Hej
Undrar om jag kapar enligt bilden i 45 grader, blir det rätt för att sätta hålkällister på taket ? hålkällist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håll listen mot sågbordet på samma sätt den ska sitta i taket eller kapa ett par provklossar så ser du hur det passar dej bäst
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det är lika svårt att förklara hur man gerar hålkälslist som det är att klura ut hur man gör.

Jag har lagt den platta delen på baksidan av listen mot anhållet på sågen och sen gerat 45 grader.
Den längre delen av listen är den som ska vara nedåt mot golvet.
 
maah skrev:
Det är lika svårt att förklara hur man gerar hålkälslist som det är att klura ut hur man gör.

Jag har lagt den platta delen på baksidan av listen mot anhållet på sågen och sen gerat 45 grader.
Den längre delen av listen är den som ska vara nedåt mot golvet.
Ja, då blir det som bilden då. Den längre sidan mot golvetoch korta mot taket. Har klippt till pappersbitar och det verkar vara så. Men det är en sak i teori och annan sak när de sitter upp !
 
Gör ett par spillkapningar och sätt ihop för att se hur det ska se ut i inner och ytterhörn. Hålkärl är notoriskt lätta att tänka fel med så räkna med att du kommer såga fel på någon list.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Enklast är som redan nämnts att hålla listen i sågen på samma sätt som den sitter monterad.
 
Om du vänder upp och ner på din gersåg blir det lättare ;) alternativet är att tänka upp och ner, det vågräta anhållet blir tak och det lodräta vägg, då kan man använda båda anhållen som tänkt och slipper klura för mycket (hoppas jag) (y)

//Jante
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Eftersom dessa lister ska sitta monterade i 45-graders vinkel, ska sågsnittet också vara 45 grader från 2 håll.
Det enklaste är givetvis om du har en riktig kap-ger-såg. Håll listen 45-grader mot anhållet, så behöver du bara kapa 45 grader rakt av. Detta går alltså även att göra med fogsvans i en gerlåda, eller manuell gersåg.
Lägger du listen platt mot sågen, måste sågen vinklas 45 grader, dels i sidled och höjdled.
 
Många saker att tänka på. Dels vinklarna och dels måtten. En vinkel är lätt, den mellan tak och vägg. Men hörnet är inte alltid 90 grader. Så var fallet när jag satte 150mm almogelist i en hel 3a... Det var att mäta varje hörn och 'tänka rätt' två gånger vid varje kapning... Sen gäller det att tänka till så att snittet hamnar rätt i längsled, lätt att markera på fel sida eller att såga på fel sida markeringen... Det gäller att tänka på vilken del som monteras mot tak resp vägg vid denna markering och kapning. Har du dessutom utåtgående hörn, tex kring monterade skåp eller ventilations trummor, ja då måste du tänka ett varv till, det blir plötsligt tvärt om på flera sätt :)

Mina tips:
- gör provkapningar och spara bitarna, notera på dessa vad som är vägg/tak etc det behöver du senare när hjärnsläppen kommer...
- ta det lugnt innan varje kapning, tänk - blev det rätt nu..?
- om du skall måla vitt, måla kapändarna innan montering, skuggan blir mycket mindre synlig om det blir glipor
- karva bort innerhörnet på listerna innan montering. Oftast är hörnen inte spetsiga utan de har en radie från spackel, färg eller tapet.
- om du har betongvägg och skall borra/plugga. Borra hål i listen på golvet. Ha hjälp av två son håller listen på plats. Markera med en borr med samma dim som hålet i listen, på väggen så du får markeringar. Ta ned listen, borra, plugga, montera listen..
- blir det glipor i hörnen, använd one-strike-filler och måla sen

Lycka till!
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
AG A skrev:
Eftersom dessa lister ska sitta monterade i 45-graders vinkel, ska sågsnittet också vara 45 grader från 2 håll.
Det enklaste är givetvis om du har en riktig kap-ger-såg. Håll listen 45-grader mot anhållet, så behöver du bara kapa 45 grader rakt av. Detta går alltså även att göra med fogsvans i en gerlåda, eller manuell gersåg.
Lägger du listen platt mot sågen, måste sågen vinklas 45 grader, dels i sidled och höjdled.
45 grader rakt av stämmer inte så bra. Nu har jag provat det.
Enligt den här bilden om den röda vinkeln var 90 grader, då skulle man såga från mitten av listen 45 grader. Men det är inte 90 grader utan större och det ställer till. Jag tror man man måste utgå från den röd markerade vinkeln och räkna därefter.
Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AG A skrev:
Eftersom dessa lister ska sitta monterade i 45-graders vinkel, ska sågsnittet också vara 45 grader från 2 håll.
Det enklaste är givetvis om du har en riktig kap-ger-såg. Håll listen 45-grader mot anhållet, så behöver du bara kapa 45 grader rakt av. Detta går alltså även att göra med fogsvans i en gerlåda, eller manuell gersåg.
Lägger du listen platt mot sågen, måste sågen vinklas 45 grader, dels i sidled och höjdled.
Dubbla kapningar behövs ju bara i övergång mellan snedtak och vägg och då är det oftast inte 45 grader. För vanliga inner och ytterhörn mellan vägg och tak räcker det med en 45 graders kapning
 
Ytterligare en variant är ju att låta den listen man sätter först gå ända in till vägg - alltså kapa den 90 grader ungefär som om taklisten inte skulle fortsätta. Nästa list sågar man med lövsåg/karvar med kniv så att den passar mot profilen på den första. Även detta är svårt att förklara, men fördelen med denna variant istället för två 45-gradare är att glipan blir betydligt mindre synlig vid vinkelfel och/eller när träet krymper och sväller.

Edit: Jag ser nu att det är en modern variant/instruktion på precis den tekniken som länkas till i inlägg #2 (y)
Kolla den om du inte redan gjort det!
 
Redigerat:
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
krillek skrev:
Ytterligare en variant är ju att låta den listen man sätter först gå ända in till vägg - alltså kapa den 90 grader ungefär som om taklisten inte skulle fortsätta. Nästa list sågar man med lövsåg/karvar med kniv så att den passar mot profilen på den första. Även detta är svårt att förklara, men fördelen med denna variant istället för två 45-gradare är att glipan blir betydligt mindre synlig vid vinkelfel och/eller när träet krymper och sväller.

Edit: Jag ser nu att det är en modern variant/instruktion på precis den tekniken som länkas till i inlägg #2 (y)
Kolla den om du inte redan gjort det!
Ja, med den här metoden blir risken för misstag, mycket mindre. Fast der blir 4 snitt och inte 2.
 
Matstj skrev:
45 grader rakt av stämmer inte så bra. Nu har jag provat det.
Enligt den här bilden om den röda vinkeln var 90 grader, då skulle man såga från mitten av listen 45 grader. Men det är inte 90 grader utan större och det ställer till. Jag tror man man måste utgå från den röd markerade vinkeln och räkna därefter.
[bild]
Det som ställer till det för dig, är att baksidan på hålkäl inte är 90 grader.
Jag måste först och främst fråga vad du använder för såg och gig?
Men principen är att du ska hålla listen, som den skulle sitta mellan golv/vägg i sågen. Därefter sågar du av den snett, dvs 45 grader. Endera 45 grader i sidled eller 45 grader snett nedåt.
Då blir själva snittet 45 grader, samt att listen blir snett avsågad i längdsled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.