Kan någon tala om för mig vilken kasett som är bäst för att sätta in i den öppna spisen.
Har kollat på nätet men det är svårt att få någon uppfattning kring priser inkl installation. behöver dessutom en plåt som täcker mellanrummet som uppstår då kasetten är på plats.
tacksam för svar... ::)
 
Hejsan..

Du tänker inte installera den själv med andra ord?

är skorstenen ok? kolla det först = provtryck.

Om den behövs renoveras så brukar renoverarna även sälja & installera kasetter.

Själv har jag en Handöl kasset och är välldigt nöjd med den. Många har även Keddy och dom är nog minst lika nöjda med sina.. Jag tror att det handlar mycket om utsende. Varmt blir det nog iallfall.. ;)

Ask låda har jag och det är välldigt trevligt måste jag säga.. Hela kasetten är lätt att aska ur.

ta också den största kasetten som du får plats med.. lättare att få in ved då.. även dom lite större pinnarna..

Priset för installation ligger på typ 4000:- (har jag för mig), glidgjutning av skorsten runt 1200kr/metern.
Kasetten ligger på ca 9000:-

Se till att sotaren sedan också godkänner installationen.. Sotaren brukar också kunna rekomendera olika installatörer som gör bra jobb..! Så ring o tala med sotaren det första du gör..
 
Hej!

vi har en Keddy och är jättenöjda. Vi resonerade som så att ju färre lösa delar desto bättre, och valde därför "med flit" en insats utan asklåda etc. Den är dessutom helt i gjutjärn, och har därför inga brännplattor i sig (som ser ut ungefär som spånplattor baktill i kaminen) som kan behöva bytas.
Så lite krångel som möjligt var vår filosofi.

Vi är som sagt mycket nöjda, men det blir man säkert med många insatser. Det bästa är ju ändå elden!

/Elin
 
Vi satte in en Keddy i höstas, gjode jobbet själv. Skorstenen är helfräsch sedan tidigare så det vara bara att tuta och köra. Monteringen var enkel med bra beskrivning.
Ett par timmars jobb innan det var klart, så montering av ett proffs lär gå fort.. :)

Sotarn var redan inbokad för brandskyddskontroll av pannan och kollade även installationen av kasetten. Vi valde Keddy, dels för att den passade bäst måttmässigt samt att den som kloka_elin skrev är gjuten i ett stycke. Sen är den klart snygg också. ;) (Keddy 510).

 
Vi valde att sätta in Energikassetten från Eurofire. Vi fick den installerad för ett par veckor sedan och vi är helnöjda än så länge.
Vi var lite oroliga att värmen inte skulle sprida sig till hela huset, då vi inte har så öppen planlösning, och att huset går i vinkel.  Men det funkar hur bra som helst.... :)

Här är vad vi fick betala för kalaset:

Energikassett hörn 540x540H535
Flexrörsanslutning 120
dekormetall Klöver
demontering spjäll
glidgjutning  3.5 m
Montering energikassett

totalsumma: 17659 kr inkl. moms
 
Vi har också Energikasetten ( ej vårt val) sen några år tillbaka och hatar att elda i den. Hoppas dom har förbättrat konstruktionen under tiden.
Det som är mest irriterande utom en skrammel-skrammel ljud vid manovrering av luckan är dom 6 små luftspjälhåll som fungerar som en flöjt och det hörs visslandet hela tiden man eldar och också om det blåser kraftigt ute. Vid monteringen revs det ut en skorstenspjäll :surprised: och nu har vi fritt drag som spelar flöjtmusik utan noter. Kassettens hållspjäll är inte tätt och i för sej skall inte heller vara helt tätt men varför är den byggd efter flöjtprincipen?
Det är bra med självdragventilation men man skulle vilja slippa visslandet som i en kråkslott >:(. En bekant med samma kassett och samma musikaliska besvärr tejpade kassettens lufthåll med målartejp.
No ja, har man haft en gång en gammal dansk gjutjärnkamin med rundgång (som värmde ett hus på 130m2) så blir man bortskämt till den grad att man blir bara irriterad på Energikassettens skramlande, visslande plåtlåda. Det finns ingen kamin idag som når upp till det gamla kaminens smarta konstruktion med hög verkningsgrad och dennes passform i utförandet - gjuteriet finns ej längre :(.

