H
P Patrick.Lundin skrev:
God tanke, det är klart att den passar där Den skall jag ta mig en funderare på!

Kul att många verkar nöjda med denna sågen, det är ju ett väldigt bra pris...
Efter att läst i princip alla trådar här, kollat "alla" youtube-klipp och känt och klämt på alla sågar i prisklassen så köpte jag också en Metabo kgs 254 + KSU 251 (bord) inför årets altanbygge.

Grundkraven jag hade var:
- köper hellre en större såg/klinga för att kunna kapa tjockare dimensioner då jag har kommande projekt som kräver det (har läst att denna ska klara 95x95 i praktiken).
- Bordet skulle vara stabilt och mobilt med mjuka fötter och hjul som kan rulla över gräs, grus och trösklar samt inte repa golv om man rullar inomhus.
- Skulle funka med min dammsugare (vilket i princip alla gör antar jag).
- Helst ha handtaget horisontellt.
- Överlag kännas ordentlig och inte för plastig (för vad man nu kan få i den prisklassen).

Nu, ett altanbygge senare så kan jag sammanfatta mitt köp som att den har funkat bra och jag är nöjd.
Det jag kan anmärka på är att lasern är lite fel i ena änden (men det tror jag man själv kan justera) samt att anhållen diffar lite så kanske inget för finsnickeri och möbelbygge.
Bordet är stabilt och mobilt. Benen är rejäla med mjuka fötter som inte gör märken och hjulen tycker jag verkar bättre än på andra bord i samma prisklass. De är stora, mjuka och går att rulla över grus, gräs och trösklar. Sågen är därför alltid monterad och rullas in i garaget (kan ställas på högkant så tar den inte så mycket plats när man ställt den i 45 grader) och kan enkelt rullas ut utan att behöva lyfta och montera. För mig var hjulen det som avgjorde jämfört med de andra borden i samma prisklass.
Dessutom fick man till en extra sågklinga som kom väl till pass.

Disclaimer: Min första kap/ger och inte testat så många andra heller.
 
S StorBagaren skrev:
För de som är sugna på 216m, glöm inte att använda Bauhaus prisgaranti! [länk] denna gör att Bauhaus sänker sitt pris till 1399kr :) Visst det följer med extra klinga i Bauhaus paket, men det gick bra ändå. Har flera i PM som det också gick bra för :)
Bolist verkar dock inte ha den i lager längre och då gäller väl inte Bauhaus prisgaranti?
 
P Patrick.Lundin skrev:
Bolist verkar dock inte ha den i lager längre och då gäller väl inte Bauhaus prisgaranti?
Stod samma sak när jag köpte för en dryg vecka sedan :) Det står ju även ''lagervara, lev. inom 1-4 arbetsdagar''
 
P Patrick.Lundin skrev:
Bolist verkar dock inte ha den i lager längre och då gäller väl inte Bauhaus prisgaranti?
Vart dewalten just för jag förmodar prisgaranti inte gäller. Bauhaus prisgaranti beror mkt på handläggaren. Hornbach har aldrig krånglat, tyvärr hade de inte Metabon och Bauhaus hade inte 774 utan 773. :( Brukar vänta, men nu har jag några foder som måste bli klara denna veckan... Klämde på boschen, förstår de som väljer den. Den är dock för stor för mig. Vill kunna såga i det rummet jag jobbar och i ett litet hobbyrum. Hade jag haft ett rymligt garage hade det varit annorlunda...
 
J JohanLun skrev:
Vart dewalten just för jag förmodar prisgaranti inte gäller. Bauhaus prisgaranti beror mkt på handläggaren. Hornbach har aldrig krånglat, tyvärr hade de inte Metabon och Bauhaus hade inte 774 utan 773. :( Brukar vänta, men nu har jag några foder som måste bli klara denna veckan... Klämde på boschen, förstår de som väljer den. Den är dock för stor för mig. Vill kunna såga i det rummet jag jobbar och i ett litet hobbyrum. Hade jag haft ett rymligt garage hade det varit annorlunda...
Återkom gärna med en liten recension! blir troligtvis dewalten här också när semestern är slut...
 
P Patrick.Lundin skrev:
Återkom gärna med en liten recension! blir troligtvis dewalten här också när semestern är slut...
Dewalten var mycket smidigare än den gamla Bilteman. Kändes som ett bra köp. Men troligen är Metabon en bra bit bättre än Biltema också. Hur de står sig mot varandra kan jag tyvärr inte bistå med.
 
Att tänka på är att eluklonerna från dewalt har gejdern gömd i sågkroppen vilket gör att sågen tar jäkligt liten plats bakåt då de inte expanderar dit. Väldigt bra när man renoverar inomhus. Xps alla dagar i veckan. Huvva för laser gillar de inte alls.

eller ta en kapex.
 
Vet inte om det står i denna tråd, men dewalten har tydligen inte djup stopp, dvs såga ett jämndjupt spår, pga sliders sitter efter gångjärnen. Kan ju vara viktigt för någon. Själv har jag aldrig använt den funktionen, däremot haft ont om plats. Men den dag man behöver såga ett spår är det trist. Har dock bordssåg och cirkelsåg så borde gå att lösa ändå om det är sällan...
 
Har nu sågat endel med DeWalten och känner mig hittills nöjd med den. Klart att Metabon med extraklinga hade varit en bra bit billigare, men lär inte få veta om det räckt med den (troligen hade det det). Så recensionen kan inte bli så omfattande men kan iallafall säga att jag är glad att slippa bilteman - inte så mycket att jag ska tacka tjuven men lite har jag stört mig på bilteman tidigare då det inte varit helt lätt att ställa och hålla en bra vinkel när man kör dörrfoder.
 
  • Gilla
hrt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.