Hej
Klickgolvets avstånd till väggarna har krympt på flera ställe och jag behöver kapa de 1 cm från väggarna på plats.
Vad är det bästa verktyget att använda för ändamålet ?
Har funderat på en liten cirkulär såg som ni ser på länken nedan. Men har ingen erfarenhet av den, det är osäkert om jag kan justera den så att den kapar just 1 cm från väggarna. Det ser ut på filmen att den behöver större utrymme på sidorna. Några föreslag ?
Vanlig multimaskin har jag redan provat men det tar alldeles för lång till att kapa golvet. Det går att många sågblad också. Så att säga den är inte praktisk.
 
Jag har en sån där såg exakt likadan fast med märket Ferm.
Jag tog och kolla precis och man kommer som närmast 2cm från väggen.
Dock blir det nog ganska jobbigt att såga så också eftersom startknappen hamnar in mot väggen.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Scouten skrev:
En hyfsad multicutter löser det.
Fast det hade TS redan dömt ut.

L Lars48 skrev:
Vanlig multimaskin har jag redan provat men det tar alldeles för lång till att kapa golvet. Det går att många sågblad också. Så att säga den är inte praktisk.
Jag är nog beredd att hålla med TS. En handfull centimeter, visst, men om vi pratar om längre sträckor känns det ganska drygt. Eller har du tips på "specialblad" som gör att man "mäktar med" längre snitt?
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det hade TS redan dömt ut.



Jag är nog beredd att hålla med TS. En handfull centimeter, visst, men om vi pratar om längre sträckor känns det ganska drygt. Eller har du tips på "specialblad" som gör att man "mäktar med" längre snitt?
Jag vet inte, jag köpte mig en lite för dyr såg med bra blad och har sen dess inte haft några problem att avverka många meter på väldigt kort tid.
 
Scouten skrev:
inte haft några problem att avverka många meter på väldigt kort tid.
Skiljer en de om det är rent trä eller "hårdplast/laminat" i klickgolvet. Sen är nog riktigt bra blad en nyckel till framgång.
 
Golvet är laminat, en robust version. Det gick knappast att borra håll i den med vanliga metalborrar. Jag fick använda stenborr. Om det var trä då skulle det gått med multiverktyg.
 
A
L Lars48 skrev:
Golvet är laminat, en robust version. Det gick knappast att borra håll i den med vanliga metalborrar. Jag fick använda stenborr. Om det var trä då skulle det gått med multiverktyg.
Fast jag hävdar med en dåres envishet att rätt multisåg och rätt blad löser det! Prata med en proffssäljare, inte någon på Bauhaus eller liknande.

Alternativet är kanske en bra sänksåg, de kan ju komma riktigt tätt mot hinder, fast 10mm är väldigt nära.
 
Är golvet nylagt?
Eller är det så att golvet helt enkelt rör sig och nyttjar de tidigare uppmätta 10mm i spalt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Hej
Klickgolvets avstånd till väggarna har krympt på flera ställe och jag behöver kapa de 1 cm från väggarna på plats.
Vad är det bästa verktyget att använda för ändamålet ?
Har funderat på en liten cirkulär såg som ni ser på länken nedan. Men har ingen erfarenhet av den, det är osäkert om jag kan justera den så att den kapar just 1 cm från väggarna. Det ser ut på filmen att den behöver större utrymme på sidorna. Några föreslag ?
Vanlig multimaskin har jag redan provat men det tar alldeles för lång till att kapa golvet. Det går att många sågblad också. Så att säga den är inte praktisk.
[media]
Hyr en Festool sänksåg TS55 med 48T klinga för ändamålet.
Med den sågen kommer du 11-12mm ut ifrån väggen vilket är alldeles lagom.
 
BirgitS
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Är golvet nylagt?
Eller är det så att golvet helt enkelt rör sig och nyttjar de tidigare uppmätta 10mm i spalt?
Instämmer, det är ju i september (Stockholmsområdet) som trägolv är som störst och då behöver det ju inte längre vara några mm tomt längs väggarna. När uppvärmningen har fått torka ut golvet i några veckor börjar det krympa.
 
Vad är det som hindrar att man klickar loss en rad och kapar med en vanlig såg? /LOB
 
Stor risk att någon not går sönder.
 
Festools ts55 går 12mm från vägg
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Är golvet nylagt?
Eller är det så att golvet helt enkelt rör sig och nyttjar de tidigare uppmätta 10mm i spalt?
Golvet lagt förra året. Ja, man kan säga att det är nylagt. Jag kommer ihåg att jag tjatade på snickaren att det ska vara just 10mm. Såg ett par gånger att han körde med 5mm men rättade till det efter tillsägelse. Nu vet jag inte om golvet har rört på sig eller snickaren som körde med 5mm. Hur som helst det sitter trångt och det knastrar lite här och var. Inte på vinter utan under aug och sep som är fuktigast. Golvet expanderar av fukt och värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.