Jag vet inte om jag är livsfarlig men om jag skulle klyva halvmetersved på mitten så skulle jag nog staplat veden i en stapel och klyvt den i stapeln med motorsåg, och föst undan veden allteftersom den blev kapad.

Med skyddsutrustning så skulle det nog vara relativt säkert men dock en viss risk för kast.

/ATW
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jag tycker ni krånglar till det. Att dela en 50-cm bit gör man ju en gång per stock även vid vanlig vedkapning, vid den sista halvmetern av stocken. Visst händer det att stumpen börjar snurra på boken men av går den alltid till slut. Nu antar jag att detta är kluven ved, vilket borde minska risken för snurrande bitar.

Nä spika ihop en bock av några brädstumpar där du har kanske runt 30-cm mellan två av "kryssen". Sen är det väl bara att lägga dit ett lagom antal halvmetersbitar, fräsa igenom bunten med sågen och repetera. Det är ju inget precisionsjobb vi pratar om utan bitarna ska ju bara delas. Att stå vid gersågen och kapa vedträd känns bara fel...
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jag använder Stihl MS200T (enhands topphandsåg)
att kapa allt under 1 dm i diameter eller så - jag har
två sådana - och de tuggar trä som bara den - det är
dock en aning småfarligt och kräva god disciplin och
nogrannhet - fingarna är ju värdefulla redskap - man
kan kapa ihop en kubik löjligt fort sålunda ... .

PS. Alltså - man håller "ämnet" som skall kapas med
vänstran och kapar med högran ... .
 
palbin skrev:
Alltså - man håller "ämnet" som skall kapas med
vänstran och kapar med högran ... .
I ärlighetens namn, tycker du ens själv att det där är ett bra förslag? Att hålla en hand uppskattningsvis 15 cm från en motorsågkedja? Med bara en hand på motorsågen har man ju dessutom inte ens skuggan av en chans att parera ett kast.

Ditt förslag är fullkomligt livsfarligt! :mad:
 
Handfarligt möjligen - men jag har använt det "komersiellt"
(om än i liten skala) ganska länge - men det kräver som
sagt att man håller koll på lite ... .
 
Det finns en anledning till att de som begår självmord gärna skär sig i handleden. Jag tror inte en motorsåg gör mindre skada än en kniv.

Om du använt det tricket "kommersiellt" antar jag att du har ett motorsågskörkort.
Fick du det i corn-flakes paketet ? ;)
 
OK! Tack för alla grymma svar! Nu har jag snickrat ihop ett litet sågbord eller vad vi ska kalla det. Det funkar hyfsat bra, tycker jag. Det händer att bitarna på toppen hoppar lite när jag fräser igenom men de stöter bara i regelverket (hittills...) men har löst det genom att lägga lite tyngre ved på toppen. Vad tycker ni? Ska jag komplettera med något? Använder en elkedjesåg från Jula. https://www.jula.se/catalog/tradgar...och-tillbehor/elkedjesagar/elkedjesag-726727/


s0j3ETL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ipasti och 2 till
  • Laddar…
If it works, dont fix it :)
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
En 12 tum kap/gersåg eller en bandsåg fixar ju det
hela lätt ... . Fortfarande gäller det hålla lite koll på
fingrarna ... . Man kan ju förstås spänna fast 1/2-
metersbitarna i ngt skruvstädsaktigt och sedan så-
ga av dem med en liten motorsåg ... . Det bästa lär
väl vara skaffa en 1/2-metersstandardeldstad :) ... .
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jag har kapat överblivna "trägolvlängder" till eldningsved
för eget personligt bruk genom "bunta ihop dem" ovanpå
ngt som höjer dem över marknivån (motorsåg gillar inte
jord) - sedan ställa mig på dem för att fixera dem - och
såga - med sågstövlar lär detta bli så safe man kan hop-
pas på ... .

Om man sågar närmre händer/fingrar finns det ju såghand-
skar med sågskydd ... . Kostar inte mkt ... .
 
Redigerat:
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Det du byggt är en minivariant av en sågbock för kedjesåg. Har sett flera exempel på sådana gjorda för 3m längder och de är konstruerade precis som din.
Där fyller man en sådan precis som du gör och kapar. Med 3m längder blir det lite mera kapande och då kan man stabilisera genom att ett kort spännband dras runt det hela på mitten.
Och med din variant så kan du kapa i takt med att du använder veden.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Ta ett band och en gummistropp (a la lastbilskapellfäste) så kan du få bitarna att ligga still.

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kanske räcker med ett band och en trekilosvikt ?
 
Redigerat:
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
kulle
HasseTeknik skrev:
Ta ett band och en gummistropp (a la lastbilskapellfäste) så kan du få bitarna att ligga still.

[bild]

Det kanske räcker med ett band och en trekilosvikt ?
nja där du satt band är ju där han sågar.....
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jag satte spännband (alltså mindre snabbspännband utan klickande spännare) på båda sidor om snittet.

När man kapat håller bunten ihop och kan lyftas till stapeln direkt. På med bandet igen, kapa nästa
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.