Skulle nog kalla det överkurs ja ;)
 
Vi har snedtak allra högst upp i rummet, och skulle behöva kapa PAX i bakkant längst upp - tror ni även det fungerar?
 
Jag har passat in en PAX mot en låda för ventilation (~30x30x30cm) uppe i ett hörn, borde inte vara några problem att kapa av i bakkant.
 
Henriettae skrev:
Vi har snedtak allra högst upp i rummet, och skulle behöva kapa PAX i bakkant längst upp - tror ni även det fungerar?
Det funkar nog men tänk på att Pax skall fästas i väggen så du får nog modda om dom fästena.
 
Det mesta går att modifiera. Kolla bara vart de olika beslagen sitter innan ni börjar kapa
De med skjutdörrar är lite krångligare om du har dåligt med takhöjd pga beslag på ovansidan som man måste kunna hantera så ni behöver lite extra utrymme jämfört med vanliga dörrar.
Som kuriosa så är PAX-stommarna tillverkade i Hultsfred där man även gör spånskivorna till dem, IKEA äger själva dessa båda fabriker.
 
Nimajneb: Sätter man inte dessa i de bakre hyllplanshålen?


AndersS: Jag visste inte att Hultsfred ligger i Litauen :rolleyes: (Det stod Made in Lithuania på mina stommar iaf).
IKEA tillverkar så mycket av sina saker så att de har fabrikerna så nära försäljningsstället som möjligt, så det är mycket möjligt att ni Norröver får era från en svensk tillverkare.
 
13th Marine skrev:
Nimajneb: Sätter man inte dessa i de bakre hyllplanshålen?
Set stämmer nog, jag tänkte nog lite för krångligt genom att fästa beslagen i snetaket :(
 
13th Marine skrev:
Nimajneb: Sätter man inte dessa i de bakre hyllplanshålen?


AndersS: Jag visste inte att Hultsfred ligger i Litauen :rolleyes: (Det stod Made in Lithuania på mina stommar iaf).
IKEA tillverkar så mycket av sina saker så att de har fabrikerna så nära försäljningsstället som möjligt, så det är mycket möjligt att ni Norröver får era från en svensk tillverkare.
Jo, de äger ju ganska många egna fabriker. Spånskivor har ju tillverkats i Hultsfred sedan 70-talet (inte IKEA som etablerade den) däremot IKEAs fabrik för skåpstommar är nog bara något/ra år gammal. :)
De jag själv köpt var före de startade produktionen där. Men ska för skoj skull kolla nästa gång man är på IKEA vad det står på paketen.
 
Hej!

Jag tänkte köpa en PAX och dela den på mitten för att på så sätt få två delar på 118cm. Tanken är sedan att lägga på någon toppskiva samt att modifiera den synliga sockeln med nya bitar i fronten samt att köpa ett PAX-hyllplan som stabiliserar ”byrån” (det är numera en byrå och inte en garderob baserat på dess höjd) i ovankant under toppskivan. Vad tror ni om dessa tankar?
 
m.andersson.se m.andersson.se skrev:
Hej!

Jag tänkte köpa en PAX och dela den på mitten för att på så sätt få två delar på 118cm. Tanken är sedan att lägga på någon toppskiva samt att modifiera den synliga sockeln med nya bitar i fronten samt att köpa ett PAX-hyllplan som stabiliserar ”byrån” (det är numera en byrå och inte en garderob baserat på dess höjd) i ovankant under toppskivan. Vad tror ni om dessa tankar?
Jag hade i stället köpt 2 st 201 cm och kapat ner dem till önskad höjd. Blir mkt lättare med hålbilderna, socklarna och att toppskivorna kan återanvändas.
 
Fundera på köksskåp istället.
 
Jag har funderat på det, men måtten stämmer inte riktigt på Metod. Golvskåpen är för höga och överskåpen är för grunda… Jag tror jag också landat i att jag vill ha de öppna lådorna från PAX, då det skall vara walk in closet känsla
 
Redigerat:
Jag gjorde det på 6st som jag hittade billigt begagnade!
Det blev toppen. Mät, rita ut med vinkelmått och den kapa med cirkelsåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.