K Kling 1 skrev:
Kan bara hålla med, så smidigt att gå till ”materialhögen” o kapa istället för att bära till kap o ger sågen.
Använder min makita 18 V oftast och med snabbvinkel när jag vill kapa rakt.
Skönt att slippa bära o släpa allt virke.

Jag har också kvar en fullt fungerande o drygt 30 år gammal Bosch cirkelsåg med sladd som kommer fram ibland.
Men det är tveklöst den batteridrivna cirkelsågen som passar mig bäst.

Jag har ännu inte saknat en sänksåg.

Stod hela dagar med 18V cirkeln o kapa råspontluckor med den o en egentillverkad ”vinkelhake” 50-60 cm lång och ett par tvåtum två som underlägg, kunde ju då lägga upp två stycken meterhöga buntar som jag kapa till o montera allteftersom. Skönt att slippa sladdden då.
Detta var inomhus, klädde väggar i en sommarstuga med råsponten.
 
  • Inomhusarbetsplats med träverk, verktyg, paneler och konstruktion under uppbyggnad. Obehandlat trä och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten och lätt Elu från 80-talet är min favorit, fixar allt. Trots bordsåg i snickarrummet.🙂

Sågbock med timmer, cirkelsåg, målarroller, uteplats, hantverksarbete under utomhusförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra långa träreglar vilande på ställningar utomhus, sågspån, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Man lär sig mycket på byggahusforumet! :) Som många är inne på är det naturligtvis helt bakvänt att först köpa en massa specialsågar och därefter en cirkelsåg.

Kan helt klart se vissa applikationer där cirkelsåg är den bästa lösningen och tids nog ska den väl få jobba. Någon nämnde vikten av kvalitetet och att hålla sig med kvalitetsverktyg brukar löna sig. Enig. Sågen i mitt fall är förresten en bosch pks 40 850watt med 130mm sågklinga så en ganska liten sak. Har alltid haft god erfarenhet av bosch (gröna såväl som blåa) men blir inte förvånad om den står står sig slätt mot andra cirkelsågar med tanke på det låga priset (runt tusenlappen).

Som någon föreslog så är klinga a och o och där ska jag nog se över och köpa en mer fintandad för den som ingår var som sagt rätt grov (även om grov såklart också har sin plats). Och kanske tillverka ett enklare anhåll av något slag för nog är en stor del av min "dåliga" erfarenhet baserad på att jag frihandssågade och någonstans underskattade vikten av anhåll.

Förstår att batteribaserade system blivit populära och kör man ett märke och kan poola batteriet så är det självklart smidigt. När jag började köpa på mig elverktyg för sisådär 6-7 år sedan så var fortfarande batteridrivna sågar etc rätt dyrt och inte så bra vilket inneburit att jag har en massa olika märken, bosch, festool, ryobi(!), metabo etc så jag antar jag får slita ut det jag har och sen gå "all in" på något märke och köpa allt därifrån men det är nog många år in i framtiden.
 
R
A AndersS skrev:
Liten och lätt Elu från 80-talet är min favorit, fixar allt. Trots bordsåg i snickarrummet.🙂

[bild][bild]
En riktigt fin såg, hade en sådan som jag gav bort till en släkting ångrar mig idag🤓
 
  • Ledsen
Huzzbutt
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Som någon föreslog så är klinga a och o och där ska jag nog se över och köpa en mer fintandad för den som ingår var som sagt rätt grov (även om grov såklart också har sin plats).
Och glöm "skrotklinga" för diverse sågande där man inte vill riskera grov och finklingan.
 
Är nog på precis motsatsen mot kåseriet. Har alltid haft en cirkelsåg och förhandlat med mig själv om fler sågar behövs. Hittills har plånboken alltid vunnit varje förhandling.
Den klarar allt jag gör bra nog och blir det för dåligt är det ska inte sågen ta skammen för att jag är skelögd slarver.

Någon gång kommer jag vinna förhandlingen, trava hem med en bordssåg och sen vara lycklig fram till jag tröttnar på att släpa runt den.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
maskeradeproggaren
D Deltidslantisen skrev:
Är nog på precis motsatsen mot kåseriet. Har alltid haft en cirkelsåg och förhandlat med mig själv om fler sågar behövs. Hittills har plånboken alltid vunnit varje förhandling.
Den klarar allt jag gör bra nog och blir det för dåligt är det ska inte sågen ta skammen för att jag är skelögd slarver.

Någon gång kommer jag vinna förhandlingen, trava hem med en bordssåg och sen vara lycklig fram till jag tröttnar på att släpa runt den.
Klarade mig undan bordssåg under många år men känner alltid en viss tillfredställelse när den används eftersom jag vet hur mkt enklare den är. Att vara ekonomisk och inte köpa fler prylar än vad man behöver tycker jag inte vara något negativt i sak. Samtidigt, man kan ju stånga sig blodig för att undvika vissa verktygsinköps tills man får nog och kommrr till insikt. Ungefär som när man köpt något billigt och smeckigt från biltema och sedan ondgör sig över varans undermåliga kvalitet.. Man lär sig. Ibland ;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tar mycket hellre cirkelsågen än klyvsågen om jag tex ska längdkapa en osb.
Sänksågen använder jag bara till "finare" saker, fönsterbänkar, hyllplan osv
Allt som döljs bakom något, lister gips foder är cirkelsågen bra till tycker jag, inte så noga om man vinglar 5-10mm, då kör man ju på frihand efter streck inte med stöd.

