Hej!

Jag har ca 10 kubik halvmetersved som jag måste dela på hälften för att den ska gå in i vår lite mindre kamin. Frågan är nu bara hur.

Jag kommer förmodligen hädanefter köpa 30 cm ved så jag kommer inte behöva göra detta igen. Ska jag ändå köpa en vedkap? Eller kanske köpa en liten elkedjesåg som jag kan använda till annat sen och en sågbock?

Vad skulle ni gjort?
 
Jag har en panna där jag kan elda 60 cm samt en kakelugn där 30 cm är mer lämpligt..

En kapsåg hade säkert varit fint men jag köpte mej en elsåg för ca 1000 spänn.
Beror väl på vad man har plats med.

En stor kapsåg har jag lånat när jag har haft längre pinnar att då kunna kapa lite snabbt.

Fördelen nu är att jag kan stå inomhus med mitt motorsåg och sågspånet kan jag sopa upp och elda i pannan.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Såga så korta stumpar i sågbock är inte lätt, de ramlar bara så du kommer behöva spänna fast dem.

Skaffa en beg. vedkap som du kanske säljer sen, eller så säljer du veden och köper ny i rätt längd.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Är veden kluven så går det väl relativt enkelt med en gerkap bara? Den har man ju antagligen nytta av till byggande också.

Vedkap är väl mer tänkt för att kapa grövre stockar innan man klyver?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Bygger man en egen sågbock som passar så är det inga problem med ett enklare elsåg.

Får man in veden i sin gersåg, då är ju lyckan gjord...
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
En byggsåg går också bra, har man också användning av sedan :)
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Bösahus skrev:
Får man in veden i sin gersåg, då är ju lyckan gjord...
Är den kluven borde man ju få in den?
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Köp en enklare kedjesåg, en sån har man alltid nytta av senare och den tar inte upp mycket plats.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Ska du bara göra detta så kan du hyra en såg. Eller en elkedjesåg från jula för inga pengar
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
När jag eldade ved för några år sedan så hade jag en vedklipp som jag körde nästan allt i. Det som var för grovt kapade jag med motorsåg till enmeterslängder, som sedan klövs på vanlig vedklyv. När det fått torka så kapade jag det i tre delar i vedklippen.
Det jag vill komma fram till är att i en vedklipp så kan man mata in ett flertal pinnar på en gång och kapa allihop i ett moment, samtidigt som det även finklyvs lite extra. Det är ju dock ingen maskin som man införskaffar för en engångsföreteelse, men det kanske går att hyra någonstans?
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
10m3 är ju inte så mycket. Köp (eller hyr/låna) en elkedjesåg. Bygg en enkel sågbock och kapa upp hela rasket på några timmar.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Vilka många och grymma svar. Tack! Jag kommer köpa en elkedjesåg och bygga en liten sågbock så får jag och tjejen lägga några timmar på detta. Har nog mest användning av en elkedjesåg sen också.
 
Googla fila sågkedja och köp en fil, då blir den som ny efter varje omgång. Och var försiktig
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jag skulle inte rekommendera en kedjesåg till små korta stumpar. Du måste få fast dem på något vis och det är svårt om du vill ha bekväm arbetshöjd (betydligt enklare om du har en stock som ligger kvar av sin egenvikt).

Köp en billig kap/gersåg med ett vettigt stativ. Bara att lägga dit, hålla fast med ena handen och såga. Allt i bekväm höjd. Inget kladd med kedjeolja eller behov av att ständigt fila kedjan. 10m3 är ju inte mycket.

//Johan
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Ja, problemet med en kedjesåg är väl att man bör hålla den med två händer, då har man ingen hand att hålla fast veden med?

Jag vill minnas att jag sett nåt youtube-klipp på nån som hade konstruerat en "hands free" kedjesåg just för att enkelt kunna kapa pinnar genom att trycka dem mot kedjan... den såg lindrigt sagt livsfarlig ut:(
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.