OK, ytterligare en kaptråd, det finns ju några stycken, och jag har läst dom flesta.  :)

Jag har insett att det är dags för en kapsåg, men eftersom jag aldrig ägt/haft någon, så behöver jag lite köpråd.
Har kollat på dom billigaste, dom övertygar inte.
Snickrar mest möbler, men vill även kunna köra en och annan lite grövre regel, rimligen borde det räcka med 70mm (70x282) som PCM 8S klarar, men frågan är om dom 1200 watten är tillräckligt om man jobbar med hårda material? Iofs kanske man bara kan lugna ner tempot...
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...uage=sv-SE&ccat_id=46863&prod_id=9842

Har klämt på en 8S på bauhaus, och tycker att dom känns bra, men efter att ha läst senaste Gör Det Själv, där dom testar Kapsågar, så funderar jag på om PCM10 är ett bättre val, verkar som att den är mycket billigare (har för mig att PCM8S kostar 3-3500, fast det är lite osäkert om jag minns rätt), medans PCM10 enligt GDS ligger på ~2500.

Fördelen med PCM10 är att den klarar lite tjockare reglar, 80x125 men har å andra sidan inte justermån utåt. Har dessutom starkare motor (1500W). Å andra sidan klarar den ju inte ens hälften i bredd mot 8S vilket kanske kanvara bra för tex hyllplan osv. Fast dom kan man ju kanske ta med sänksågen istället..
Har heller inte klämt på en PCM10 i verkligheten.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...uage=sv-SE&ccat_id=46863&prod_id=9841


Snäppet upp GCM10S är ju såklart vassare blå som den är, fast å andra sidan hänger det inte med någon lasermojick eller andra tillbehör för de ~4500 den kostar.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...uage=sv-SE&ccat_id=81944&prod_id=7795


Har jag missat någon finess? Broms skulle jag vilja ha, vet inte om dom har detta, framgår inte av tekniska datat vad jag kan se.
Skulle helst vilja hålla igen lite nu, efter diverse festool inköp innan jul, men vill inte satsa för lågt heller. Behöver dessutom något inom några veckor, eftersom jag ska regla upp ett förhöjt golv i nya biorummet. Ser inte något stort veranda/takstolsbygge på horisonten, men man bor ju i villa, så vem vet...

Vad skulle ni gjort?
 
Satsa på den blå istället! Laser och lampa är bara lull-lull som du inte behöver.
Den blå är robust, exakt och håller mycket hög kvalite. Den lär hålla så länge du lever. Ett annat argument att köpa den blå är att du får 5 års garanti. Du går bara in på Boschs hemsida och registrerar serienumret på din maskin.
 
Du klarar du dig förstås med en grön maskin, men blått är alltid blått. Jag är fruktansvärt nöjd med min GCM10s och kan gott säga att det är min bästa verktygsvän. Laserpass fattar jag inte vad man ska ha till - det är lätt att såga EXAKT där man vill. Den blåe har klingbroms som funkar bra även om den faktiskt slutat funka på min maskin. Motorn på GCM10s verkar orka vad fasen som helst och den låter ju också som ett reaplan eller två. Glidstängerna gör att kapaciteten på bredden är tillfredställande och bäst är väl nästan att precisionen är på topp oavsett var man befinner sig på glidstången.

Köp!
 
Nu "Kapar" jag tråden lite och undrar över två andra märken som finns på marknaden.

Tittade på www.homedepot.com och de har en massa maskiner som är i ganska hög prisklass av märket Ryobi...såg ett par maskiner av detta märke i halva-prisetlådan på Bauhaus. Då var det skruvdragare i över 2000 kronorsklassen. Finns även kap o gersågar av samma märke.

Det andra märket jag klämde på idag är det tyska Scheppach som verkligen kostar skjortan o femtio. Deras kap låg strax under 8000 kr och kändes så fin så fin... ;)

Någon som testad dessa eller är det bara blått o gult för hela slanten?

Har själv en Scheppach bandsåg o den är så superb! Men kapen är en...hm. Best Tools... >:( Så här ska handlas nya grejer. Less på skit.

Förresten så fyndade jag en Aeg vinkelslip utställningsex för 359:- istället för 895:- vilket jag är nöjd med. Den nivån på kap duger tror jag.

Lite off topic men sammanfattat, någon som testat Scheppach eller Ryobi´s kap/ger???
 
Angående GDS-testet så gällde det inte kap med teleskopfunktion. Det innebär inskränkning i bredd när du ska kapa reglar. Dragfunktionen tycker jag du ska ha, du kommer nog att ångra dig annars. Packade upp en grön åtta idag och körde 8" kottlingar till bjälklaget, hur läckert som helst. Satsade 2995:- på Järnia november förra året, bygger för fullt nu och ser såklart massor av användningsområde.

PS. laserfunktionen kollade jag inte, hade så bråttom igång att jag inte satte i batterierna :)

/me
 

:D

OK, jag visste ju att blå skulle få röster. Intressant att höra att lasermojicken inte är avgörande.