Köp kvalitet - köp gjutjärn ;).
gaia
 
För vår del var valet enkelt - det visade sig att det inte fanns så många alternativ som passade hålet i öppenspisen.. Tror det blev 2st kvar, Keddy och Roslagsspisen och då föll valet på Keddyn.
Vi tyckte dock att Handöl var snyggast och mest praktisk med sin asklåda och var jättenära att köpa den, men en kontrollmätning visade att jag mätt 1dm fel (attans talmeter med dubbla skalor) så den passade inte :-[ Tur att jag kontrollmätte ia :p

Väntar fortfarande på att Keddyn ska monteras och att skorstenen fixas.

En försäljare jag pratade med förordade gjutna kamminer istället för "svetsade plåtlådor". Han visade en plåtmodell som hade så dålig finish att han skulle sluta sälja den..
Handöl är väl svestad plåt har jag för mig ?
 
Vi har en gammal Roslagsspis (förmodligen -88) och jag är inte imponerad! Så länge man eldar är det varmt men det blir snabbt kallt! Jag är ju förvisso bortskämd med kakelugn som håller värmen hela dagen men ändå. Vi har lagt två täljstenar ovanpå spisen för att åtminstone återanvända en del av värmen.
 
Kassetten brukar svalna hyfsat snabbt ja.. Men inte murstocken... Eldar jag från 18:00- 23:00... blir att man startar elden och sedan petar in nån/några pinne/ar till..

Så är iallafall murstocken fortfarande varm runt 09:00-tiden dagen efter.. inte jätte varm men varmare än jummet..

Jag har några "rörliga" delar i min i form av täljstenar inne i min kassett men jag tvivlar att dom gör så mycket nytta i form av att lagra värme.. Murstocken är grymt mycket bättre på det iallafall..

Täljsten är iallafall vackert o titta på.. :cool:
 
Vi har också Energikassetten som vi specialbeställde för att passa vår öppna spis. Vi har inga problem med vissel, kan nog ha att göra med hur mycket drag det är i skorstenen. Konstruktionen verkar vara den samma som Gaia beskriver. Det enda jag egentligen har att anmärka på den är att jag tycker att tilluften är lite begränsad, man behöver nästan ha luckan lite på glänt när man eldar för att det inte ska ryka.
 
Hej,

Ursäkta frågan så här sent i tiden för detta inlägg, men det verkar som att ingen har testat Jötul vilket är väldigt konstigt. Jötul har ju ändå funnits 70 år längre på marknaden än Keddy och borde ju bara minst lika bra. Själv står jag och väljer mellan Keddy 510 och Jötul C150, någon som har erfarenhet av Jötul?.
 
ylven skrev:
Det enda jag egentligen har att anmärka på den är att jag tycker att tilluften är lite begränsad, man behöver nästan ha luckan lite på glänt när man eldar för att det inte ska ryka.
Ja, samma här men det tog jag på mitt samvete som dålig eldare för att inte klaga för mycket på plåtlådan. Det är i alla fall tur att röken hittar ut genom den krångliga rökgången i toppen på lådan :). Det kändes mest som att röken har svårt att hitta ut när luckan är stängt. Öppnar du luckan så går ju röken delvis direkt ut i skorsten utan att all rök behöver trängas i den där "geniala" svängen.
Gud vad jag saknar min gamla Svendborg .....
gaia
 
Jag har åxå en energikasett och den spelar den med, men bara när tilluften är fullt öppen, men den är ganska duktig på att sota igen glasluckan. Värmen i kasetten kan man ju iallafall inte klaga på, är nöjd med den annars, luktade lite i början men det gav sig, OCH det var inte gammalt bruk med mera som torkade utan det är färgen på plåtkaminen som stinker f*n innan den härdar ordenligt.
 
Vi fick rekommendationen att stoppa in det största som får plats. Det blev en Vermont Castings från USA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.