S
blackadder skrev:
Ja, i snittytan.
du mena så du. har man bra plåt så kryper zinken dit.

det blir för varmt för plåten hur tunn trissa man använder. nibbler är det bästa.
 
Krypande zink? Måste vara en fantastisk uppfinning.
 
blackadder skrev:
Krypande zink? Måste vara en fantastisk uppfinning.
Zinken är självläkande och har jämt varit det men om du vet bättre kan väll du berätta var du har för utbildning inom plåt och fåt din kunskap ifrån?!
För jag är utbildad plåtslagare och läst på en hel del inom plåt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S
johan ivarsson skrev:
Zinken är självläkande och har jämt varit det men om du vet bättre kan väll du berätta var du har för utbildning inom plåt och fåt din kunskap ifrån?!
För jag är utbildad plåtslagare och läst på en hel del inom plåt.
vet du varför man ska hellre torka zink plåt med ättikssprit innan man målar den?
 
Upp till 3 mm tjock plåt så skyddas kanten av zinken på ytan, kunskap inhämtad från Lycksele plåtprodukter.

Protte
 
SBH skrev:
vet du varför man ska hellre torka zink plåt med ättikssprit innan man målar den?

Nej det vet jag inte håller aldrig på med att måla plåt utan själva plåtslageriet som jag jobbar med och är insatt i.
 
S
johan ivarsson skrev:
Nej det vet jag inte håller aldrig på med att måla plåt utan själva plåtslageriet som jag jobbar med och är insatt i.
inte kan du kolla med dom? var väl 10 år sen jag höll på med det där
 
Krypande zink... Själv har jag läst rapporter om rost och plåt med zink.

Zinken kryper inte och självläker inte skador i zinkskiktet, dock skyddar ju den omkringliggande zinken genom att vara
offeranod för den plåten som sticker fram i skadan. Men zinken kryper inte omkring.

/ATW
 
SBH skrev:
inte kan du kolla med dom? var väl 10 år sen jag höll på med det där

Gick in på en sida som har mycket om plåt och hitta en bra beskrivning på hur man ska målar zink plåt.
Står inget om ättikssprit men andra blandningar nämns för rengöring av zink plåt och troligen har ättikssprit någon liknade rengöring av zink plåt mer än så här kan jag tyvärr inte hjälpas med.

Länk:
http://www.teokonsult.se/plat/malning/plat2200.htm
 
S
ArneTW skrev:
Krypande zink... Själv har jag läst rapporter om rost och plåt med zink.

Zinken kryper inte och självläker inte skador i zinkskiktet, dock skyddar ju den omkringliggande zinken genom att vara
offeranod för den plåten som sticker fram i skadan. Men zinken kryper inte omkring.

/ATW
bra zink plåt läker sig. men till slut rostar även zinkplåt.
 
Rooney skrev:
En av plåtarna blir ju då kapad i båda ändar.
Oavsett kapmetod så blir det inte så lätt att få en snygg kapning i den synliga änden.
 
Vill man inte hålla på med det själv kan man ju gå till en plåtslagare så löser dom det åt en.
 
Tack för alla svar.
Om jag tänker efter så skiljer det ju bara en dryg hundring mot att köpa 2 st plåtar på 2,5 meter och kapa på mitten mot att köpa en plåt på 3,5 meter och kapa på två ställen.
Jag köper två plåtar på 2,5 meter så blir det ingen synlig kapyta och ingen kapyta som det rinner vatten på.

Jag kapar med nibbler från Byggmax om ingen protesterar.
 
S
Taxen skrev:
Jag skall också kapa plåt snart..Funkar en sån här då?Billig är den för det lilla jobbet som väntar.
[länk]
hyr hellre än köp en sådan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.