Lite nytt på bloggen.
 
Ställningarna är borta och man ser huset!
 
Veckans rapportering på bloggen avklarad.
 
Efter allt julstök har det äntligen uppdaterats lite igen.
 
Kul o följa!
 
Tack!
Det är roligt att skriva också...
 
Skoj att följa bygget. Det var kul att se huset när jag cyklade förbi häromdan.

Emils pappa
 
Ny uppdatering!
Bättre sent än aldrig...
 
Kaminbygge: Del 1
 
Snailman
Hej,

Kan du tala om vad det är för en kamin, och varför du valde en sådan (nyfiken)
 
Det är en Contura 690 och vi valde den för att den passar in i huset och dessutom fungerar som en "avdelare" mellan vardagsrum och matplats. Vi tycker givetvis att den är snygg också.
Huset går ju i lite gammaldags stil med allmogelister och det kändes fel att sätta in en kamin med väldigt modernt utseende.

Tyckte du om den eller inte? (Nyfiken tillbaks)
 
Snailman
jag tycker nog inget särskilt ännu, har sett det finns de vanliga plåtlådorna, samt täljstenstyperna, så den här modellen hade jag inte sett tidigare, synd det inte stod mer än att det var en murspis, jag vill gärna ha en teknisk anledning till att den är gjord på ett visst sätt och det har jag inte hittat (ännu) angående just murspis.

Här stod det visst lite åsikter om den: http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/47829-murspisen-contura-690-a.html

Vet inte vad jag ska ha för kamin ännu, eller vad de olika modellerna kostar.
Det jag ännu så länge bestämt är att jag ska ha en förstärkning i plattan och ett plåtrör (inte plast) för tilluftsröret.
 
Eftersom vi inte har kaminen för uppvärmning, annat än i nödfall, så kändes det som om vi inte ville lägga alltför mycket pengar och ta en typ Tulikkivi-ugn. Den här ser lite mer gammaldags ut utan att vara alltför stor. Vi var länge inne på att ta en mindre täljstensvariant men 690 har elden lite högre upp så den syns bättre = mer mys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.