Hej!

Jag installerade en ny vedpanna häromåret i mitt gamla hus som sedan tidigare hade en skorsten. Skorsten blev inplåtat i samband med ett takbyte ett antal år tidigare, innan vi ens ägde huset.

Min sotare har rådit mig att ta bort ett insatsrör som installerast i rökröret från pannan, när huset hade oljepanna för många år sedan.

Jag måste göra hålet i den svartlackade plåten på skorstenen större, så att jag kan bila loss det inmurade järnröret. Inte bästa bilden kanske. Som man kan se har vi lagt ett nät på skorstenen för att slippa kajbon i den. Det lilla runda hålet behöver bli lika stort som det motsående i mitten på andra sidan ungefär.

Svartlackad plåt på skorsten med fem ventilationshål, ett runt och fyra fyrkantiga, täckt med nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle det gå att kapa med ett multiverktyg? Eller skulle det också bli för varmt? Kan man kyla samtidigt med någon kylspray eller liknande, eller riskerar det bara att det blir för kallt och problem iom det?

Är detta bästa underforumet för denna fråga?

mvh
 
S
Plåtsax.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tror du att plåten flexar så mycket att man får plats med en plåtsax?
 
C Charlieboyen skrev:
Tror du att plåten flexar så mycket att man får plats med en plåtsax?
Borde inte vara svårt att prova om det är möjligt. Plåten sitter väl endast fast i ytterkanterna?
 
C Charlieboyen skrev:
Tror du att plåten flexar så mycket att man får plats med en plåtsax?
Ganska säker så ja
 
Tomture61
C Charlieboyen skrev:
Hej!

Jag installerade en ny vedpanna häromåret i mitt gamla hus som sedan tidigare hade en skorsten. Skorsten blev inplåtat i samband med ett takbyte ett antal år tidigare, innan vi ens ägde huset.

Min sotare har rådit mig att ta bort ett insatsrör som installerast i rökröret från pannan, när huset hade oljepanna för många år sedan.

Jag måste göra hålet i den svartlackade plåten på skorstenen större, så att jag kan bila loss det inmurade järnröret. Inte bästa bilden kanske. Som man kan se har vi lagt ett nät på skorstenen för att slippa kajbon i den. Det lilla runda hålet behöver bli lika stort som det motsående i mitten på andra sidan ungefär.

[bild]
Skulle det gå att kapa med ett multiverktyg? Eller skulle det också bli för varmt? Kan man kyla samtidigt med någon kylspray eller liknande, eller riskerar det bara att det blir för kallt och problem iom det?

Är detta bästa underforumet för denna fråga?

mvh
Vad du än gör , använd ej kapmaskin med kapskiva . Sprutet fastnar i färgen + området närmast blir bränt .
Nibblingssax kommer åt bra utan att brottas med plåten .
 
Kände inte till vare sig nibblingssax eller maskin innan, tack! Kanske är lättare med en sån om man inte vill hålla på och klättra runt skorstenen som man kanske måste med en plåtsax, om ni förstår hur jag menar...
 
Jag tror att en sax är det enklaste alternativet...
Var i Östergötland håller du till?
Jag finns runt norrköping/vikbolandet och kan komma och klippa upp det om det är i närheten
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Alternativet är att lossa hela överdelen under tiden som behövs för att fixa pipan
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Jag hoppas jag ska hinna klättra upp och undersöka lite mer i helgen.
 
har du eldat i din nya panna?, blir det dåligt drag med insattsröret?. självklart är det hämmande det kan ju alla se, men är det så kasst?, annars är det kanske good enough?
att sotarn ger råd är inte samma som krav.
 
Ja, jag har eldat i pannan i ungefär 1½ vintersäsong. Jag har inte kunna köra fläkten i pannan på 100% utan att den larmar för att pannvattnet blir för varmt. Det skulle möjligen kunna bero på något problem med min laddomat, men jag tror att det är värt att ta bort insatsröret och se om det blir bättre. Jag har haft ganska mkt tjärbildning också, men det har nog mest varit för att jag eldat torrgran.
 
Jag var uppe på taket tog bort nätet, tittade och tog lite mer bilder:
Närbild av plåt med flera hål på ett tak, med en persons skugga över plåten och takpannor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett hål i en plåt på ett tak, där plåten verkar vara fastkladdad runt öppningen med en mörk beläggning inuti hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en plåt på taket, fäst med två skruvar, mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar som att plåten är ganska fastkladdad just vid det aktuella hålet, jag tror att jag tar bort den övre plåten och sen gör det jag ska och sen kan jag klippa hålet större sist istället. Det verkar som att den över plåten bara är vikt om kanten, så den borde vara någorlunda lätt att lossa.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag tror att en sax är det enklaste alternativet...
Var i Östergötland håller du till?
Jag finns runt norrköping/vikbolandet och kan komma och klippa upp det om det är i närheten
Jag bor i norra länsdelen, men jag tror nog att jag kan reda ut det här på egen hand med lite tips och råd av er här på forumet.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Närbild av en gammal skorsten med fyra öppningar och en större rökkanal. Ytan är smutsig och sotig. Bakgrunden visar tak med svart takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.