan nämner så blir det nog varmt ändå såvida inte kasetten skall vara avsedd som primär värmekälla.

Är den dessutom tillverkad i gjutjärn så är det nog bara en fördel. Man kan inte jämföra eftervärmen med en kakelugn eller en täljstensspis som har kapacitet att lagra värmen längre.
 
jag har en Jötul, I350FL , den passade bra i vår gamla murstock.
Har skrivit en del inlägg här på forumet kring denna för jag var inte nöjd efter installationen. Den gav marginellt med värme.
Diskussioner med installatörerna och hembesök av Jötuls representant gav inte heller något.
Exprimenterade istället själv och konstaterade att luftflödet kring kassetten var alldelles för dåligt. (Hade diskuterat detta med de inblandade men det var inte något problem...suck)
Jag kommer köra med fläkt för att forcera luften kring kassetten och det ger bra resultat.
Iövrigt gillar jag den, har inga direkta referenser men inget att klaga på.
Lite vinande ifrån den när det blåser apa men inte så det stör mig. (det borde väl gå att fixa på något sätt på skorstensnocken)
 
C
Hade i många år en enerikassett fungerade mycket bra..... Köpte ett annat hus o monterade in en Handölskassett för den stora glasöppningens skull o för fördelen med asklådan fungerar lika bra om inte bättre o har högre verkningsgrad en energikassetten.
Skulle jag köpa en ny kassett idag skulle det bli en Handölskassett.
 
Hej! Tänkte köpa en kassett till vår öppna spis! Hur vet man vad det ska vara för mått? Tacksam för svar :)
 
Redigerat:
Huvudsaken är att det finns ordentligt med utrymme ovanför kaminen för varmluften att ta sig tillbaka ut i rummet. Minst 15 cm mellan kamin o murbrik. Annars får man göra en öppning i murkåpan så varmluften kan komma ut där eller välja en insats som har konvektionskanaler likt "energikassetten el Wärmo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.