Renhorn Renhorn skrev:
Finns en tidigare Byggahus ”fråga experten” artikel om detta. ([länk])
Verkar vara mer eller mindre fritt fram att kapa bort grenarna om man ska tro den. Skulle dock rekommendera att kapa så nära stammen som möjligt för att ge möjlighet för trädet att läka skadorna.
För lövträd ska man kapa nära stam (eller större gren om det är en sidogren), eller långt ut. För barrträd ska man gärna lämna en bit (>25 cm) för att undvika röta. Tall ska dock tåla stamkvistning, särskilt i maj-juni (görs ibland på ungträd för att man ska få kvistfritt virke)
 
  • Gilla
Renhorn och 1 till
  • Laddar…
C CarrobarroCIA skrev:
Menar du att man sågar grenen underifrån och uppåt?
Man börjar med att såga underifrån men slutar innan sågbladet kläms fast sedan sågar man från ovansidan då minskas risken för bryt och fläkskador när grenen går av. Helst börjar man en bit ut och sågar bort huvuddelen, sedan man reducerat den vikt grenen bär tar man hand om stumpen. Ev kan man då klara sig med att bara såga ovanifrån eller bara lite från undersidan.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
C CarrobarroCIA skrev:
Hade träden stått vid en annan del av tomten hade vi nog kunnat leva med kottar, barr och eventuella grenar eller rent av betala en arborist men nu står de vid tomtens infart och vi skulle behöva spränga en del sten för att ändra positionen på infarten. Grannen har förblivit passiv hela tiden varvid vi har fått initiera all kontakt. Slutligen kommunicerade vi en tidsram tillsammans och att de fick ta initiativ till dialog inom tidsramen om de vill ha någon påverkan på hur grenarna tas ned. Tänker att det skulle främja träden att kapa grenarna nära stammen vilket vi inte får göra utan deras tillåtelse. Ytterligare en åtgärd hade kunnat vara att formulera situationen i skrift och skicka som rekommenderat brev. Dock så använder sig den ena personen av grannparet av omfattande personangrepp vid all kontakt vilket försvårar möjlighet att diskutera sakfrågan och ett skriftligt brev tror vi endast skulle missförstås. Vi har också beställt gränsutsättning för att säkerställa att vi har koll på var gränsen går.
Om grannarna är av den typen finns väl särskilt stor anledning att skicka rek med mottagningsbevis för att ha det dokumenterat. Se till att hänvisa till och beskriv tidigare kontakter så att ni får med det i dokumentationen.
 
M mackan_kal skrev:
Fast om man låter träd växa upp på sin tomt så nära grannen att grenar hänger långt in på dennes tomt så har ju ägaren av träden totalt misslyckats med sin del, troligen pga okunskap.

Tallar i synnerhet hör ju inte hemma inne i villaområden, fula, skräpar ner, blir väldigt höga och tar all näring ur marken.
Undra hur många som står och tittar på sina 15m höga tallar med kronan långt uppe.
Kan hålla med om att det ofta inte passar så bra, men det beror på terrängens karaktär och i viss mån tomternas storlek. Först och främst ska fastighetsägaren dock ha rådighet att välja själv, med de begränsningar som sätts av tomtgränsen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med om att sparade stora tallarna passar bra på Djursholms stora bergiga villatomter eller vid t ex Västertorps arbetarlängor. Men det blir nog knepigt att tränga in dem i dagens täta villamattor med små tomter med kataloghus, enorma trädäck, friggebodar, attefallshus, uterum och garage. Vi kan också titta på antalet skolade vanliga tallar som planteras i dessa områden, jag har aldrig sett det. De måste nog även objektivt ses som ett olämpligt träd för det samtida villaområdet.

Vill man odla tallar av mindre format så finns det andra arter och sorter att köpa i handeln. T ex ormskinnstall ([länk]) är en trevlig en från balkan som klarar väldigt torra lägen. Jag odlar en mindre sort av denna och den ger mycket glädje utan att bli enorm.
Ta bort eller minska på trädäcken i st f tallarna.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
P pauls skrev:
Är det ingen som reagerar på ingreppet ifråga? Kapa grenar på välvuxna (det talas om 20 meter höga) träd lär se fördjävligt ut och leda till röta och därmed stora risker förknippat därtill.
Nu pratar vi om tallar. Varenda tall i vår skog har "kapats" så här förra veckan. Man sågar i tomtgräns först underifrån en bit upp i grenen, sedan längre ut neråt, då rasar sedan grenen ner utan att det blir fläkskador som det blivit nu i stormen. Det är i princip naturligt för tallgrenar att gå av på det viset.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Njae. Grannen är ansvarig för sin fastighet. Till fastighet hör rotade träd även om dess grenar tränger in på grannfastigheten. Så skulle de hans träd vara så illa skötta att han kan anses vara vårdslös eller försumlig för att inte ha åtgärdat situationen så är det han som är ansvarig för en personskada orsakad av hans vårdslös eller försumlig. Men som vi har utrett i så många trädtrådar här så är det inte vårdslöst eller försumligt att ha stora träd på sin fastighet ens om deras rötter och grenar tränger in på grannfastigheten.

