Ok, jag brukar inte vara den som skryter... Men kolla här vad jag gjorde, första gången någonsin jag gjorde detta momentet. Har ALDRIG gjort något liknande. Ser mig iofs som händig, men ja. 😁
Kan tilläggas att hörna 2 blev liknande, 3 blev förjävlig (ojämn vägg/tak?) och 4 blev helt ok.

IMAG1233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Timo Kordelin och 1 till
  • Laddar…
Det är helt lönnlöst att beskriva hur man gör eftersom allt som står här ovan är otydligt. Kapa 45 grader låter ju fint men från vilket håll mätt? Hur ska listen ligga?
Glöm allt det.

Ta några spillbitar och träna lite. Har du fått vinklarna att fungera i innerhörn och ytterhörn, märk upp de ordentligt och använd de som mallar vid skarp läge.
Ett tipps bara: om du ska göra en list med en gerad kapning och en rak (90 graders) kapning, ta den gerade först. Då finns kanske tillräckligt med längd för att göra om, och så kan du ta den raka sist. Där kan man nte göra fel.
 
Husägaren87 skrev:
Ok, jag brukar inte vara den som skryter... Men kolla här vad jag gjorde, första gången någonsin jag gjorde detta momentet. Har ALDRIG gjort något liknande. Ser mig iofs som händig, men ja. 😁
Kan tilläggas att hörna 2 blev liknande, 3 blev förjävlig (ojämn vägg/tak?) och 4 blev helt ok.

[bild]
Det ser rätt så fint ut. Starkt jobbat !
Ser att du gjorde som på din länk. Hur har du sågat den runda delen ?
Jag harfortfarande inte hittar nån matematisk formel för att kapa båda lister så att de går ihop. Kan bara konstatera att 45 grader rakt av, lämnar kvar en liten öppning i mitten av skarven. Det syns om man anstränger ögonen. Detta pga att listen är böjd. Ska prova i helgen.
 
Enklaste tipset är.

1) Lägg listen i kapsågen så som den kommer sitta i taket.
2) Kapa 45-grader
3) Lägg den andra biten i kapsågen, även den precis som den kommer sitta i taket. (den kommer alltså in i sågen från andra hållet)
4) Kapa 45-grader. (Jämfört med punkt 2 så flyttar man klingan 45-grader åt andra hållet)

Vet inte om det blev begripligt. Men det var iaf begripligt i mitt huvud. För att prova dig fram så använd spillbitar.
När man har fått upp snitsen så behöver man inte hålla på att fundera så mycket.
 
Matstj skrev:
Det ser rätt så fint ut. Starkt jobbat !
Ser att du gjorde som på din länk. Hur har du sågat den runda delen ?
Jag harfortfarande inte hittar nån matematisk formel för att kapa båda lister så att de går ihop. Kan bara konstatera att 45 grader rakt av, lämnar kvar en liten öppning i mitten av skarven. Det syns om man anstränger ögonen. Detta pga att listen är böjd. Ska prova i helgen.
Jag använde denna, så sågade jag så snett jag kunde för att göra kanten så vass som möjligt. Kapade listen i 45 grader först med min kapsåg sen sågade jag med denna.

JPEG_20160414_082020_768685131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
k_per skrev:
Enklaste tipset är.

1) Lägg listen i kapsågen så som den kommer sitta i taket.
2) Kapa 45-grader
3) Lägg den andra biten i kapsågen, även den precis som den kommer sitta i taket. (den kommer alltså in i sågen från andra hållet)
4) Kapa 45-grader. (Jämfört med punkt 2 så flyttar man klingan 45-grader åt andra hållet)

Vet inte om det blev begripligt. Men det var iaf begripligt i mitt huvud. För att prova dig fram så använd spillbitar.
När man har fått upp snitsen så behöver man inte hålla på att fundera så mycket.
jajamen, percis efter din beskrivning gjorde jag. Men det skapas en öppning vid skarven. Jag tror enda sättet är att såga ut listens profil på den mötande listen som ''Husägaren87'' gjorde.
Det kanske går att använda vit fog för att dölja öppningen och måla över. Men för mig som ska lasera obehandlade lister är inget alternativ.
 
Matstj skrev:
Men det skapas en öppning vid skarven.
Om inte takvinkeln är exakt 90 grader blir det så. Nu är hörn i hus i princip aldrig exakt 90 grader, så man får trixa lite för att få till det. En kniv och karva bakifrån listen räcker många gånger för att få listerna att komma mer ihop. Men annars är krillek #13 tips mycket bra, eller latexfoga skarven om listerna skall vara målade.
 
Oik, tack för alla tips. Lägger upp bilder plus arbetsbeskrivning, när det är färdigt.
 
Matstj skrev:
Oik, tack för alla tips. Lägger upp bilder plus arbetsbeskrivning, när det är färdigt.
Lycka till, ta med bilderna på alla felkapningar också ;)
 
Ok, förstår problemet. Det är svårt med gamla hus som inte har räta vinklar.
Googla runt lite på videor och bilder som visar hur man kan förkroppa lister. Det är betydligt mycket mer jobb, men resultatet blir bra.
 
Jag gjorde också som husägare87 när jag satte mina 95mm hålkälslister. Mer jobb men snyggare tycker jag. Framförallt när det spricker, vilket det alltid gör när träet rör sig. En 45-graderskoppling öppnar sig mer tycker jag.

Jag gjorde en pappersmall som jag använde. Den var i sin tur tagen från det första försöket på frihand. Men det blev många gånger upp och ner innan man var nöjd. Jag använde en sticksåg både för grovsnittet samt att på frihand ta bort material på baksidan för att få tight passning. Men rasp, lövsåg och kniv användes också för slutanpassning. Som sagts finns det ju inga räta vinklar i gamla hus och det ställer ju till det.
 
Gör ni båda sidorna av listen (sammanhängande) eller skarvar ni listen på mitten? Tänker mig att det är knepigt att få till två stycken om man dessutom måste ta hänsyn till längden.
 
Matstj skrev:
Det ser rätt så fint ut. Starkt jobbat !
Ser att du gjorde som på din länk. Hur har du sågat den runda delen ?
Jag harfortfarande inte hittar nån matematisk formel för att kapa båda lister så att de går ihop. Kan bara konstatera att 45 grader rakt av, lämnar kvar en liten öppning i mitten av skarven. Det syns om man anstränger ögonen. Detta pga att listen är böjd. Ska prova i helgen.
En sk bakskärning där man profilsågar "starten" och sågar "slutet" dikt mot nästkommande hörn. Sista listen i ett rum får man bakskära i varje ände såklart. Standardmetod om du frågar en riktig snickare och den bästa och snabbaste metoden. Dessutom krymper bara ena listen, så att säga.
 
Ska man lära sig att gera hålkärl eller svanhals så får man hålla på ett tag. Ett hjälpmedel när man ska kontrollera om hörnet är 90 grader eller om det är snedvägg eller snedtak är en smygvinkel och en gradskiva.

Men mjukfog eller vitt kraftlim är din vän. ;)
 
  • Gilla
!Tyrosin!
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.