Det funkar tyvärr inte med billiga tigersågar då dessa saknar pendling. Utan pendling tar det för lång tid och du sabbar bladet. Har du såg med pendling och ett ok blad (behöver inte vara något superduper som sagt) så klyver du sten på 10-30 sek. Jag minns inte detaljerna (finns på forumet) men jag har gjort över 100 kap med mitt blad och det fungerar lika bra som när det var nytt.
 
Jag har en helt OK såg (Makita JR 3050), men visst saknar den pendling. Får väl köpa en med pendling i mitt nästa liv eller så...
 
Vad du säger är att inte köpa bladen på byggmax utan köp kvalitesblad från tex Bosch som eg inte kostar mycket mer.
 
Jo, det stämmer. Jag hade förväntat mig bättre blad eftersom de var avsedda för Leca (även om de kom ifrån Byggmax). Men också att en borrmaskin och betongborr kan vara användbara vid kapning av Leca.
 
Mikael_L
Pepparkaka skrev:
Jag köpte ett sågblad till tigersågen från Byggmax, men efter att ha kapat tre block var skärpan borta och det tog en evighet att kapa blocken
Jag antar att det var detta blad du köpte?
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...lbehor-elverktyg/42317/tigersagblad-grov-leca

Jag har sett det bladet och inte förstått varför Byggmax anser att det är ett blad för leca. Jag tycker det ser ut som ett standardblad med grov tandning.

Ett sågblad för leca ska väl ha hårdmetalltänder?
Så här:
330_cf73a71d743b5f179ad4c6ef65472b6b.jpg
 
...ja, blad med hårdmetall skär fungerar iaf väldigt bra. Problemet är att jag testat med såg utan pendling och det var helt hopplöst.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
...ja, blad med hårdmetall skär fungerar iaf väldigt bra. Problemet är att jag testat med såg utan pendling och det var helt hopplöst.
För att det gick långsamt att såga eller att bladet tog stryk/slut?
 
Det gick så långsamt att såga att det gick fortare att såga manuellt med fogsvans + knäcka. Dessutom fick man ju nöta med bladet längre på ett kap än vad jag gjorde på 100kap med en riktig såg.....
 
Mikael_L skrev:
Jag antar att det var detta blad du köpte?
[länk]
Ja, det stämmer.
 
Jag har förvisso alltid kört med pendling vad jag kommer ihåg men det borde funka utan åxå.
Men biltemabladen ser uppriktigt ut som en felmärkning.
Mina boschblad är hårdmetall och 3tpi, när man testade tidigare med vanliga BiM blad så försvann ju tänderna på nolltid därför skaffade jag riktiga blad istället.
 
Jag håller på och kapar lite Leca-block och köpte en Bahco-ProfCut gjord för lättbetong, gör inte det... tänderna slipades ner efter bara några block, efter att jag har böjt ut tänderna mer så har jag kunnat såga några block till men nu är det slut med det tricket också. Får se om jag hittar en riktig såg till mig själv i julklapp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.