Har kikat på att köpa skjutdörrar från IKEA. Dom har ett system dom kallar Skytta som finns i olika bredder och höjder.
I vårt fall så passar bredden bra men på höjden behöver det kapas cirka 14cm på panelerna.

Vi tänkte ha en av dörrarna med speglar, men IKEA vill bara att man beställer kapningsbara skivor till detta. Är det helt omöjligt att skära härdat spegelglas med en vanlig glasskärare?

Såhär skriver dom i sina dokument:
Det går att kapa dörren och panelerna.
Observera att detta alternativ inte gäller glas-
eller spegelglaspaneler, eftersom glaset är
härdat och splittras i smådelar.
Alternativ två blir att köpa en extra kapbar panel och sätta längst ner och sedan 3st speglar (okapade) ovanpå detta.
Helst vill jag dock kapa speglarna.
 
RoTe
Totalt omöjligt att skära härdat!
 
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Det som händer är att härdat glas "exploderar" om du ens försöker skära i det, räcker med en repa.
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Totalt omöjligt att skära härdat!
Vad skulle det kosta ungefär att gå till en glasmästare och beställa en panel i ett specialmått av härdat spegelglas?
 
RoTe RoTe skrev:
Totalt omöjligt att skära härdat!
Nej försöker man så sitter man nog där med tusentals bitar glas...
 
RoTe
J jockebq skrev:
Vad skulle det kosta ungefär att gå till en glasmästare och beställa en panel i ett specialmått av härdat spegelglas?
Fråga en glasmästare och inte mig.
 
Verkar finnas en del firmor som säljer härdat glas på nätet, för 600kr/kvm och uppåt. Vet inte om ngn av dem även säljer det som spegel.
 
Finns nog inte många som levererar härdat spegelglas som inte blir oerhört dyrt. Dessutom så blir spegelbilden sämre i härdat glas. Finns det någon speciell anledning att det måste vara härdat glas? Normalt sett så använder man vanligt spegelglas med säkerhetsfilm på baksidan.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
N Niq skrev:
Finns nog inte många som levererar härdat spegelglas som inte blir oerhört dyrt. Dessutom så blir spegelbilden sämre i härdat glas. Finns det någon speciell anledning att det måste vara härdat glas? Normalt sett så använder man vanligt spegelglas med säkerhetsfilm på baksidan.
Det är Ikea själva som anger att deras glas för skjutdörrar är härdat och att det splittras vid kapning. Antar att det är säkrare på skjutdörrar just?
 
För att kapa härdat glas så måste man härda om glaset. Dvs ta bort härdning, kapa, härda igen.
Så skippa den idén helt är mitt råd

Anledningen till att man säljer härdat glas är att om de går sönder så blir det bara småbitar av de som man inte skadar sig så illa på
 
Det är nog som sagt inte härdat glas utan spegel med säkerhetsfolie, vilket väl borde gå att skära.
 
  • Gilla
Ddd999
  • Laddar…
N Niq skrev:
Finns nog inte många som levererar härdat spegelglas som inte blir oerhört dyrt. Dessutom så blir spegelbilden sämre i härdat glas. Finns det någon speciell anledning att det måste vara härdat glas? Normalt sett så använder man vanligt spegelglas med säkerhetsfilm på baksidan.
Tror du har rätt dock.
Kollar man på produktsidan så står det såhär:
Försedd med säkerhetsfilm - minskar risken för skador om glaset splittras.
https://www.ikea.com/se/sv/p/auli-4-paneler-till-ram-foer-skjutdoerr-spegelglas-30211275/

Samtidigt som dom anger detta i dokumentationen om montering av skjutdörrspartierna:
Det går att kapa dörren och panelerna.
Observera att detta alternativ inte gäller glas-
eller spegelglaspaneler, eftersom glaset är
härdat och splittras i smådelar.
 
Ikea är så stora att dom kan säkert få ett bra pris på härdade spegelglas om dom vill.

Visserligen går härdningstekniken hela tiden framåt men jag har sett härdade speglar och man har tydligt sett att glaset inte är helt plant. Men det är ju möjligt att det går att göra tillräckligt bra med riktigt bra ungnar idag.

Tidigare var allt Ikeaglas utom speglar och tavelglas härdat. Hur det är nu vet jag inte
 
A Alexn72 skrev:
För att kapa härdat glas så måste man härda om glaset. Dvs ta bort härdning, kapa, härda igen.
Så skippa den idén helt är mitt råd

Anledningen till att man säljer härdat glas är att om de går sönder så blir det bara småbitar av de som man inte skadar sig så illa på
Är det möjligt att ta bort härdningen från glas❓ Hur gör man det i så fall. Jag har aldrig hört att det skulle vara möjligt men kanske det går
 
N Niq skrev:
Är det möjligt att ta bort härdningen från glas❓ Hur gör man det i så fall. Jag har aldrig hört att det skulle vara möjligt men kanske det går
Går går de men det kräver mer eller mindre samma maskiner som vid produktion så i praktiken är det inte möjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.