Det var ett jädra tjat om mina glasögon. Jag ska ta en bild på dem endera dan om jag orkar.

Om vi lämnar ordet "simglasögon" åt sidan så var min poäng att de ska vara tättslutande mot ansiktet runt hela glaset. De där stenflisorna har en envis benägenhet att leta sig in i varenda liten glipa och hamna i ögonen annars.
 
S
sist jag kapa i sten hade jag en motorkap med en klinga på 400mm och vattenkylning.
som att skära i smör
 
Många bra tips här - tackar :)

Ska ta mig en funderare, nu är det urschaktat för gångarna i vart fall. Bara resten kvar :)
 
  • Gilla
Mackahan76
  • Laddar…
pyro skrev:
Har du tittat på Evolution Rage kanske denna kan vara ett alternativ.
[länk]
Snubblade över den på toolstop för ett tag sen när jag utvärderade marknaden av stenkapar. Har ingen egen erfarenhet av den, noterade bara att det verkade vara ett ganska bra pris för den typen av maksin. Nu brukar ju inte ett lågt pris spegla hög kvalitet för det mesta men efter vad jag har läst mig till har jag fått uppfattningen att dom fått rätt OK kritik på sina övriga maskiner iaf.
Det där ser ju helbra ut.

Jag ska lägga ca 50 kvm älvdalskvartsit nästa år och funderar på hur jag ska få det snyggt då allt handlar om råkluvna, oregelbundna plattor. Ska man få hyfsat små skarvar så blir det nog en del kapande och stenhuggning. Jag har en vanlig vinkelslip med diamantskiva.

Vilket verktyg ska man egentligen använda för att få bäst resultat? Ska jag köpa en sån här skön kap, är en stenklipp bättre eller blir det snyggare om man skär ett spår med vinkelslipen och sedan slår av stenen med slägga?
 
dubbelpostning
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Vilket verktyg ska man egentligen använda för att få bäst resultat? Ska jag köpa en sån här skön kap, är en stenklipp bättre eller blir det snyggare om man skär ett spår med vinkelslipen och sedan slår av stenen med slägga?
Oavsett verktyg vid kapning i sten så säger jag samma sak som Nyfniken. Själv brukar jag vid kapning i metall och sten använda ett par skyddsglasögon som ser ut som slalomglasögon. Man ser ut som en muppet i dem, men två vändor till vårdcentral pga stenflisor som letat sig in trots vanliga skyddglasögon får räcka.


Stensåg.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ang. verktyg så röstar jag på att du ska bygga denna läckra stensåg som för övrigt används i Kina. Undra om man håller stenen mellan knäna medan någon sänker ner klingan? *tummen upp*

Redigering: Ser nu att det faktiskt hänger ett snöre vid klingan så man kan dra ner klingan medan man håller stenen mellan knäna. Man kan alltså jobba ensam med den. *Två tummar upp*
 
Redigerat:
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Attans att jag inte såg den där Kinesmaskinen innan, nu har jag ju redan kapat all sten! :D

För min del slutade det med att jag efter moget(nåja...) övervägande körde med min blåa 125 mm Bosch med en diamantskiva från biltema. Jag byggde mig ett enkelt arbetsbord av tre SJ-pallar (Två till "ben" och en som arbetsyta). Kapade de flesta stenar både på över- och undersida. Prövade att slå av några efter snitt på bara ena sidan men brottytan blev inte bra.

Kan också meddela att det inte är någon raketforskning att kapa betongsten, om någon nu trodde det. Av de mer än 250 stenar jag har kapat har det inte "kastat" en enda gång. Tidigare farhågor kom alltså helt på skam.Jag började med att spänna fast stenarna med skruvtving i en särskild rigg, men det blev bängligt så det slutade jag med efter ett par stenar. Därefter höll jag stenen med ena handen och vinkelslipen med den andra... Inte tillstymmelse till kast.

Det visade sig vara en stor fördel med att ha så liten klingdiameter när jag kapade stenarna till de radier på ner till 2,4 meter eftersom kapskivan flexade så pass att det gick att följa radien (y)

Vinkelslipen är fortfarande vid god vigör och mest förvånad är jag över kapskivan som fortfarande är som ny, trots att det som sagt står biltema på den.

Skyddsutrustningen, som jag använde en egen tråd om här
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.