Kap/ger såg är nog det jag absolut inte skulle vilja vara utan, sen är det cirkelsåg, sänksåg, sticksåg och sist tigersågen.
Även om jag uteslutande använder tiger och sticksåg när jag sätter upp nya panelen, men det är mest för att tigersågen har batteri och sticksågen kan man såga ganska rakt med om man vill
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Klarade mig undan bordssåg under många år men känner alltid en viss tillfredställelse när den används eftersom jag vet hur mkt enklare den är. Att vara ekonomisk och inte köpa fler prylar än vad man behöver tycker jag inte vara något negativt i sak. Samtidigt, man kan ju stånga sig blodig för att undvika vissa verktygsinköps tills man får nog och kommrr till insikt. Ungefär som när man köpt något billigt och smeckigt från biltema och sedan ondgör sig över varans undermåliga kvalitet.. Man lär sig. Ibland ;)
Ja, det är när jag klyver smala saker som jag saknar bordssåg. Precis som jag saknar bordsfräs. Vet inte vad som kommer skaffas först.

Har tagit regeln att ska det vara vasst eller har en motor så betalar jag gärna. Trubbiga stämjärn och ovala borrar tär på humöret. Och billiga bågfilsblad som tappar tänder lockar fram sidor ingen vill se
 
En cirkelsåg med ställbart djup, anslutning för styrskena och med finare klinga än 24 tänder (t.ex. 40 eller fler) så har du ett verktyg som för alla utom finaste finsnickare eliminerar behovet av sänksåg m.fl. specialsågar. Så din slutsats att det blivit bakvänt får jag hålla med om.
Har sågat fantastiskt fina snitt med cirkelsågen, 100% raka då jag använt mig av styrskena.
Finns säkert inte möjlighet till styrskena med de billigaste sågarna, men i medelprissortimentet så dyker de upp.
 
  • Gilla
SalK och 1 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Har bott många år i hus nu utan att äga en cirkelsåg. Den såg jag utan tvekan använt mest under renoveringarna är multiverktyget (om man får kalla det en såg, men den sågar ju?? :) detta borde vara 101 vilket verktyg man köper in först. Så otroligt mångsidig. Kapa på svåra ställen, kapa spik, eller bara kapa brädor, i brädor. Ett otroligt verktyg enligt min mening som alla borde äga minst ett ex av.

Med sågklinga vinner gersågen i användning. Skulle ta otroligt mycket längre tid, tror jag när man kapar många brädor på längden, när det är många brädor som ska sågas.

Sänksågen med dess fina snitt både för alla möjliga skivor liksom ädelträ, dörrfoder etc. Många säger detta är en onödig såg men det är enligt min mening inte alls så utan tvärtom. En väldigt mångsidig såg för olika applikationer som jag haft mycket glädje av.

Bordssågen inte jätteofta men när man väl behöver kapa skivor med vinkel eller till exempel lister så finns få (vettiga alternativ). Tigersågen har varit bra och använts en hel del för rivning etc när jag tänker efter. Sticksåg har jag använt så få gånger att jag nog kunde vara utan.

Så efter x antal renoveringar så fick jag en fix idé om att köpa en cirkelsåg. Alla pratar sig så varm för cirkelsågen och även om jag nödvändigt inte hade ett specifikt behov för stunden så var sågen (en grön bosch) på realisation och ja sånt kan ju locka vemsomhelst till konsumtion. Och dessutom kan man inte ha få för många verktyg, vilket jag tror de flesta av er kan skriva under på... ;).

Nu har jag inga större projekt igång men av olika anledningar har jag behövt kapa lite skivor och andra trädetaljer och då försökt använda mig av cirkelsågen (mest för att rättfärdiga mitt köp). Som tex när jag skulle kapa en mdfskiva så tänkte jag men perfekt slippa kånka fram sänksågen och joxa med skenan och böka. Blir ju perfekt att lite snabbt och smidigt koppla in cirkelsågen, mäta lite, och börja kapa direkt, bra mycket snabbare. I teorin var det en "game changer" men i praktiken? Inte så alls visade det sig. Det krävdes en oerhörd koncentration att kapa efter linjeringen och inte ens då blev det 100. kanske runt 98-99 men inte 100. Inte som med sänksågen, vilket var måttstocken. Dessutom var klingan grövre och lämnade ett klart fulare snitt. Vad som hade behövts hade nog varit ett anhåll... Och dessutom. I slutändan tog det längre tid.

