Nu har vårat bygge faktiskt dragit i gång.
Grävarna pular förfullt på baksidan.

En byggblogg är därmed startad: http://www.adriansbacke.blogspot.com

Vi är ju lite annorlunda som bygger nytt på tomten där vi redan har ett hus.
Då huset blev för litet men läget är helt perfekt för oss beslutade vi oss för att bygga ett nytt hus medan vi bor i det gamla. När det nya sedan är klart så rivs/flyttas det gamla huset.
Till saken hör att det gamla huset står på södra sidan av tomten och därmed skuggar gräsmattan så det nya huset kommer stå mycket bättre placerat på tomten.

Väggblocken är planerade att komma i slutet av oktober så jag hoppas på en mild november så att man inte fryser händerna av sig när takpannorna ska läggas.

/Adrian
 
Lite nya foton är på plats.
Det går framåt tycker jag. Hoppas att de singlar upp och paddar i början på nästa vecka så vi hinner lägga grundelementen innan älgjakten startar nästa lördag. *drömma kan man ju...*
 
Helt plötsligt gick det från utstakning till färdigsatta kantelement på två dagar. Nu vet jag vad jag skall göra nästa vecka när maken och min pappa är på älgjakt, det finns ju 30 centimeter isolering som väntar på att läggas ut.
 
Isolering och golvärme är nu lagd.
VVS-killarna kom och kopplade in fördelaren och provtryckte idag så nu är det snart dags för gjutning!
 
Nu är gjutningen avklarad så nu kan huset komma när det vill... (fast det är 20 dagar kvar)
Det enda som stör just nu är väl att det utlovats snö. :eek:
Dags att införskaffa några rejäla presenningar.
 
hur stort kommer det bli ?
några "ritningar" på färdigt hus ?

tyckte bara platan såg liten ut
(kan dock vara att man inte har något o sätta den till relation på bilderna)
 
Snailman
Det stod nåt om en övervåning, så därför kanske plattan ser liten ut...

såg att bara en del bilder var klickbara (så de blir större), skulle vara bra om fler var det (för oss som försöker se hur andra gjort och vill se mindre detaljer)
 
Linus_E: Ritningar finns i junis inlägg eller om man följer fotoalbum-länken och klickar på planlösningar.
Huset är 1 1/2-plans med förhöjt väggliv och kommer att bli 184 m². Plattan är ca 124 m².

Snailman: Miss av mig när jag har förminskat bilderna, det blev lite för mycket.
I fotoalbumet borde det vara större bilder.

PM:a eller skriv en rad om det är någon bild du är intresserad av så lägger jag upp den eller mailar över den.

Mvh
Adrian
 
Snailman
Ok, hade helt missat att du hade fotoalbum oxå...:)
 
Nu står huset på plats!

Jag tycker att det gått mycket smidigt. Men å andra sidan har ju jag mest stått för mat och fika under dessa dagar. Nu börjar iaf vårt jobb på riktigt så helgen kommer att spenderas på taket för att få takpannorna på plats innan snön kommer.
 
  • IMG_0640.jpg
Lycka till med husbygget... jag kommer förbi och kikar någon dag.

//Stefan
 
Tack tack.
 
Förresten, jag ljög visst om antalet kvadrat. Glömde räkna med kupan på övervåningen. 191 m² skall det vara.

Idag har jag varit en sväng på akuten, typiskt när man ska börja jobba själv... En rejäl stukning av foten blev resultatet av att jag skulle gå ner försiktigt på takläkten.
 
Steffegson skrev:
Lycka till med husbygget... jag kommer förbi och kikar någon dag.

//Stefan
John säger att du är välkommen när som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.