Hej. Är det någon som har kapat metall med kapex 120? Jag tänker på hängrännor och stuprör. Med rätt klinga och lågt varvtal borde det väl inte vara något problem, eller?
 
Den är inte gjord för metall.
Det finns bättre maskiner och verktyg för det och som är avsedda för det.
 
Har en kap köpt på Coopbygg med 255 mm klinga (börjar bli rackig nu) som jag lyckades montera en metallkapskiva i :p

Största problemet är att hålen i kapskiva/klinga är olika:(
 
Aluminium, koppar och liknande metaller går ju bra att såga med träklinga men klingan mår nog inte så bra om du kapar stuprör och hängrännor av stålplåt.
 
Känns jävligt onödigt att kapa rännor och rör med en gersåg. Själv använder jag som plåtslagare alltid en bågsåg. Tar inte ens 1min att kapa en ränna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bågsåg
 
Håller med dig MaZtoR, har kapat massor med bågsåg men med nybliven tennisarmbåge http://sv.wikipedia.org/wiki/Tennisarmbåge och ca 70 detaljer att kapa så blir man kreativ. Har pratat med festoolförsäljaren och han påstår att sågen klarar det men det blir svårt att hitta en klinga. När jag byggde ett avlopps system var det guld att kapa alla markrör med gersågen, tänkte att det skulle vara lika praktiskt med rännor och rör.
 
Tänk på att om det är en lackad plåt kan värmen få färgen att släppa. 70 detaljer att kapa låter väldigt mycket, stort hus eller många byggnader på tomten?
 
Det är några stora byggnader men det antalet ökar snabbt på: 3-4 rördetaljer per nedsläpp, 26 nedsläpp plus rännor (blev nog mer är 70, iaf tråkigt att kapa för hand). Jag undrar om värmen blir ett problem. Definitivt ett problem med vinkelslipen.
 
Hur värmäkanslig färgen är beror vilken typ det är. Finns de där bindmedlet släpper redan vid 60 grader upp till över 100 grader. vilket märke är det på rännor/rören?
 
Borga, nu är allt på plats men det vore intressant inför nästa gång.
 
Sticksåg med metallblad för den med tennisarmbåge.

Protte
 
Provat både stick och tigersåg men ser det bekväma i att använda kapexen. Anhåll, laser, vinkelrätt,... Visst låter det härligt.
 
När jag byggde chassit till min bil använde jag en billig såg från Jula och satte i en kapskiva för vinkelslipar. Det fungerade, men rören blev varma. 25x25x2 fyrkantsrör. Nu behöver man ju inte skava lika länge på en hängränna, men det finns bättre klingor.

3182011115016347d.jpg

5382011114718893a.jpg
 
xl15 skrev:
När jag byggde chassit till min bil använde jag en billig såg från Jula och satte i en kapskiva för vinkelslipar. Det fungerade, men rören blev varma. 25x25x2 fyrkantsrör. Nu behöver man ju inte skava lika länge på en hängränna, men det finns bättre klingor.

Off topic:

Har du fler bilder på det projektet, som du vill visa oss?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.