S
finns något tillbehör till vinkel slipar där du får cirka en cm "fräs"yta.
men så klart den kan ju bli mera jobbigt än bänksåg å anhåll
 
S
badtastex skrev:
Utveckla gärna vari olycksrisken består, jag har svårt att se att man skulle få någon typ av kickback eftersom det inte finns material kvar för klingan att fastna i. Om man använder släde eller geranhåll på bordsågen tycker jag inte att det borde vara osäkert men jag kan ha fel.
du kan ju få kickback ändå. eller att du slinter och tappar trä"biten" och dina händer far mot klingan.
risker finns ju alltid när du använder verktyg.
 
Väcker upp en gammal tråd.

Daniel_N skrev:
Söker en kapklinga till bordssågen med raka tänder (dvs ej växelvis slipade). Eventuellt heter denna typ av klinga något speciellt som jag inte har koll på. Vad jag vill göra är att skära ett spår (kapsnitt) i massivt virke för halvt-i-halvt sammanfogning. Jag trodde att jag hade en lämplig klinga för ändamålet, men min "80-tänders 5° varannan trapets-varannan rak"-klinga visade sig vara en besvikelse, eftersom trapetständerna var högre än de raka tänderna, vilket gjorde att jag inte fick en helt slät botten i urtaget. Gick att fixa med stämjärn, men jag har gärna rätt prylar från början.

Jag har sett så kallade "fräsklingor" med typ 4 raka tänder på 250mm klinga och ca 4mm bredd - är dock inte så säker på att de är så bra för kapsnitt.

Någon som har koll? Mer specifikt letar jag efter en 250mm klinga med 30 hål.
Fick du nånsin tag i en klinga med raka tänder?
 
Nix, sålde sågen och köpte en bättre grundkloss än min gamla istället:).
 
Daniel_N skrev:
Nix, sålde sågen och köpte en bättre grundkloss än min gamla istället:).
Tack för svaret!

Då måste jag ställa samma fråga: Någon som vet var man får tag i en 250 mm/30 mm sågklinga med raka tänder?

/P-O
 
pools skrev:
Någon som vet var man får tag i en 250 mm/30 mm sågklinga med raka tänder?
Tyckte jag hade sett ett tänkbart svar på den frågan nyligen och visst har Ola C hittat något från toolcontrol.se som han verkar nöjd med:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...nga-modell-bast-4.html?perpage=15#post2410186
https://www.byggahus.se/forum/verkt...nga-modell-bast-5.html?perpage=15#post2410202

EDIT: Ser nu att rubriken på denna tråd gäller kapklinga medan den andra handlar om klyvklinga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.