Att kapa brädor då? Detta är nog mer tacksamt. Det är fortfarande inte helt trivialt att se exakt var det kapar, eller det iaf inte tillräckligt intiutivt men det kanske är en vanesak. Ska man kapa 1-3 brädor så kan man lika gärna använda fogsvansen i normalfallet tänker jag. Och är det 10 plankor eller mer så hade jag ändå tagit fram gersågen för att kunna få exakta och fina snitt snabbt.

Så var lämnar detta då vår kära cirkelsåg? För alla uppgifter jag hittils hittat, så är denna såg utan tvekan sämre än motsvarande andra sågar i arsenalen. Visst kan den vara bättre än ingen såg alls (tex av utrymmeskäl) men utöver det argumentet så ser jag få sakar som talar för denna såg.

Är idel öra om jag missförstått var cirkelsågen skiner så berätta för all del er hållning och erfarenhet i den mycket viktiga "cirkelsågsfrågan". :)
Jag som har min cirkel till allt.

Äger två Makita 18v med klingan till vänster som jag har till det mesta.

Dessutom samlat på mig en liten och en stor hitachi cirkel med sladd för lite tyngre klyvning där jag inte orkar med bordssågen och där jag inte vill slösa batterier.

För kapa/klyva större än 6cm blir det stooor klinga på 30-40cm (5143r). Så blir man stark i armen på kuppen.

Visstja, har också nån slags 18v mini cirkel från hikoki. Vettetusan vad man ska använda den till egentligen. Skivor?

Nog vill man ha åtminstone en batteridriven cirkelsåg på 165mm, och en med sladd möjligtvis något större när man ska köra mycket.

Kan ju också vara så att de verktyg man blir bra på är dem man använder ofta. Jag är t.ex. dålig på sticksåg, så det blir inte speciellt ofta man tar fram en sån.
 
M Mach77777 skrev:
...
Kan ju också vara så att de verktyg man blir bra på är dem man använder ofta. Jag är t.ex. dålig på sticksåg, så det blir inte speciellt ofta man tar fram en sån.
Det är sant, behövs litet träning. Men verktygskvalitet spelar stor roll också, hur det är dynamiskt balanserat. Även jag trodde jag var dålig på sticksåg, dåligt handlag osv... men så skaffade jag en Bosch GST 90E som blev en total aha-upplevelse: mjuk fin sågning nästan utan vibrationer. Fenomenalt hur stor skillnad mot mina tidigare billigare sticksågar.

Likadant med tigersåg, jag trodde att de helt naturligt måste vibrera och leva om som ett vilddjur. Men så skaffade jag en liten borstlös 12V-tigersåg från Milwaukee och det blev nästan som med den där utmärkta sticksågen ovan, tyst och fint dynamiskt motbalanserad sågrörelse och som natt och dag att jobba med.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Jag som har min cirkel till allt.

Äger två Makita 18v med klingan till vänster som jag har till det mesta.

Dessutom samlat på mig en liten och en stor hitachi cirkel med sladd för lite tyngre klyvning där jag inte orkar med bordssågen och där jag inte vill slösa batterier.

För kapa/klyva större än 6cm blir det stooor klinga på 30-40cm (5143r). Så blir man stark i armen på kuppen.

Visstja, har också nån slags 18v mini cirkel från hikoki. Vettetusan vad man ska använda den till egentligen. Skivor?

Nog vill man ha åtminstone en batteridriven cirkelsåg på 165mm, och en med sladd möjligtvis något större när man ska köra mycket.

Kan ju också vara så att de verktyg man blir bra på är dem man använder ofta. Jag är t.ex. dålig på sticksåg, så det blir inte speciellt ofta man tar fram en sån.
En liten cirkelsåg med batteri har sin plats, t ex i korgen på en skylift eller i verktygshinken när du jobbar på stege. Och håller er om att man blir bra på de man använder ofta, har kittat många fönster med stämkniv och senare Lillskrapan.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
K kniv skrev:
För att kapa brädor använder jag cirkelsågen och en vinkelhake. Snyggt och rakt, snabbare än fogsvansen. Har inte kap/gersågen framme hela tiden.

För mindre ”skivor” använder jag den med anhåll istället för sänksågen (har bara 1,5m skena som minst).

Så överlag kan det nog vara två mindre saker som kanske påverkar din upplevelse, maskinen i sig och att du använder den enbart på frihand
Om du kapar skivor med cirkelsågen, vad använder du då som anhåll menar du?

Jag har som TS svårt att förstå mig på cirkelsågen ibland och vill gärna ha lite bra tips. :)
 
För att kapa en skiva lägger du bara en annan skiva eller (rak) bräda ovanpå, spänn fast och följ sedan bara med sågen.
Alternativt köper du en skena till sågen.
Är man riktigt äventyrlig så sågar man bara längs ett streck. det blir minst lika rak som om man sågar med en fogsvans.
Sen har vi laservarianterna för att underlätta frihandssågningen
 
  • Gilla
SalK och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.