lunnabo lunnabo skrev:
Ska allting kosta lite så se till att få betongplattor gratis mot upphämtning.
Passar också bättre med begagnade betongplattor när man ska ha gammal svensk smågatsten emellan.
Jag hade inte lagt energi på att dela smågatsten utan gjort hela markbädden på helt normalt sätt för plattsättning med ca 5 cm sättlager och drar av med bräda och nedgrävda rör för jämnhet och fall.

Lägger sedan alla betongplattor och sparar mellanrum där smågatsten skall ligga.
Praktiskt att ha en rak bräda på drygt 10 cm som distans mellan betongplattor där smågatsten ska sättas.

Till sist så krafsar man upp för smågatstenen, ja man går ner 5 cm i bärlager men med kofot går det snabbt.
Strössla ner någon cm sand eller stenflis så botten blir lite jämn och kan ta upp höjdskillnad och börja sätta stenen.
Du kan få köpa 300 st gamla handhuggna svenska smågatsten av mig för en tusenlapp om du hämtar upp själv!
Och ja, dina stenar kan vara intressanta. Är de ca 10x10x10? Har du 300 st?

Vad bör man ha för fogbredd mellan gatsten och platta? Så liten som möjligt?
 
Om du lägger tunnare gatsten så är mycket noga med att sänka ner dem tillräckligt. Klubba ner dem tillräckligt och för gärna en regelstump över de släta plattorna för att säkerställa så att de inte sticker upp för mycket.

Annars är det bara en tidsfråga innan nån som bokstavligen drar fötterna efter sig och då följer gatstenarna med upp om de är grunda/lättare och bara sitter i stenmjöl.
 
P Pligg85 skrev:
Om du lägger tunnare gatsten så är mycket noga med att sänka ner dem tillräckligt. Klubba ner dem tillräckligt och för gärna en regelstump över de släta plattorna för att säkerställa så att de inte sticker upp för mycket.

Annars är det bara en tidsfråga innan nån som bokstavligen drar fötterna efter sig och då följer gatstenarna med upp om de är grunda/lättare och bara sitter i stenmjöl.
Bra tips, tack!
 
P Pligg85 skrev:
Om du lägger tunnare gatsten så är mycket noga med att sänka ner dem tillräckligt. Klubba ner dem tillräckligt och för gärna en regelstump över de släta plattorna för att säkerställa så att de inte sticker upp för mycket.

Annars är det bara en tidsfråga innan nån som bokstavligen drar fötterna efter sig och då följer gatstenarna med upp om de är grunda/lättare och bara sitter i stenmjöl.
Så egentligen är det bara trams med tunna gatsten!
Redig sten ska det va!
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
P PFA skrev:
Och ja, dina stenar kan vara intressanta. Är de ca 10x10x10? Har du 300 st?

Vad bör man ha för fogbredd mellan gatsten och platta? Så liten som möjligt?
Skulle säga som du skriver, så lite som möjligt.
Jag har uppåt 1.000 st av dessa gamla handhuggna svenska smågatsten som jag säljer billigare då en sida har kalk på. De har legat över 50 år i en damm nere i Ystad.
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Skulle säga som du skriver, så lite som möjligt.
Jag har uppåt 1.000 st av dessa gamla handhuggna svenska smågatsten som jag säljer billigare då en sida har kalk på. De har legat över 50 år i en damm nere i Ystad.
Intressant! Är du själv stenläggare?
 
En maskinklipp för att dela smågatsten känns overkill. Med handslägga och en bra huggmejsel räcker det med några få slag/hugg så är stenen delad, tar max 10 sekunder.
 
  • Gilla
Biomästaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.