Ska se om jag kan klämma på blåingar i morrn.

Kjell G,
Hur upplever du motorn, har den det kämpigt?

 
Titta inte på motorernas watttal utan vid vilket varvtal de i verkligheten kapar virket.

Ju högre varvtal ju finare snitt och här skiljer det verkligen på lågpris och kvalitet
 
Eftersom du liksom jag gillar att snickra möbler, så kommer du uppskatta precisionen hos GCM10S. Dra ut sågen i det läge som teleskopen är som mest utsträckt, ta tag i klingan och juckla lite, (utan sladden i...). Du kommer se en rejäl skillnad på PCM8S och GCM 10S.

Sedan vill jag lägga till att mjukstart är nästan lika viktigt som klingbroms för säkerhet och komfort.
 
Var inne hos lokala järnhandlaren igår och kollade lite på kap/gersågar. Han pratade om en ny modell GCM 8S som han egentligen skulle ha fått innan jul men ännu inte fått. Kanske värt att vänta lite? Har en bild på den i en reklamfolder jag fick av killen, dock inte speciellt mycket annan info. Hittar inte så mycket på Boschs hemsida heller :p
 
Bosch GCM 8S Mitre Saw
Compound Slide Mitre Saw GCM 8 S
Top class in compactness and weight
• Compact and lightweight (only 15 kg) and including a carrying handle for convenient transport to any construction site
• Powerful 1400 W motor for fast work progress
• Cutting widths up to 270 mm, cutting depths up to 60 mm
Other advantages
• Laser and light for easy, precise and convenient working
• Mitre angles up to 58° for all different kinds of applications
• Excellent dust extraction for a clean workplace
• Groove cuts can be performed
• Machine handle with softgrip for convenient handling
• High-quality, milled angle scales for a long lifetime
• Spindle lock for easy saw blade changes
Packaging (L/W/H): 725 x 405 x 520 mm
Comes with:
• Saw blade
• Collet
• Dust bag
Insert plate
Rated power input: 1.400 W
GCM 8 S Professional

Technical data
Cutting capacity, 0°: 60 × 270 mm
Cutting capacity, 45° mitre: 60 × 190 mm
Cutting capacity, 45° incline: 42 × 270 mm
Mitre adjustment: 50 ° L / 58 ° R
Incline setting: 47 ° L
Depth x length x height: 61 × 45 × 50 cm
No-load speed: 5.000 rpm
Saw blade diameter: 216 mm
Saw blade bore: 30 mm
 
Hepp,

GCM8S... Kanske kan vara den gyllence medelvägen. Specen verkar ju som klippt och skuren för mig!  :)

Nu kanske jag kan vänta några veckor, så kanske dyker den upp tills dess..

Tack för all hjälp i mitt val!
 
Hittade oxo specen kort efter att jag postade mitt förra inlägg =)

En sak som gjorde mig lite besviken (letar oxo vettig kap/ger) -- den tar bara 42mm på höjden om man lutar den åt sidan. Mao går inte någon standard-regel in med lutad klinga =/
 
phl skrev:
Hittade oxo specen kort efter att jag postade mitt förra inlägg =)

En sak som gjorde mig lite besviken (letar oxo vettig kap/ger) -- den tar bara 42mm på höjden om man lutar den åt sidan. Mao går inte någon standard-regel in med lutad klinga =/
Det skulle jag tyvärr vilja säga är en stor nackdel. :( Det kan leda till att man försöker ändå, och ett utmärkt sätt att skada sig är att köra ett verktyg utanför dess användningsområde.
 
vespaman skrev:
:D

OK, jag visste ju att blå skulle få röster. Intressant att höra att lasermojicken  inte är avgörande.

Ska se om jag kan klämma på blåingar i morrn.

Kjell G,
Hur upplever du motorn, har den det kämpigt?
Ledsen att jag inte svarat men har glömt kolla den här tråden det senaste, nej, kan inte påstå att sågen hade minsta bekymmer, varm kniv i smör nästintill.
Kanske är 10an ett bättre val i ditt fall, om du ska snickra mycket o tillverka div prylar, eller som du säger, den nya versionen. Det var säkert därför som det var lite x-pris på 8an.

/me
 
Var hittade ni specen på GCM8S? Det verkar ju helt sjukt att dom varken klarar 70mm raka snitt, eller 45mm 45 grader?!! Kan det vara en amerikansk variant som ni hittat?

Adjöss med den sågen annars! 45x70 reglar är för mig ett minimikrav, som tex PCM8S klarar med 45 grader lutning alt. geringsvinkel.

GCM10S och PCM8S är nu huvudkandidater 3250 gentemot 5000, har kollat pris på KRauta & Bauhaus. Ska kolla Stimus i veckan, har fått bra intryck av dom vid tidigare köp.

Annars ger jag dåligt betyg på affärernas visningsex; dom står nästan uteslutande på rangliga workmate liknande bänkar, så det är svårt att få någon känsla för stabilitet.
 
  • Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.