P
elpaco elpaco skrev:
Vänta nu. Vet du vad demokrati betyder? Att folket bestämmer? Vi som folk kan alltså välja politiker och påverka dem till att tex införa lagar om att minska klimatavtryck och förstörelse av fungerande byggnader endast i vinstdrivande syfte. Det är demokrati.
Om demokrati = majoritetsförtryck så har du rätt. Annars finns det en del andra kriterier som bör uppfyllas för att ett land ska kunna kallas för en demokratisk rättsstat. En rättsstat bygger på mänskliga rättigheter och till dem hör äganderätten.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Det finns väl en tydlig agenda i denna artikel
Arkitektritad?
Om man inte själv sitter och kladdar på ett rutpapper, så är väl alla hus ritade av en arkitekt?
Jag tror att termen arkitektritad brukar användas för att påvisa att huset inte är ett kataloghus eller nåt sånt.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Håller igång ett samhälle gör man genom att hålla penningarna cirkulerande i lokalsamhället.
Dvs hålla igång lokalsamhället med konsumtion (men urskiljningslös vore kanske att ta i lite för mycket).
Det gör man som rik genom att skära ned konsumtionen till sådan nivå att man kan köpa lokalproducerat och anlita lokala företagare.
Ju mer den rike konsumerar lokalt desto bättre går det för de lokala företagarna.
 
P
HomeboY HomeboY skrev:
Eller så säljer man fastigheten och bygger nytt på annan tomt.
Det kan löna sig sämre.
 
P
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Politikerna lämnar en del övrigt att önska men jag tror det är svårt att bryta dessa strukturer som byggts upp under årtionden. Alla får spela efter spelets regler. Så ser det ut. Sen är det ju du, jag, vi, alla som bygger samhället. Så jävla trist att se självgoda nissar uttala sig för att de lyckats bra med utbildning, arbete och boende. Då är det nära till att kalla andra idioter som inte fått ihop det lika bra.
Våra "kära" politiker har ställt till det med utbildningen också. Kunskap är inte längre det centrala i skolan så barn som kommer från hem där intellektuella aktiviteter inte prioriteras får det svårare senare i livet. De är helt enkelt övergivna av skolsystemet. Så skapas ett nytt klassamhälle.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Personligen brukar jag fokusera på taket på allmän pension. Den kickar in redan vid knappt 43 tusen i lön. Men det vidriga i kråksången är ju att vi betalar soc lik förbannat på pengarna ovan detta beloppet. Samt marginalskatt på 66 procent
Men, men …? Hur tror du att Myndigheten för kulturanalys, Myndigheten för delaktighet, Myndigheten för stöd till trossamfund, Nämnden för hemslöjdsfrågor, Sveriges Fängelsemuseum och övriga 245 statliga myndigheter ska kunna finansieras annars?
 
  • Ledsen
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
G Gripe skrev:
Lägre uppvärmningskostnader!!!
De var de det dummaste jag hört. När skulle de gå ihop sig? Även om utgiften skulle bli noll på uppvärmningen går det aldrig ihop sig under de nya husets livslängd. Vi bor i ett 1850 tala hus som andas. De är livskvalitet.
Det finns ännu dummare kommentarer, och de är inte ens ironiska.
 
P pmd skrev:
Det Beror På. En hel del av materialet i det rivna huset kanske går att återanvända?
Förbrukning är annars en central del i att hålla välfärdssamhället igång.
Du måste läsa tråden före svar, se #86;) annars blir det bara många svar/kommentarer på redan avklarade inlägg:cool:
Förbrukning är en del av vårt samhälle, helt rätt, men förhoppningsvis kasseras/förstörs inte det som inte ännu är färdigförbrukat, det blir en hållbarhetsfråga för samhället. Ett hus byggt på 90-talet, troligtvis arkitektritat och med kvalitativt val av material så bör det inte inte vara förbrukat efter 25 år. Men där saknar jag kännedom då jag inte vet huset konstruktion och byggnadsutförande.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dvs hålla igång lokalsamhället med konsumtion (men urskiljningslös vore kanske att ta i lite för mycket).

Ju mer den rike konsumerar lokalt desto bättre går det för de lokala företagarna.
Det där är en trossats som ofta upprepas men granskar man den närmare så håller den inte.
För det första så brukar de rikas överkonsumtion när den går över styr på det där viset förutsätta att de får varor och tjänster till ett pris som inhemska arbetare inte kan leverera.
För det andra blir hela samhället som helhet fattigare när personer idkar kapitalförstörelse. Det drabbar alla i slutändan.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men, men …? Hur tror du att Myndigheten för kulturanalys, Myndigheten för delaktighet, Myndigheten för stöd till trossamfund, Nämnden för hemslöjdsfrågor, Sveriges Fängelsemuseum och övriga 245 statliga myndigheter ska kunna finansieras annars?
Mysigt va :/ Och alla som sitter på arslet utan att jobba och får pengar för det
 
Jag ger blanka den i om Daniel Ek idkar förstör för sig själv.
När han spränger bort ett halvt - naturskönt - berg som han sen ersätter med betong,
i en skärgårdsmiljö där alla byggt så osynligt som möjligt,
då anser jag att han är en katt bland hermelinerna
och borde ha köpt sig nånting på ett vräkigare ställe.
Må han snubbla på sitt betonghus och ångra sitt köp!
 
M Mlle du Sfonctionelle skrev:
Jag ger blanka den i om Daniel Ek idkar förstör för sig själv.
När han spränger bort ett halvt - naturskönt - berg som han sen ersätter med betong,
i en skärgårdsmiljö där alla byggt så osynligt som möjligt,
då anser jag att han är en katt bland hermelinerna
och borde ha köpt sig nånting på ett vräkigare ställe.
Må han snubbla på sitt betonghus och ångra sitt köp!
Förstör för sig själv? Han har förstört två fastigheter som aldrig kommer gå att återställa. Han har även förstört för samtliga grannar som måste see åbäket han ska bygga.
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förstör för sig själv? Han har förstört två fastigheter som aldrig kommer gå att återställa. Han har även förstört för samtliga grannar som måste see åbäket han ska bygga.
Om detta håller jag med. Däremot skiter jag ringaktningsfullt i
om han förstör för sig själv genom att förslösa sin förmögenhet.
 
M Mlle du Sfonctionelle skrev:
Om detta håller jag med. Däremot skiter jag ringaktningsfullt i
om han förstör för sig själv genom att förslösa sin förmögenhet.
Jo fast tyvärr går det ju ut över oss alla när man river och förstör. Titta tex på klocktornet i hagastaden. Borta för alltid.
 
R
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo fast tyvärr går det ju ut över oss alla när man river och förstör. Titta tex på klocktornet i hagastaden. Borta för alltid.
Ska ni hålla på att hålla med varandra i många inlägg till? :)
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.