RobertPersson RobertPersson skrev:
Exakt! Jämförde lite och den med V hade lite starkare motor med. Men de enda ja saknade på den ja valde var att ja kanske skulle velat kunna såga lite tjockare! Men dom få gångerna får de bli fogsvans ;)

Sen ska ja såga Alu eller plast blir de bågfil!
Den större modellen är mycket tyngre och otympligare. Inte värt att konka på en så tung såg.
 
Jag är inte lika nöjd med kgs216 som resten verkar vara. På jobbet har vi en gammal blå Bosch som jag upplever som betydligt bättre. Det största problemet är att den är ostabil i helt utdraget läge. Det går att vicka hela sågen flera mm i sidled. Detta gör att snittet inte blir 90 grader om jag inte "manuellt" försöker styra klingan mot en ritad linje. Av någon anledning vill den inte heller kapa 90 grader lodräta snitt. Jag ställer in den och justerar pilen som ska markera 90 grader. Men lik förbannat blir det snett om jag ändrar vinkel och sen tillbaka igen. Jag får ställa om den vid varje ändring. En annan kanske inte så avgörande detalj men som är lite irriterande är att det samlas spån vid basen av "styrpinnnarna" som gör att sågen efter ett tag inte går ända in och därmed inte kapar stycket hela vägen. Detta trots att jag har dammsugare inkopplad.

Jag använder den fortfarande rätt mycket men den har sina egenheter och för mer finlir använder jag handverktyg eller bordssåg med jig istället.
 
A AndréLindahl skrev:
Jag är inte lika nöjd med kgs216 som resten verkar vara. På jobbet har vi en gammal blå Bosch som jag upplever som betydligt bättre. Det största problemet är att den är ostabil i helt utdraget läge. Det går att vicka hela sågen flera mm i sidled. Detta gör att snittet inte blir 90 grader om jag inte "manuellt" försöker styra klingan mot en ritad linje. Av någon anledning vill den inte heller kapa 90 grader lodräta snitt. Jag ställer in den och justerar pilen som ska markera 90 grader. Men lik förbannat blir det snett om jag ändrar vinkel och sen tillbaka igen. Jag får ställa om den vid varje ändring. En annan kanske inte så avgörande detalj men som är lite irriterande är att det samlas spån vid basen av "styrpinnnarna" som gör att sågen efter ett tag inte går ända in och därmed inte kapar stycket hela vägen. Detta trots att jag har dammsugare inkopplad.

Jag använder den fortfarande rätt mycket men den har sina egenheter och för mer finlir använder jag handverktyg eller bordssåg med jig istället.

Ajdå dehär lät inte bra, de är mycket de du nämner jag är rädd för. Får undersöka de snabbt och är de inte tillräckligt vad jag önskar får ja kanske reklamera den sen. Tack för infon!!
 
J
A AndréLindahl skrev:
Jag är inte lika nöjd med kgs216 som resten verkar vara. På jobbet har vi en gammal blå Bosch som jag upplever som betydligt bättre. Det största problemet är att den är ostabil i helt utdraget läge. Det går att vicka hela sågen flera mm i sidled. Detta gör att snittet inte blir 90 grader om jag inte "manuellt" försöker styra klingan mot en ritad linje. Av någon anledning vill den inte heller kapa 90 grader lodräta snitt. Jag ställer in den och justerar pilen som ska markera 90 grader. Men lik förbannat blir det snett om jag ändrar vinkel och sen tillbaka igen. Jag får ställa om den vid varje ändring. En annan kanske inte så avgörande detalj men som är lite irriterande är att det samlas spån vid basen av "styrpinnnarna" som gör att sågen efter ett tag inte går ända in och därmed inte kapar stycket hela vägen. Detta trots att jag har dammsugare inkopplad.

Jag använder den fortfarande rätt mycket men den har sina egenheter och för mer finlir använder jag handverktyg eller bordssåg med jig istället.
Jag har samma erfarenhet och är inte heller nöjd. Hade hellre köpt en lite dyrare med facit hand.
 
Mats-S Mats-S skrev:
BRA handverktyg är så otroligt underskattade på det här forumet, men sanningen är att dom mestadels gör samma jobb på kortare tid.
Jag håller med om att man bör ha en/flera bra fogsvansar. Dock tror jag de allra flesta kapar en bräda/planka/regel avsevärt snabbare med en kapsåg än med en fogsvans, och även med bättre precision. På samma sätt är motorsågen snabbare än bågsågen, pelarborren raskare än borrsvängen och excenterslipen kvickare än korkklossen. Handverktygsromantik i all ära men nog gör elverktyg rent generellt jobbet snabbare än handverktyg, även om det går att hitta undantag.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Snailman
RobertPersson RobertPersson skrev:
Exakt! Jämförde lite och den med V hade lite starkare motor med. Men de enda ja saknade på den ja valde var att ja kanske skulle velat kunna såga lite tjockare! Men dom få gångerna får de bli fogsvans ;)

Sen ska ja såga Alu eller plast blir de bågfil!
Alu har jag sågat med särskild klinga, klingan köpte jag på Lidl. Var kakellister som jag gerade Använde en Bosch kap och ger.

https://offers.kd2.org/sv/se/lidl/pdnSn/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.