Helt korrekt är att ni ansvaras för egna sakskador som sker på er fastighet, ni får betala och inte grannen om en gren ramlar ned och orsakar sakskada.
Jag undrar efter att ha läst en annan tråd om ansvar där det gällde snöras från tak som kom ner på grannens uppfart. Där var det om det skulle komma på bilen så skulle det vara grannens ansvar för att han inte skyddat granne s uppfart genom att sätta upp snörasskydd. Varför blir det ens egna fel om grannens grenar ramlar ner på bilen? Jag tänker träden kommer upp från hans tomt = hans ansvar. Snön kommer ju lixom uppifrån.
Undanber onödiga kommentarer, bara klargöra hur man ser sån skillnad juridiskt.


C CarrobarroCIA skrev:
Grannarna saknar förståelse för att vi vill kunna använda hela ytan av tomten och tycker att vi ska anpassa användandet av parkering/uppfart efter tallarnas överhäng (3 stycken stora). Argumenten per se har dom inte bemött. Utöver oangelägenheten så föll nyligen en stor gren och landade 1,5 m från vår bil. Enligt försäkringsbolaget är sakskador (och personskador) som händer på vår tomt vårt ansvar. Vi är alltså ansvariga även om grenarna tillhör grannens tallar.
 
Teresa74 Teresa74 skrev:
Jag undrar efter att ha läst en annan tråd om ansvar där det gällde snöras från tak som kom ner på grannens uppfart. Där var det om det skulle komma på bilen så skulle det vara grannens ansvar för att han inte skyddat granne s uppfart genom att sätta upp snörasskydd. Varför blir det ens egna fel om grannens grenar ramlar ner på bilen? Jag tänker träden kommer upp från hans tomt = hans ansvar. Snön kommer ju lixom uppifrån.
Undanber onödiga kommentarer, bara klargöra hur man ser sån skillnad juridiskt.
Skillnaden mellan byggnad och natur mer eller mindre.
 
  • Gilla
Teresa74 och 3 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Man börjar med att såga underifrån men slutar innan sågbladet kläms fast sedan sågar man från ovansidan då minskas risken för bryt och fläkskador när grenen går av. Helst börjar man en bit ut och sågar bort huvuddelen, sedan man reducerat den vikt grenen bär tar man hand om stumpen. Ev kan man då klara sig med att bara såga ovanifrån eller bara lite från undersidan.
ok, tack. Tolkar jag det rätt att du avser handsåg och handhavande?
 
M mackan_kal skrev:
Och, du har ju med personliga åsikter?
Såklart jag har, men jag försöker inte proklamera dom som fakta.

Om jag tycker något så säger jag att jag tycker det, inte att det är så.

Det jag reagerar på är att folk börjar gnälla över trädens välmående. Är man så dum att man läter träd växa nära en granne så får man också ta konsekvenserna när dom växer över gränsen.
Så du kallar folk dumma för att dom inte tar ner träd som DU tycker är fula och inte passar in ? löjligt.
 
F FGLIN skrev:
Om grannarna är av den typen finns väl särskilt stor anledning att skicka rek med mottagningsbevis för att ha det dokumenterat. Se till att hänvisa till och beskriv tidigare kontakter så att ni får med det i dokumentationen.
Ja, så är det säkert och kanske det bästa om det inte går att samtala på ett vettigt sätt. Vi ger dom några dagar till och ser om det ger något.
 
C CarrobarroCIA skrev:
ok, tack. Tolkar jag det rätt att du avser handsåg och handhavande?
Ja, det var handsåg jag tänkte på men principerna kan väl tillämpas även på kedjesåg.
 
  • Gilla
CarrobarroCIA
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Såklart jag har, men jag försöker inte proklamera dom som fakta.

Om jag tycker något så säger jag att jag tycker det, inte att det är så.



Så du kallar folk dumma för att dom inte tar ner träd som DU tycker är fula och inte passar in ? löjligt.
Nej det gör inte jag heller, men folk är ju så lättkränkta att om man inte skriver MIN ÅSIKT först så tar dom åt sig ända in i själen :crysmile::crysmile:

Chilla ner, det är ett forum med olika åsikter.
 
  • Arg
senap
  • Laddar…
Claes Sörmland
Teresa74 Teresa74 skrev:
Jag undrar efter att ha läst en annan tråd om ansvar där det gällde snöras från tak som kom ner på grannens uppfart. Där var det om det skulle komma på bilen så skulle det vara grannens ansvar för att han inte skyddat granne s uppfart genom att sätta upp snörasskydd. Varför blir det ens egna fel om grannens grenar ramlar ner på bilen? Jag tänker träden kommer upp från hans tomt = hans ansvar. Snön kommer ju lixom uppifrån.
Undanber onödiga kommentarer, bara klargöra hur man ser sån skillnad juridiskt.
Du fick ett bra svar ovan men det är nog inte självklart att ett snöras från ett tak som skadar en bil på grannfastigheten blir takägarens ansvar. Det ska ju finnas vårdslöshet och försummelse med i bilden också.
 
  • Gilla
Teresa74
  • Laddar…
Claes Sörmland
F FGLIN skrev:
Ta bort eller minska på trädäcken i st f tallarna.
Platt-TV-medelklassen blir nog svårövertygad i den frågan. Eller vad säger ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.