Needas Needas skrev:
Hyr en Festool sänksåg TS55 med 48T klinga för ändamålet.
Med den sågen kommer du 11-12mm ut ifrån väggen vilket är alldeles lagom.
Bra tips. Den verkar vara väldigt smal på sidan.
Går det att justera snitt djupet? Jag menar jag vill bara såga klickgolvet som är 17mm inte spånskivan under.

 
L lob skrev:
Vad är det som hindrar att man klickar loss en rad och kapar med en vanlig såg? /LOB
Det går på kortsidorna men långsidorna måste man ta upp hela golvet och såga.
 
Jag hyrde en maskin som var gjord just för det. Typ en handklinga med försänkt skruv och klingskydd som slutade jäms med klingan. Med 3 mm klinga kunde man kapa 5 mm utmed en vägg.
Men det är nog 20 år sen.
 
L Lars48 skrev:
Bra tips. Den verkar vara väldigt smal på sidan.
Går det att justera snitt djupet? Jag menar jag vill bara såga klickgolvet som är 17mm inte spånskivan under.

[media]
Ja, det är det som är en av finesserna med en en sänksåg.
 
Needas Needas skrev:
Med den sågen kommer du 11-12mm ut ifrån väggen vilket är alldeles lagom.
Beror på vad man har för golvlister. 12 mm är nog dubbelt mot vad jag skulle ha i ett normalstort rum. Med 12 mm-golvlister fungerar det heller inget vidare.
 
A
Är det här egentligen rätt tillfälle att såga? Sågar man när golvet har svällt, kommer ju springan att växa ännu större, så risken finns att inte ens 15mm lister täcker sedan...

Bör man inte göra det när golvet är är som minst, typ i januari/februari?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
A
Men, ligger golvet i spänn mot väggen nu?
 
Nu har det blivit kallar jämfört med i September och golvet låter inte alls som det gjorde för ett par månader sen. Då tror jag att golvet har krympt tillräckligt. Det kanske krymper en aning mer. Jag har 15 mm socklar. De täcker 12 mm.
 
L Lars48 skrev:
Det kanske krymper en aning mer. Jag har 15 mm socklar. De täcker 12 mm.
Fast lite ojämn vägg eller en aning "hicka" vid sågandet... Inga större marginaler direkt men visst, rent matematiskt bör dina lister täcka golvspringan, om det nu inte golvet krymper lite till...
 
BirgitS
Vi har ju lätt minst 10 procentenheter lägre rel. luftfuktighet inne om det är -20 grader ute jämfört med hur det är just nu. Det skulle jag då tro påverkar golvet. Det bästa är väl egentligen att vänta till nästa sensommar så att man tydligt ser var det går emot någonstans.
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.